• 0

Onze speciaalbier webshop uitbreiden naar Duitsland, Denemarken en Zweden

Beste leden van Higherlevel,

 

Sinds een aantal maanden hebben wij onze webshop voor de verkoop van speciaalbier up and running in Nederland. Deze kun je zien via link: https://www.mooibier.nl

 

We hebben een redelijke start en alle vertrouwen en zin in 2016. We hebben intussen ook al vertaal werkzaamheden laten uitvoeren aangezien we de website multi-talige willen neerzetten in landen als o.a. Duitsland, Denemarken en Zweden.

 

Waarom deze landen?

Sowieso willen we in Duitsland van start gaan aangezien het simpel weg een grote (bier)populatie heeft en weinig concurrenten als het gaat om webshops. Echter blijkt uit onderzoek wel dat Duitsers vrij conservatief zijn in het drinken van buitenlandse / andere bieren.

 

In Denemarken en Zweden is dat niet het geval. Er worden de laatste jaren veel prijzen gewonnen (met craft bier) en speciaalbier is daar evenals in Nederland volop in opkomst. Tot slot is ons assortiment daar juist heel uniek, en verwacht ik daarmee successen te kunnen halen.

 

Mijn vraag?

De reden dat ik deze post start, heeft dan ook vooral met deze twee landen te maken. Zo hebben ze beide hun eigen valuta, is het vrij onduidelijk waar ik juridisch (qua accijnzen etc.) aan moet voldoen, en hebben ze zo ook hun eigen BTW (tarieven).

 

Persoonlijk zou je denken dat ik gewoon een Nederlands bedrijf ben, waar consumenten vanuit Denemarken en Zweden op bestellen, dus wellicht hoef ik me nergens zorgen over te maken.

 

Kan iemand me een beetje op weg helpen? Waar ik o.a. rekening mee moet houden en in wat voor volgorde ik dit proces op moet pakken?

 

Ik hoor het graag. Bij voorbaat dank!

Vriendelijke groet,

 

Kevin van Dijk - Mooibier

https://www.mooibier.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zweden is een enorm groot land qua oppervlakte. Het zal (denk ik) heel anders zijn om daar bier te laten afleveren in een klein provinciestadje in Norrland (Noord-Zweden) dan hier in NL.

 

Daarnaast is het zo dat verkoop van sterke drank (incl. zwaar bier) voorbehouden is aan Systembolaget, een Zweedse staatswinkel.

Vraag mij af of online-verkoop daar toegestaan is...

Ik zou denken van niet eigenlijk (maar dat kan je makkelijk navragen/Googelen).

 

Dit ook naast de vraag of men in Zweden überhaupt veel online bestellen (weet ik ook niet, maar volgens mij is het toch een stuk minder dan hier in NL).

 

Wat dat betreft lijkt Denemarken meer op NL. Zowel qua grootte als drankbeleid. Maar of zij daar online-bier bestellen... Misschien wel.

 

EDIT:

 

Ik heb voor je gekeken:

Het kan toch wel (online alcohol kopen in Zweden dus). De koper moet zelf de 'alcohol-belasting' regelen kennelijk.

 

Hier heb je een link.

 

 

Link naar reactie
  • 0

wellicht is het goed contact op te nemen met een paar lokale bedrijven vanwege

- wet- en regelgeving, ook mbt verkoop online

- specifieke marketing aspecten

- advertising, on- en offline (zoekwoorden analyse)

- alles waar je niet zo snel aan denkt en voor hen dagelijkse kost is

 

als het gaat om online marketing heb ik wel de nodige contacten

 

succes,

GJ

Link naar reactie
  • 0

Mooi om te zien dat je het bedrijf verder wilt uitbreiden.

 

Ik neem aan dat je ook websites wilt gaan vastleggen geschikte domeinnamen en extensies (of dat je dit al gedaan hebt).

 

Hou er ook rekening mee dat mensen in een ander land ook andere betaalvoorkeuren hebben.

 

Verder gelden er wellicht afwijkende retour voorwaarden en zeker een andere mentaliteit omstreeks retourneren.

 

Denk eraan dat de verkoop van voedsel en drank in bijvoorbeeld Duitsland afwijkende regelgeving kent (MHD, hygiene)

 

In ieder geval veel succes. Leuke website overigens.

