[Artikel] Gat in het geheugen? Gat in de markt!

Aanbevolen berichten

Gat in het geheugen? Gat in de markt!

 

Korte samenvatting:

'Nieuwe woning? Meneer, ik woon hier al veertig jaar!'

 

De Haagse verhuizer Donny Zwennes heeft zich toegelegd op één doelgroep: demente ouderen. Om te voorkomen dat die de kluts kwijtraken als ze naar het verpleeghuis moeten, heeft hij een kunstje bedacht: hij bouwt de oude woning in het verpleeghuis gewoon na. "Ze hebben niet eens door dat ze verhuisd zijn."

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Dementie is een groeimarkt: http://www.btsg.nl/infobulletin/dementie/prognose%20dementie.html

 

 

Link naar het artikel :

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie

Volgens mij gaat dat 'geheugen' marketing nog eens heel groot worden.

Zo zou ik er een lief ding voor over hebben om net als bij 'Rekall inc' in Total Recall nog eens mijn fijne jeugd terug kan beleven.

Lekker op zaterdag avond met een bakje Nibbits chips met natte haartjes tussen mijn vader en moeder in de DAF-jes in de achteruit rij races op Zandvoort kijken. Met commentaar van André van Duin...

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Volgens mij gaat dat 'geheugen' marketing nog eens heel groot worden.
Dat is al heel lang een groot element in marketing. Zeker in onzekere tijden grijpen mensen terug naar wat bekend en vertrouwd is. Voor emigranten bestaat het zgn heimwee-aanbod, dat op zijn beurt weer leidt tot internationale expansie van stroopwafels. In de supermarkt tref je producten aan uit grootmoeders tijd, alles wat zich als authentiek afficheert. In mode zien we terugkerende revivals. In muziek zie je tribute bands en wederopstandingen van bands als Doe Maar. In de auto-industrie zie je klassiekers in een nieuwe uitvoering. In de woningbouw wordt teruggegrepen naar dorpen en steden uit het verleden.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Volgens mij gaat dat 'geheugen' marketing nog eens heel groot worden.

Niets nieuws onder de winterzon. Memory Marketing is al zo oud als de mensheid zelf. Dat geldt overigens niet alleen voor producten maar eveneens voor dienstverlening ... Similarity Service.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

In mijn vakgebied zie je ook een enorme opkomst van apps of robots die zich richten op (demente) ouderen. Als developer erg leuk om mee te spelen. Voor een paar honderd euro maak je met een Raspberry Pi en een speelgoedrobot uit de Intertoys al een zorgrobot prototype. Een bekende zorgrobot die in Nederland veel gebruikt wordt is Zora. "De bot roept veel emoties op bij de bejaarden: voor sommige ouderen wordt Zora een vriend of vriendin die veel ouderen missen." Blijkbaar hebben (demente) ouderen minder last van de uncanny valley.

 

Vroeger dachten we dat zorgrobots goed zouden zijn voor het huishouden, maar daar zijn goedkope (ZZP) handjes veel beter in. Nu zijn de meeste een soort 'chat bots' in het lijf van een pop. Ze zijn 24 uur per dag beschikbaar om met ouderen te praten. Over dagelijkse dingen, maar ook gebeurtenissen uit het verleden.

Belangrijk is om de verwachtingen niet te hoog te stellen, want AI valt in de praktijk altijd tegen.

 

Bovendien zit er voor mij nog een moreel aspect aan het geheel. Vinden we het goed dat ouderen in een soort nep Truman Show worden gehouden en dat je moeder of vader in een verpleegtehuis tegen een plastic robot aan het praten is in plaats van een menselijke verzorger.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

 

Er zijn aanwijzingen dat technologisch gemak een factor is in het stijgend aantal gevallen van jong dementie.

 

Is dat wel zo? Er zijn genoeg voorbeelden waarbij geestdodende werkzaamheden zijn vervangen door robots of automatisering. De mensen die de geestdodende werkzaamheden uitvoerden vonden het eigenlijk prima om deze werkzaamheden uit te voeren. Elke maand het salaris, weinig verantwoordelijkheden en na het werk fit naar huis om zich daar bezig te houden met soms de meest uitdagende hobby's, vaak ter compensatie.

