• 0

Importeren uit Noord-Afrika

Beste mensen,

 

Ik ben bezig met mijn bedrijfsplannen aan het uitzetten.

Het idee is om verschillende soorten vis (gevangen) te importeren uit Marokko. Hierover heb ik al contact gehad met verschillende instanties zoals het NVWA en de Nederlandse douane. De soorten vis die ik wil importeren zijn toegestaan en mij is duidelijk welke papieren aanwezig moeten zijn om de vis veilig in Europa te importeren. Echter vroeg ik mij af of er bedrijven zijn die deze papieren in orde kunnen maken. Ook zou ik graag willen weten of er bedrijven zijn die ondersteuning bieden bij het uitvoeren van de vis uit Marokko.

 

Het gaat dus hoofdzakelijk om de zaken met betrekking tot juiste manier van vis invoeren in Europa. Transport zal door mijzelf geregeld worden.

 

Enig idee bij wat voor bedrijf ik terecht zou kunnen.

 

Hartelijk dank,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo DonFish,

 

Papieren zullen opgemaakt moeten worden in Marokko(door de autoriteiten aldaar). Denk hierbij aan allerlei certificaten(gezondheid, EUR 1 etc etc). Zoek daarbij een partij(douane expediteur) die voor jullie de douane afhandeling kan regelen. Ga je dit per schip of per zee vervoeren want er wellicht bepaalde regels welke van toepassing zijn als het gaat om het eerst punt van binnenkomst in de EU waar dan bepaalde controles/keuringen gedaan moeten worden.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo DonFish,

 

Papieren zullen opgemaakt moeten worden in Marokko(door de autoriteiten aldaar). Denk hierbij aan allerlei certificaten(gezondheid, EUR 1 etc etc). Zoek daarbij een partij(douane expediteur) die voor jullie de douane afhandeling kan regelen. Ga je dit per schip of per zee vervoeren want er wellicht bepaalde regels welke van toepassing zijn als het gaat om het eerst punt van binnenkomst in de EU waar dan bepaalde controles/keuringen gedaan moeten worden.

 

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb contact gehad met Douane zij vertelde mij dat bij aankomst (mocht er een controle zijn). Alleen word gekeken of ik de document van het NVWA, ingevuld bij de vracht zit). Verder zijn de certificaten EUR1 of EUR-MED, niet ter sprake gekomen dit ga ik nog nader onderzoeken.

 

Ook vertelde de douane mij dat in heel de EU dezelfde regels gelden. Dus of ik nou via Nederland of Spanje de EU binnen kom overal gelden dezelfde regels. Maar ik zal per vrieswagen met een veerpond via Spanje naar Nederland reizen.

 

Mijn grootste zorg is: Wat hebben de Marokkaanse autoriteiten van ons nodig. En is er een bedrijf die hier ervaring mee heeft of een dienst aanbied voor het uitvoeren van dergelijke producten langs de Marokkaanse douane, natuurlijk op legitieme manieren!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste DonFish,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Heb je al contact gehad met een ambassade/consulaat in Marokko? Dit lijkt me het vertrekpunt bij uitstek met jouw vraagstelling.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Tenzij je zelf gaat exporteren vanuit Marokko moeten in beginsel alle benodigde documenten (Eur1, factuur, paklijst etc). door de verkopende partij opgemaakt worden. Als je in Spanje de EU binnenkomt moet je ook een douaneaangifte doen, dus bij de Spaanse douane invoerrechten en invoer-BTW afrekenen, of de vis in transit door vervoeren naar NL, Mogelijk krijg je al wel in Spanje te maken met keuring door de douane of het Spaanse equivalent van de nVWA.

Link naar reactie
  • 0

Hoi DonFish,

 

Volgens mij geeft dit document antwoord op jouw vraag welke documenten de Marokkaanse autoriteiten willen hebben: http://www.mce.gov.ma/exportateurs/DocExport/PROCEDURES_Exp.pdf Op hun website (http://www.mce.gov.ma/) geven ze meer informatie over de Marokkaanse exportprocedures en staan ook de benodigde formulieren. Gezien veel van de documenten ter plaatse moeten worden ingediend en in het Frans zijn, zou ik een lokale expediteur in de arm nemen om het papierwerk in orde te maken.

Link naar reactie
  • 0

Hallo DonFish,

 

Je hebt reeds contact gehad met NVWA, dus wellicht is mijn bericht overbodig, maar toch even ter aanvulling:

 

Zoals ik begrijp van website van NVWA is de invoer van vis/visserijproducten alleen toegestaan indien deze producten afkomstig zijn van erkende bedrijven die voorkomen op de zgn. SANCO lijst, zie hulpmiddel Import Veterinair Online op website van NVWA.

 

Voor een overzicht van erkende bedrijven in Marokko zie:

 

SANCO lijst erkende bedrijven in Marokko

 

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.