• 0

CV of toch BV?

Hoi allemaal,

 

Met een vriendin wil ik een winkel starten. Het wordt een fysieke winkel + webshop. Zelf heb ik al een webshop (onder KvK gemarkeerd als eenmanszaak) en mijn partner staat ook ingeschreven als ZZP'er.

 

De winkel wordt een gezamenlijk bedrijf. De rechtsvorm komen we niet helemaal uit. Een VOF klinkt voor de hand liggend. Maar dat houdt in dat niet alleen wij, maar ook onze partners persoonlijk aansprakelijk kunnen worden gesteld. Aangezien één van de stellen een koophuis heeft, lijkt me dat nogal een groot risico. Al gaan we er natuurlijk vanuit dat het een succes wordt.

 

Tweede optie die we tegenkwamen, is een Commanditaire Vennootschap. Twee vennoten en enkele stille vennoten die helpen bij het startkapitaal. We hebben zo'n 15.000-20.000 nodig. Zelf leggen we beide 2-3k in. Eén van de partners kan 5k inbrengen, een andere partner komt met 1k op de proppen (we konden nergens iets vinden over een minimumbedrag voor een stille vennoot) en een derde stille vennoot zal mogelijk 5k inbrengen. Klinkt allemaal heel aannemelijk. Nog een voordeel dat de partners/echtgenoten niet persoonlijk aansprakelijk worden gesteld, is dat er geen notarieel contract opgesteld hoeft te worden. = minder kosten.

 

Tot iemand met zakelijk verstand ons adviseerde om een BV op te richten. De kosten zijn bij de start hoger, er schijnen minder belastingvoordelen te zijn, maar je aansprakelijkheid is wel afgedekt. Belangrijkste reden voor een BV is volgens hem: "Vooral bij samenwerking zou ik altijd aansprakelijkheid in de privésfeer voorkomen, die fiscale voordelen kom je wel overheen."

 

Op 5 januari gaan we ons inschrijven. De KvK heeft geen tijd om ons van advies te voorzien (komende week bedrijfssluiting).

 

Kan iemand mij in Jip-en-Janneketaal uitleggen wat nu het beste is om te doen?

Bedankt & fijne Kerst alvast!

 

groetjes,

Bloem

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij dit soort belangrijke beslissingen zou ik de datum van inschrijving niet teveel in steen beitelen, dat is eigenlijk het belangrijkste advies!

 

Verder hangt het erg af van afspraken die je maakt. Fiscaal ga je zeker de eerste jaren best wel veel inleveren, tenzij je direct in het eerste jaar enkele tonnen winst maakt. Een VOF hoeft niet zo eng te zijn als het lijkt, je kunt veel al afspreken in je vennootschapscontract dat je samen opstelt (!!). Op het moment dat je geen miljoenenomzet draait lijken de risico's ook min of meer beperkt, maar dat is zo moeilijk in te schatten.

 

Maar goed, ik ben geen fiscalist, dus bovenstaande is alleen een opinie :-)

 

Link naar reactie
  • 0

Waar vinden jullie terug dat de echtgenoot van een beherende vennoot niet persoonlijk aansprakelijk kan worden gesteld bij een CV. Volgens mij is er hierbij geen enkel verschil met een VOF.

De stille vennoot is inderdaad niet persoonlijk aansprakelijk maar in jullie geval alsnog omdat het dan de echtgenoot is van de beherende vennoot. Je kan er wel voor kiezen huwelijkse voorwaarden op te stellen om minder risico te lopen.

 

Iemand mag me graag verbeteren als ik het mis heb want dan heb ik weer wat bijgeleerd ;)

 

We zullen iets meer informatie nodig hebben om advies te kunnen geven over de rechtsvorm. Heb je een ondernemingsplan gemaakt? Heb je de risico's waar je over praat in kaart gebracht? Wat zijn de risico's? Wat verwacht je aan winst te gaan behalen? Hoe lang zit je aan het huurcontract vast?

