• 0

Buitenvennootschappelijke zaken in IB aangifte

Beste forumleden.

 

Graag leg ik onderstaand voor, betreffende (uitgestelde) aangifte inkomstenbelasting 2014.

 

Recent is de jaarrekening van onze maatschap beschikbaar gekomen.

 

Buiten de kosten die wij als maatschap gemaakt hebben, welke vanzelfsprekend verwerkt zijn in deze jaarrekening, maak ik ook nog persoonlijk zakelijke kosten ten behoeve van mijn werkzaamheden binnen de maatschap.

Denk hierbij aan verzekeringen, pc/telefoon, en de autokosten (zakelijk gebruik prive auto)

Naar mij dunkt, moet ik deze laatste kosten beschouwen als buitenvennootschappelijke kosten.

 

Nu wordt mij niet geheel duidelijk uit het programma 'Inkomstenbelasting voor ondernemers' hoe ik dit moet opvoeren.

De winst-en verliesrekening en balans mogen i.h.a. bij een maatschap opgevoerd worden op (a) persoonlijk niveau, danwel (b) op samenwerkingsverband.

 

Het bijgevoegd screenshot doet vermoeden dat in deze situatie op persoonlijk niveau moet worden ingevoerd, aangezien expliciet verwezen wordt naar voorbeeld 1 (tevens bijgevoegd). De buitenvennootschappelijke zaken moeten dan worden verwerkt in deze aangifte

 

Op dit forum, met name bij herhaling genoemd door Joost Rietveld, wordt aangegeven dat in eerste instantie op samenwerkingsniveau een winst-en verliesrekening en balans moet worden opgevoerd, waarna een tweede onderneming moet worden opgegeven, waarin dan de buitenvennootschappelijke zaken worden verwerkt.

 

Dit laatste lijkt mij het meest praktisch, maar aangezien er door de fiscus expliciet aangegeven wordt voorbeeld 1 te volgen, ben ik in het ongewis. Daarnaast lijkt het mij op zich onjuist een tweede onderneming op te voeren, terwijl dit er niet is.

 

Overigens zal het eindresultaat hetzelfde zijn, maar daar gaat het mij niet om.

 

Hartelijk dank.

fiscus.thumb.jpg.acd4815820ed1b9f4344e4ad48f6aa23.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.