 

Dementie is een proces wat een keer begint en vaak niet meteen herkent wordt, waar leg je dan het verband tussen toepassingen van technologisch gemak en het ontstaan van dementie.

 

Ik ben wel van mening dat het proces vertraagd kan worden door bezig te blijven, je onder mensen te blijven begeven en oefeningen te blijven doen, maar ook sporten vertraagt het proces, zo zullen er meer factoren zijn.

 

Link naar reactie
Bovendien zit er voor mij nog een moreel aspect aan het geheel. Vinden we het goed dat ouderen in een soort nep Truman Show worden gehouden en dat je moeder of vader in een verpleegtehuis tegen een plastic robot aan het praten is in plaats van een menselijke verzorger.

De Truman Show voor dementen in Weesp is volgens mij juist heel arbeidsintensief. Ik kon zo gauw geen cijfers vinden, maar de overkoepelende zorggroep heeft ongeveer één medewerker per patiënt.

 

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie

Er zijn aanwijzingen dat technologisch gemak een factor is in het stijgend aantal gevallen van jong dementie.

Is dat wel zo?

Moeilijk om er een wetenschappelijk verantwoord antwoord op te geven.

De consequenties op lange termijn zijn nog niet één-op-één aangetoond maar op korte termijn is het negatieve effect van overmatig mobieltjes gebruik redelijk aangetoond.

 

"Mensen die hun telefoon veel gebruiken krijgen last van cognitieve storingen, zoals vergeetachtigheid, onoplettendheid en een gebrek aan bewustzijn voor de omgeving."

 

Het kan zijn dat de effecten verdwijnen na verloop van tijd.

Maar er bestaat ook een kans op blijvende schade na langdurig gebruik.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Mij lijkt het gewoon een kwestie van: geen training = mindere prestaties van de hersenen. Al is het maar iets simpels als telefoonnummers onthouden.

 

Dit is op zich niet de schuld van technologie maar eerder een menselijke eigenschap: hoeft het niet dan doen we het niet.

 

Lijkt mij een toffe business case: bestaande apps herdenken waarbij (op speelse wijze) de hersens toch nog getraind worden. Een telefoonboek in combinatie met een memoryspelletje bvb.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Die apps/progs zijn er al en ook al weer achterhaald. De bekendste is van Dr Kawasaki. Je gaat de taken wel beter doen door training maar dat zegt helemaal niets over je (andere) breincapaciteiten.

 

De beste manier is "normaal" en gevarieerd gebruik door bewegen en dingen doen en om met van Koten en de Bie te spreken "goed kauwen". Leuk om de colleges van prof. dr. Erik Scherder te bekijken in dit kader

 

Het is natuurlijk niet verkeerd om in te spelen op een groeiende doelgroep ouderen bijvoorbeeld met domotica, speciale sport en activiteiten, aangepaste reizen (zonder traplopen ed) meubilair en ga zo maar door.

 

 

Link naar reactie

Ja, ok dat zijn specifieke braintrainingapps maar dat bedoelde ik eigenlijk niet.

 

Het gaat er mij om dat we dagelijks software gebruiken die een stuk denkwerk overnemen van ons. Bijvoorbeeld: gps, telefoonboek, google now, ...

 

Om enkele voorbeeldjes van mezelf te geven: telefoonnummers ken ik niet meer van buiten, uitgezonderd deze die ik 20 jaar geleden gebruikte; vast nummer ouders, vrienden,... die ken ik nu nog altijd.

Gps: rij je met gps dan kan je de route zelf niet onthouden. Doe je een keer de moeite om zelf op voorhand op de kaart te kijken dan ken je de die weg voor de rest van je leven.

 

Om het wat bruut te zeggen: zo'n software maakt je dommer (ja je kunt dit triviaal vinden, dat is een eigen keuze).

 

beter zou zijn: software die je wel helpt met de weg zoeken of een telefoonnummer bijhouden maar die je niet dommer maakt, beter nog: die je slimmer maakt.

 

Bovenstaande is voor mij een reden om bvb geen smartphone te hebben dus zolang er op dat vlak niets verandert valt er aan mij minder te verdienen ;)

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Het gaat er mij om dat we dagelijks software gebruiken die een stuk denkwerk overnemen van ons.