 

Een BV kan je bij een lage winst echt duizenden euro's per jaar meer belasting kosten en daarom is het dus goed te weten over welke risico's je het hebt.

Link naar reactie
  • 0

geachte heer bloem,

 

ik heb zelf jarenlang een cv gehad en geeft alleen aan dat er een Credit Verschaffer aanwezig is die geen zeggenschap heeft. en zolang hij of zij zich niet met de zaken bemoeit is er niets aan de hand.

Echter zou deze wellicht willen weten of zijn of haar geld terug betaald wordt of rendement behaald wordt voor een (afgesproken) (beloning). alles valt wel te beschrijven. notariele acte. (notaris)

 

Ik heb dit door de jaren heen als niet prettig bevonden.

 

Ik heb daarna dit overgezet in een bv en dit moet je beschrijven bij een notaris je inleg is vanaf €1,00 de kosten van notaris is ongeveer € 1000 tot €1500 euro.

je betaald wel elke maand inkomsten belasting ook al verdien je niets.

je bent dus zelf dga (groot aandeel houder) en indien er meerdere investeerders zijn kan je dat bij de notaris laten beschrijven. (laat je goed adviseren voordat je jezelf inschrijft) inschrijven duurt 15 min.

Bij een bv ben je wel aansprakelijk, maar tot je bedrijf en niet prive, zolang je geen mis management pleegt.

Ook hangt het er vanaf (zeer belangrijk) hoe groot de kans is dat je een claim (kan) krijg(t) (en) als je particulier verkoopt en de kans klein acht het bedrag terug te kunnen betalen. Of net als ik de partij te groot is en om 20 of 30k gaat. als er dan iets mis gaat en je gaat ten onder. indien je het kan veroorloven is het even slikken. indien je het niet kan veroorloven en je bent prive aansprakelijk. dan komen ze het ook prive halen.

 

Nogmaals laat je goed adviseren voordat je aan de galg hangt.

 

schrijf bijvoorbeeld op wat de voordelen en nadelen zijn van alle rechtsvormen ( in kolommen) vraag je partner wat deze wel en niet wil. ( wat als de relatie over gaat?) wat als er een geldschieter zijn geld terug wil.

Wat doe je als alles mis gaat. Bedenk het slechtste situatie en ga daar van uit.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Ben vandaag net lid. Ben werkzaam geweest in het financiële veld. En heb al 22 jaar een kleine BV. Op basis van mijn ervaring zou ik zeggen: maak je niet de druk over de ondernemingsvorm en kies voor de BV. Deze heeft de volgende 4 aanmerkelijke voordelen:

1. Helder, je kunt de mate van deelname onderling goed vastleggen. Hiermee bedoel ik onder meer, maar vooral, dat zeggenschap en arbeidsinbreng apart moeten worden gewaardeerd. Zo lopen niet de financiers weg met de winsten en worden de arbeidsuren ook in bedragen in de boekhouding opgenomen.

2. Geschikt groeimodel en dus flexibel. Je kunt dochters oprichten, fiscale eenheden maken, nieuwe aandelen uitgeven zonder dan eerst van de CV of VOF af te moeten komen.

3. Geschikt om je pensioen in op te bouwen, wordt vaak vergeten.

 

Voordeel 4 lijkt een rare maar is wel effectief; je hebt voor de jaarrekening een accountant nodig; deze zal strikte voorwaarden stellen aan je boekhouding. Dat blijkt in de praktijk, naast ondernemersdiscipline de belangrijkste voorwaarde te zijn voor succes. (En eventueel tijdige beëindiging van niet renderende activiteiten!)

Link naar reactie
  • 0

Ben vandaag net lid.

Welkom dan!

