• 0

Wat telt als 'al begonnen zijn met ondernemen' bij Startersperiode tijdens WW?

Dag allemaal,

 

Vanaf aankomende 1 januari ben ik werkloos, na een aantal jaar voor een omroep te hebben gewerkt. Ik heb WW aangevraagd en wil vanuit de WW zelfstandig ondernemer worden. Ik weet dat je, om voor de Startersregeling in aanmerking te komen, nog niks mag hebben ondernomen voor je eigen bedrijf. Ik kom er alleen niet achter wat allemaal mee telt. Zo ben ik de afgelopen maanden bezig geweest met een documentaire, in eerste instantie voor de omroep waarvoor ik werkte. Die docu is echter nog lang niet af, zal niet door mijn oude werkgever worden gekocht van mij, en ik ben dus nog op zoek naar een andere partij die 'm wil uitzenden, en die mij ervoor wil betalen. Ik ben dus, strict genomen, nog niet begonnen met werkzaamheden als zelfstandige, want ik was in dienst toen ik aan de docu werkte. Maar per 1 januari ben ik noch in dienst, noch zelfstandige, en zal ik wel blijven werken aan de docu. Uitstellen kan niet, het onderwerp wacht niet.

 

Ik ben dan nog niet begonnen met mijn Startersperiode, want die moet ik nog aanvragen en ik wil eerst ook graag een onderzoeksperiode doen, omdat ik behoorlijk bleu ben op het gebied van ondernemen. Mijn vraag nu: tellen deze voorlopig nog door niemand betaalde 'werkzaamheden', die ik per 1 januari ga doen, als werk voor mijn eigen onderneming (die nog niet bestaat), of als vrijetijdsbesteding, als vrijwilligerswerk, of als... ? Kan iemand mij een zetje in de goede richting geven voordat ik hierover met het UWV praat?

 

Heel erg bedankt alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Mijn2enaamisChris,

 

Het klopt dat je nog geen zelfstandige activiteiten mag hebben verricht om voor de startersregeling van de WW in aanmerking te komen. Nu wil je weten hoe we jouw reeds verrichtte werkzaamheden aan de documentaire gaan beoordelen.

 

In je vraag geef je daarop zelf al het antwoord. Je schrijft “tellen deze voorlopig nog door niemand betaalde 'werkzaamheden', die ik per 1 januari ga doen, als werk voor mijn eigen onderneming (die nog niet bestaat), of als vrijetijdsbesteding, als vrijwilligerswerk, of als... ?”

 

Het gaat om “voorlopig nog door niemand betaalde werkzaamheden”. Oftewel werkzaamheden die je verricht met de intentie om ze alsnog te factureren. In dat opzicht wijken je werkzaamheden niet af van de werkzaamheden van de gemiddelde zelfstandige ondernemer, die zijn producten achteraf factureert.

 

Vergelijk het met een bakker die brood bakt, ook dat zijn “voorlopig nog niet betaalde werkzaamheden”; hij weet immers niet of ze verkocht gaan worden, noch aan wie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Robert

UWV Webcare Team

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Dag Robert,

 

Dank voor je snelle reactie. Dan zit er denk ik voor mij helaas weinig anders op dan te stoppen met de docu. De kans dat ik er geld mee ga verdienen is zo onzeker dat ik daarvoor de Startersperiode niet op het spel wil zetten. Ik was ook absoluut niet van plan overigens, om me bij de KvK in te schrijven, of me aan te melden bij de Belastingdienst - ik ben immers niet helemaal klaar voor het 'ondernemen' en heb de Voorbereidings- en Startersperiode nodig om een levensvatbaar bedrijfje op te zetten. Start ik als zelfstandige met de urenkorting, dan verwacht ik al gauw geen WW meer over te houden omdat ik veel uren zal maken - maar nog nauwelijks iets zal verdienen. Dat geldt helemaal voor het maken van een docu, overigens. De Startersperiode doet dus voor mij precies wat hij moet doen. Daarom bevreemdt het mij nogal, dat het juist mijn ambities zijn die die Startersperiode, en daarmee toch ook de kans van slagen van mijn onderneming, in gevaar brengen.

 

Voor de volledigheid heb ik nog een vervolgvraag, al vrees ik al wat het antwoord is: is er een manier om de docu wel te maken, zonder dat het mij mijn Startersperiode of mijn WW kost? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ik er niet voor betaald hoef te worden? Als ik de docu maak voor mezelf, of 'm ergens gratis aanbied? Gaat het kortom, om het voornemen er uiteindelijk toch geld voor te vangen, of is het ook van belang dat mijn activiteiten voor de docu lijken op werk? Als het alleen gaat om de factuur, dan overweeg ik de docu gratis te maken, omdat ervaring in mijn ogen belangrijker is dan geld als je net een onderneming start, en dan is het publieke geld van de WW toch goed besteed?

 

Ik hoor graag je reactie!

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Mijn2enaamisChris,

 

Wat ik je aanraad om te doen, is je alvast in te schrijven als werkzoekende bij het werkbedrijf (op www.werk.nl) en de WW-uitkering aan te vragen.

 

Zodra je staat ingeschreven, kun je dit vraagstuk voorleggen aan je adviseur werk. Die kan hier dan een maatwerkafspraak met je over maken.

 

Met vriendelijke groet,

 

Robert

UWV Webcare Team

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.