• 0

Digitale goederen verkopen middels derde partij

Middels een website (bedrijf gevestigd in de US), verkoop ik digitale producten. Het bedrijf achter deze website is mijn indirecte export relatie. Ze verkopen mijn producten, houden een fee in (van xx procent) en ik kan maandelijks (of jaarlijks) uitbetaald krijgen. Ik weet totaal niet waar mijn producten heen gaan, dus land van herkomst, zakelijk/privé etc. zijn bij mij én bij het bedrijf welke het verkoopt niet bekend. Deze gegevens hoeft men als koper/gebruiker niet in te vullen namelijk. Ik krijg dus geen facturen en inzien van klantgegevens kan niet.

 

Nu weet ik echter niet hoe ik dit moet aangeven als inkomsten voor mijn bedrijf. Via Hallo! heb ik gelezen (http://hallo.kvk.nl/hallo/financieel/belastingen_en_subsidies/f/144076/t/24310.aspx) dat je een factuur moet sturen, maar in hetzelfde topic staat weer dat je alleen een factuur hoeft te maken (en niet daadwerkelijk versturen). Tevens, normaal kan ik altijd 0% tellen als ik een BTW nummer heb (of EIN of welk land het ook precies is). Maar geldt dat in dit geval dan ook? En moet ik dan de volle 100% van de verkopen "factureren" en de fees apart registreren, of gewoon het bedrag dat ik uitbetaald krijg factureren? De fees krijg ik niet uitbetaald, die houden ze al in.

 

Je kan de website vergelijken met een van onderstaande:

 

http://themeforest.net/

http://codecanyon.net/

https://wrapbootstrap.com/

 

Ze hebben de markt, houden een fee in en zorgen dat je het verkoopbedrag (minus de fee) op je rekening krijgt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan dat het bedrijf inderdaad feitelijk gevestigd is in USA en dan hoef je jouw diensten niet te vermelden in je BTW aangifte.

Jij verricht een (elektronische) dienst richting hen, zij kopen deze als het ware van jou in en verkopen dit door aan hun klanten.

 

Meestal krijg je ook wel een soort creditnota van de afnemer. Die kan je dan als een factuur van jezelf behandelen.

Zo niet, dan kan je zelf een factuur maken voor het ontvangen bedrag.

Link naar reactie
  • 0

Het is een serieuze speler en de eigenaar heeft me weten te vertellen dat ze dus niets van de directe klanten af weten. Hij heeft tevens gezegd zelf geen BTW af te dragen voor mij, maar ik weet niet wat dat dan in moet houden. Het bedrijf noch ik weet niet wie de klanten zijn, maar voor mij is het natuurlijk de vraag of de afnemers nou mijn klanten zijn of dit bedrijf wat de verkopen voor me doet.

 

Het lijkt me een indirecte export relatie, maar ik weet niet wat voor eisen/voorwaarden hieraan vast hangen. Ik kom in ieder geval nooit te weten waar alle klanten vandaan komen en waar hoeveel heen gaat. Betalen gaat ook via deze site en het bedrijf achter deze site int deze bedragen dus ook eerst, voordat ik "het geld kan claimen".

Link naar reactie
  • 0

Dus zij regelen niets ten aanzien van BTW in Europa?

 

Het lijkt mij niet dat jij als EU onderneming jouw digitale diensten aan EU afnemers kan verrichten "BTW vrij" simpelweg door een tussenschakel in USA te gebruiken.

Waarschijnlijk word je dan geacht om te traceren waar de afnemer zich bevindt en voor een adequate afhandeling van de BTW afdracht te zorgen. Is dan toch wel jouw probleem, denk ik.

 

Ik vind het wel een beetje "cowboy-achtig" klinken eerlijk gezegd. Hier hebben wij over een soortgelijk 'probleem' gediscussieerd. Maar daar was het toch duidelijk anders geregeld door de afnemer in USA.

Link naar reactie
  • 0

Deze tussenschakel uit de US weet ook niet waar de klanten vandaan komen (dat is wat ze me vertellen). Dus ik kan het ook niet traceren. Volgens mij is wel PayPal de enige betaalmethode, ik weet niet in hoeverre ze daar klantgegevens hebben... Wat ze mij vertelden is in ieder geval dat ze niets van de klanten afweten en ik zie hier ook niets van.