 

3. Geschikt om je pensioen in op te bouwen, wordt vaak vergeten.

wordt steeds minder relevant, helaas. :'(... als de plannen van Wiebes doorgaan is eigen beheer vanaf 2017 definitief passé. Als straks alleen extern verzekeren als optie overblijft (if), dan zal de animo voor een BV vanuit pensioenoptiek wel opdrogen

 

Voordeel 4 lijkt een rare maar is wel effectief; je hebt voor de jaarrekening een accountant nodig; deze zal strikte voorwaarden stellen aan je boekhouding. Dat blijkt in de praktijk, naast ondernemersdiscipline de belangrijkste voorwaarde te zijn voor succes. (En eventueel tijdige beëindiging van niet renderende activiteiten!)

Laten we het er maar op houden dat de meningen op dat punt op dit forum sterk verdeeld zijn :)

 

Inhoudelijk overigens goed om de voordelen te benoemen, maar ten opzichte van een IB onderneming zal vooral dat fiscale nadeel (grofweg € 10.000,- per vennoot per jaar) een voorname rol spelen.....

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
maar ten opzichte van een IB onderneming zal vooral dat fiscale nadeel (grofweg € 10.000,- per vennoot per jaar) een voorname rol spelen.....

 

Ik zie dit niet zo, ben benieuwd hoe dit bedrag is berekend. Immers in de beginjaren zal er niet zo veel winst zijn en het toegekende loon is ook niet hoog, dus ook de IB zal niet hoog zijn. Is de aftrek voor ZZPérs werkelijk zo hoog dat er voor bijv een omzet van 200.000, marge 10% een verschil van 50% in de belastingheffing ontstaat?

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dit niet zo, ben benieuwd hoe dit bedrag is berekend.

Zelfstandigenaftrek+startersaftrek+mkb winstvrijstellng. E.e.a. uitgaande van behalen urencriterium (met fysieke winkel neem ik aan sowieso aan de orde) en een winst van minder dan € 100.000,- per vennoot

 

Is de aftrek voor ZZPérs werkelijk zo hoog dat er voor bijv een omzet van 200.000, marge 10% een verschil van 50% in de belastingheffing ontstaat?

Ja.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
: Zelfstandigenaftrek+startersaftrek+mkb winstvrijstellng. E.e.a. uitgaande van behalen urencriterium (met fysieke winkel neem ik aan sowieso aan de orde) en een winst van minder dan € 100.000,- per vennoot

 

Dank voor de respons.

 

Analyserend en terugkomend op de probleemstelling van Bloem 1010 kom ik tot de conclusie dat Bloem er goed aan doet wat geld uit te geven aan een fiscalist uitgaande van:

 

1. Inbrengwaarde bestaande webwinkel

2. Overdrachtwaarde ZZP activiteiten

3. Inbreng uren

4. Geschatte omzet en kosten jaar 1 en 2

5. Inbreng overige financiers.

 

Overigens lijkt een schatting van een winst van 100.000 per vennoot erg hoog, dan moet er al het eerste jaar bij een nettomarge van 10% een omzet gedraaid worden van 2.000.000

Link naar reactie
  • 0

Het wordt een fysieke winkel + webshop. […] Twee vennoten en enkele stille vennoten die helpen bij het startkapitaal. We hebben zo'n 15.000-20.000 nodig. Zelf leggen we beide 2-3k in. Eén van de partners kan 5k inbrengen, een andere partner komt met 1k op de proppen (we konden nergens iets vinden over een minimumbedrag voor een stille vennoot) en een derde stille vennoot zal mogelijk 5k inbrengen. Klinkt allemaal heel aannemelijk.

De TS doet er dan ook verstandig aan een investeringsbegroting plus een cashflowanalyse met omloopsnelheden te maken. Er is maar € 4.000 tot € 6.000 eigen vermogen beschikbaar; daarnaast is er € 6.000 tot € 11.000 aan (achtergesteld) vreemd vermogen of inbreng van de stille vennoten beschikbaar. Dat is te/erg weinig voor huur + winkelinrichting + voorraden van een fysieke winkel + webshop.

