• 0

Pand in de vof

Sinds een jaar zit ik in een Vof met een familie lid, hij had het bedrijf al ,inclusief pand en ik ben er bij gekomen.

We hebben alleen bij de kvk (50/50 ) ingeschreven maar verder niets vast gelegd. Hij heeft een afbetaald pand die ook in de vof zit.

Volgens mij is het verstandig om toch een aantal zaken vast te leggen maar volgens hem is dat allemaal automatish geregeld en het pand gewoon van hem.

Klopt dit?

 

Weet iemand hoe het zit ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1
Sinds een jaar zit ik in een Vof met een familie lid, hij had het bedrijf al ,inclusief pand en ik ben er bij gekomen.
Betekent dat de eenmanszaak over is gegaan naar een vof ... of hebben jullie naast zijn eenmanszaak een vof opgericht?

 

We hebben alleen bij de kvk (50/50 ) ingeschreven maar verder niets vast gelegd. Hij heeft een afbetaald pand die ook in de vof zit.
Is dat zo?

Als er niets is vastgelegd, is dat zeer onwaarschijnlijk. Zonder firma-contract, waarin onder andere wordt vermeldt wie wat inbrengt, beschrijft de inschrijving in het Handelsregister niets meer dan de naam, de activiteiten en de bevoegdheden van de firmanten.

 

Volgens mij is het verstandig om toch een aantal zaken vast te leggen maar volgens hem is dat allemaal automatish geregeld en het pand gewoon van hem.Klopt dit?
Je kunt een eenmanszaak met alle activiteiten, bezittingen en schulden omzetten naar een vof ... of alleen de activiteiten. Het desbetreffende pand zal op naam staan van een natuurlijk persoon (de eigenaar van de eenmanszaak). Dat eigendomsrecht veranderd niet automatisch als de eenmanszaak wordt omgezet in een vof. Bij de start van de vof (of de omzetting van eenmanszaak naar vof) kan de indruk gewekt zijn dat ook het pand wordt ingebracht. Daarvoor moet wel een eigendomsoverdracht plaatsvinden. Er kan ook sprake zijn van slechts een gebruikersrecht en waarvoor een maandelijkse huursom wordt betaald. Gezien je vraag zal er geen sprake zijn van een huurovereenkomst en/of huursom, waarin is verrekent een bedrag voor gebruik, nutsvoorzieningen, gemeentebelastingen, etc.)

 

Ik zou toch maar heel snel een goed en gedegen firmacontract in elkaar laten zetten, die niet alleen de inbreng van iedere firmant beschrijft, maar ook de activiteiten, de bevoegdheden, de ontbindingsvoorwaarden van de vof en de voortzetting van de activiteiten na een ontbinding. Zoals je het nu beschrijft, zie ik een hele hoop onduidelijkheden en aannames. Dat veroorzaakt irritaties die na verloop van tijd tot problemen uitgroeien. Als de problemen onoplosbaar blijken te zijn, is het firmacontract een onmisbaar instrument.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als het pand ingebracht is, is het daarmee niet meer eigendom van de inbrenger. De inbrenger heeft dan waarschijnlijk een vordering ter waarde van het pand (welke waarde?) op de VOF.

 

Je ziet, hetgeen je schetst is voor zo uiteenlopende uitleg vatbaar dat het echt noodzakelijk is samen met een jurist een goed contract op te stellen.

Link naar reactie
  • 0

Als het pand ingebracht is, is het daarmee niet meer eigendom van de inbrenger. De inbrenger heeft dan waarschijnlijk een vordering ter waarde van het pand (welke waarde?) op de VOF.

Zonder medeweten van mede-firmant is een "automatisch geregelde" inbreng misschien nog wel mogelijk, maar van een overdracht van het juridische eigendom kan in de geschetste situatie geen enkele sprake zijn. Daarvoor bestaan toch enkele essentiële juridische, financiële en fiscale handelingen die hier volledig schijnen te ontbreken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.