'Distributed cognition' heet dat 'officieel'; op je pc, of telefoon informatie zo laten zien dat je daar gedeeltelijk zelf niet over na hoeft te denken. Oftewel het verspreiden van stukjes informatie die nodig zijn om een bepaalde taak uit te voeren over verschillende bronnen (je hersenen, pc, mobiel en andere)

 

Dit model wordt in HCI-onderzoek (human computer interaction) gebruikt om interfaces te ontwerpen waarmee je juist complexe(re) taken uit kan voeren. Complex is uiteraard een relatief begrip. Zo is er ook onderzoek naar het verbeteren van gebruikersinterfaces specifiek voor dementen.

 

In de conclusie van het aangehaalde onderzoek naar het effect van veelvuldig gebruik van mobiele telefoons staat overigens:

We found that cellular phone notifications alone significantly disrupted performance on an attention-demanding task, even when participants did not directly interact with a mobile device during the task.

Met andere woorden: als je telefoon aan staat word je afgeleid door bel- en trilsignalen wat slecht is voor de concentratie. Duhhhhh ;)

 

 

Link naar reactie

Maar de mensen die "hun brein nog willen trainen", dat zijn toch juist de mensen die telefoonnummers niet opslaan, de kaart gebruiken etc? Indien een app wordt gemaakt die dit iets vereenvoudigd (door middel van een puzzel) maak je je zelf het al makkelijk.

 

De mensen die GPS en apps voor alles gebruiken zijn juist de mensen die NIET de weg zelf willen zoeken maar het gewoon eenvoudig willen.

Mij lijkt dat apps met een kleine puzzel bijvoorbeeld niet veel animo zullen krijgen, omdat de doelgroep juist alles zelf doet (de mensen die ik in de eerste zin van dit bericht beschreef).

 

Maar dit is slechts mijn opinie, ik kan er natuurlijk hartstikke naast zitten.

Link naar reactie

Mja, je hebt waarschijnlijk wel gelijk.

 

Ik had gewoon het idee dat creatieve programmeurs misschien een mogelijkheid zouden zien om de hersencapaciteiten van de mens naar een hoger niveau te tillen mbv software die in het dagelijks leven goed van pas komt.

 

Niet gemakkelijk waarschijnlijk maar je moet ze toch een beetje blijven uitdagen ;)

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Ik had gewoon het idee dat creatieve programmeurs misschien een mogelijkheid zouden zien om de hersencapaciteiten van de mens naar een hoger niveau te tillen mbv software die in het dagelijks leven goed van pas komt.

Present! ;D

Ik heb pas nog een appje gemaakt voor een stel studenten die hadden bedacht dat het leuk was om een wekker te maken waar je een simpel puzzeltje moet oplossen om het alarm af te zetten. Zo maak je je hersens meteen wakker bij het opstaan (in de praktijk zorgt het vooral voor een chagrijnig begin van de dag, ha).

 

Overigens is geheugentraining echt iets anders dan je hersens 'fitter' maken. Geheugentraining is een kwestie van oefenen en er zijn ontzettend veel trucjes voor. De enige echte trainingssoftware mij bekend die je fluid intelligence verbetert, dus een (iets) hogere IQ score kan geven na verloop van tijd is N-back gebaseerd op het werk van Susanne Jaeggi. Een spel dat na verloop van tijd zo moeilijk wordt dat je er serieus hoofdpijn van krijgt, maar dat is een goed teken.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Mja, je hebt waarschijnlijk wel gelijk.

 

Ik had gewoon het idee dat creatieve programmeurs misschien een mogelijkheid zouden zien om de hersencapaciteiten van de mens naar een hoger niveau te tillen mbv software die in het dagelijks leven goed van pas komt.

 

Niet gemakkelijk waarschijnlijk maar je moet ze toch een beetje blijven uitdagen ;)

 

http://www.nydailynews.com/life-style/artificial-intelligence-dominate-humans-article-1.2508803

http://beleggersforum.net

Alles over beleggen.

http://www.construma.be

Algemene machinebouw, textielmachines.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.