 

De verhuurder van het winkelpand wordt in deze situatie vermoedelijk een van de belangrijkste schuldeisers. En dan is het maar de vraag of deze bij een BV niet toch de twee bestuurders in privé laat meetekenen voor eventuele huurschulden.

 

 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Fiscaal:

En ik blijf het herhalen: de fiscale voordelen van een IB onderneming zijn vooral relevant als je alle winst ook echt op maakt. Als je een deel van de winst investeert of gebruikt als handelskapitaal is het fiscale voordeel van een IB onderneming veel kleiner dan wanneer je alle winst opmaakt, want bij een IB onderneming is *alle* winst volledig belast, bij een BV is de winst voor zover die niet verloond of uitgekeerd wordt maar tegen een laag tarief belast.

Aansprakelijkheid:

Bij een IB onderneming (CV, VOF, Maatschap, eenmanszaak) ben je in de basis privé aansprakelijk. Bij een BV ben je dat in de basis niet. Aansprakelijkheid kun je contractueel niet uitsluiten bij een IB onderneming. Je kunt wel afspraken dat er geen verhaal op bijvoorbeeld de woning gezocht kan worden, maar die afspraak bindt derden niet.

Praktisch:

Bij een BV heb je een veel strikter scheiding tussen privé en zakelijk vermogen en je hebt het voordeel dat je privé liquiditeit veel zichtbaarder is, omdat je netto loon uitgekeerd krijgt, waarover je niet vanuit privé belasting hoeft te betalen.

Bij een IB onderneming zul je moeten reserveren voor te betalen belastingen en kun je dus veel minder blind varen op de beschikbare gelden.

Link naar reactie
  • 0

Fiscaal:

En ik blijf het herhalen: de fiscale voordelen van een IB onderneming zijn vooral relevant als je alle winst ook echt op maakt.

Dat kan niet vaak genoeg herhaald worden

 

Aansprakelijkheid:

Bij een IB onderneming (CV, VOF, Maatschap, eenmanszaak) ben je in de basis privé aansprakelijk. Bij een BV ben je dat in de basis niet.

Duidelijker kan niet , klasse!

 

Maar het is de meeste starters niet altijd duidelijk dat alleen een BV geen 100% bescherming biedt tegen (operationele) aansprakelijkheden: je moet je ook nog als goed bestuurder gedragen, en achteraf kunnen hardmaken dat je geen onverantwoorde risico's hebt genomen. Groot voordeel van de BV is de bewijslast : die ligt bij de claimant. (die moet aantonen dat je je niet als goed bestuurder hebt gedragen)

 

Edit: naar aanleiding van PM: nee, daar bedoel ik dus niet "verzekeren" mee...want anders had ik dat wel gewoon gemeld.

 

Wat ik bedoel is vooral gezond verstand : als ondernemer regelen wat je kunt en moet regelen.

Een BV is géén toverformule waarmee je alle verantwoordelijkheid en gezond verstand overboord kunt gooien. Los daarvan: dat is financieel ook erg onverstandig.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

In de meeste berekeningen is al wel rekening gehouden dat je niet alle winst opneemt door een lager percentage dividendbelasting aan te houden. Ooit in de toekomst ga je natuurlijk wel een keer de winst opnemen dus het is ook niet representatief om de dividendbelasting helemaal niet op te nemen in de berekening. Dan nog is een eenmanszaak fiscaal vaak voordeliger maar het brengt inderdaad wel meer risico met zich mee. Dus belangrijk van te voren goed te inventariseren wat de risico's zijn. Een CV gaat in ieder geval niet de oplossing voor die risico's zijn.

 

Deze site zou je bijvoorbeeld kunnen gebruiken om het fiscale verschil uit te rekenen al wordt hier niet overal rekening mee gehouden zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid van de FOR. Maar het geeft wel een idee.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.