 

 

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 0

Welkom op ondernemersforum Higherlevel. Ja, Zweden kopen ook online (per creditcard, Paypal of op afbetaling), dat is het probleem niet en met een beetje geduld (reken ruim een week) levert DHL voor minder dan een tientje. In aanvulling op de Zweedse douane-link van Peter: Afstandsverkopen (Zweedse Belastingdienst) en Distance seller alcohol. Ik maak daar uit op dat de webshop accijnzen betaalt, zodra een verzendmethode wordt aangeboden.

 

Bij internationale plannen van zo een jonge onderneming kan ik je uit eigen ervaring vertellen, dat je ook eerst drie of vier keer in omzet zou kunnen groeien op onze thuismarkt voor internationalisering, al kent jouw markt ongetwijfeld gevestigde spelers en een flinke concurrentie. Dat lijkt me een kwestie van op gewicht afgestemde pakketten aanbieden. Met Zweedse instanties kun je ook prima in het Engels corresponderen. Met online (alcohol)verkoop in Denemarken en Duitsland heb ik minder ervaring.

 

Over Engels gesproken, staat een Engelse versie van de webshop ook al in planning? En zo ja, als welke prioriteit in relatie tot de Duitse, Deense en Zweedse versie? Grote plaatsen in Zweden hebben ook pubs/sportcafé's, misschien zou je hun eigenaren/leveranciers/distribiteurs eens moeten nagaan, anders kunnen dat potentiële B2B-klanten zijn als je een assortiment kunt bieden.

 

Krijgen de internationale sites dezelfde handelsnaam? Ik zou SEO-natives zoeken om een goede zoekwoordenanalyse per markt (taalgebied) te maken.

 

God jul,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

Ik woon in Duitsland en ben er ook ondernemer....

 

Duitsers doen graag zaken met Duitsers, zodat ze weten waar ze juridisch aan toe zijn bij een ( juridisch ) geschil....tevens zijn Duitsers zeeeeer conservatief en blijven liever bij iets wat vertrouwd is dan dat ze nieuwe ( onbekende ) wegen gaan bewandelen......Duitse consumenten zijn erg goed beschermd en meningverschillen worden snel juridisch aangepakt....

 

Dit zijn wat tips m.b.t ondernemen in Duitsland of met Duitsers....niet alles zal aan de orde zijn m.b.t leveren van enkele flesjes bier, maar puur even om aan te geven dat het een andere cultuur is....

 

Groet Robin Besselink

Link naar reactie
  • 0

Duitse consumenten (...) meningverschillen worden snel juridisch aangepakt....

 

Dat is (naar mijn mening) niet zo in Zweden:

Zelfs toen ik klein was (en dat was niet een paar jaar geleden...) had je daar Konsumentköplagen (KKöpL), d.w.z. de 'consumentenkoopwet'.

 

Deze beschermt de consument erg goed (al vele tientallen jaren!) en regelt alles inzake de verkoop (van handelaren) richting privépersonen.

Dus juridische geschillen in het gewone, dagelijkse 'koopgebeuren' van mensen spelen naar mijn mening geen rol van betekenis daar.

 

En zeker niet bij de leveringen van een doos lekkere biertjes...

 

 

Link naar reactie
  • 1

Sinds een aantal maanden hebben wij onze webshop voor de verkoop van speciaalbier up and running in Nederland.

[off topic]

En wat voor shop. Eentje die Westvleteren Abt 12 verkoopt. I'm impressed!

Kun je wellicht naar de HL nieuwjaarborrel komen en een proefbak meenemen? ;)

[/off topic]

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Mag ik jullie van harte bedanken met alle input die jullie gegeven hebben. Wat betreft zoekwoorden analyse etc. heb ik inmiddels wat contacten kunnen aanspreken die daarin kunnen ondersteunen. Wat betreft de accijnzen op basis van verzendmethode (plaats van bestemming) heeft mijn collega al aanstalten gemaakt.

 

@Norbert: Ja tuurlijk hebben we de Westvleteren 12. WAS immers het beste bier. Binnenkort komen er 800 biertjes bij :-) waaronder hairdog.

 

Bedankt voor alle tips, we nemen ze mee!

Vriendelijke groet,

 

Kevin van Dijk - Mooibier

https://www.mooibier.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.