 

Ze houden een 30% fee in en ik krijg dus 70% uitbetaald (van de verkopen). Dit verschijnsel zie ik op de genoemde sites ook (al dan niet met een lager/hoger percentage van de fee). Is er geen algemene regel voor dit soort bedrijfjes, of is dit afhankelijk van het type bedrijf of... Ik kan namelijk niets/nergens vinden hoe ik dit boekhoudkundig (en belastingtechnisch) zou moeten oplossen. Toch zijn er veel van deze sites en neem ik aan dat ook veel bedrijven met een dergelijk iets te maken hebben.

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard zal je nergens kunnen vinden hoe jij jouw problemen moet oplossen. Naar mijn mening kan jij je niet achter dat US bedrijf 'schuilen' en beweren dat het hun probleem is. Want je weet dat zij er niets t.a.v. de BTW in de EU doen. Het is gewoon een 'tussenschakel'. Dus is/wordt het (mijns inziens) jouw probleem.

 

Als online dienstverlener binnen de EU moet je jouw afnemers in andere EU landen kunnen traceren. En de juiste BTW afrekenen. En dat kan je niet. Dus: een probleem (volgens mij dan).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als andere mensen hier nog iets op te zeggen hebben, verneem ik het graag.

 

Zoals ik het merk ligt het probleem dus eigenlijk vooral bij het feit dat ze (het verkopende bedrijf/de schakel) niets met BTW doen en mij dit in de schoenen schuiven (en niks aan informatie van de klanten kunnen leveren)?

 

Vraag me dan af in hoeverre dit "legit" is vanuit het oogpunt van de verkopende partij. Ze innen dus 30% en hoeven hier niets aan af te dragen?

Link naar reactie
  • 0

Bij veel van dergelijke constructies is de partij die jou betaalt slechts een bemiddelaar tussen jou en de eindklant. In dat geval draagt die bemiddelaar soms de btw voor jou af, omdat dat makkelijker is, maar het kan ook zijn dat ze dat aan jou overlaten. Ik vermoed dat dat de situatie is die Peter C. voor ogen heeft.

 

Er zijn redenen te bedenken waarom dat hier niet het geval is: jij levert uitsluitend aan de tussenpersoon en de tussenpersoon is de enige die aan jou betaalt. Vergelijk het met een bouwvakker die voor een aannemer werkt en niet voor de uiteindelijke opdrachtgever. De bouwvakker heeft dan alleen met de aannemer te maken.

 

Jouw klant moet in dat geval btw inhouden en in Europa betalen over de opdrachten die hij uit Europa heeft ontvangen. Daar is geen enkel probleem mee.

 

Wel vraag ik me bij het horen van een naam als Themeforest al gauw wat zaken af. Het gaat dan al snel om auteursrechtlicenties en support die jij verkoopt. Mag jouw klant namens jou licenties verkopen? Wat is daar over afgesproken? Geef jij service op je product of doet jouw klant dat? Anders gezegd, met wie verwacht de uiteindelijke koper zaken te hebben gedaan? Mijn klanten kopen ook wel eens een Themeforest-theme, bij problemen gaan we toch echt met de ontwikkelaar praten en niet met Themeforest. Dat wekt bij mij de indruk dat de overeenkomst met de ontwikkelaar is. Hoe je in zo'n geval de feitelijke situatie bepaalt, is mij ook niet duidelijk.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Mag jouw klant namens jou licenties verkopen?

 

Alleen de site mag licenties van mij verkopen. De afnemer (de uiteindelijke klant) heeft een enkele licentie en mag deze niet zomaar deze dupliceren. Het is dus niet zo dat een klant mijn product kan kopen en dan zomaar mag doorverkopen/verveelvoudigen.

 

Licenties van producten (van ontwikkelaars, dus waaronder ik) kunnen ook gebundeld worden. Dus een product van ontwikkelaar X en een product van ontwikkelaar Y voor een "speciale" bundelprijs van xx dollar. De website zorgt dan dat het geld weer bij de juiste mensen uitkomt.

 

Geef jij service op je product of doet jouw klant dat?

 

Als er problemen zijn of wensen van de klant zijn, komt dat op de site terecht. Daarop kan ik dan antwoorden. Mocht de klant niet tevreden zijn, kan de klant (zonder mijn tussenkomst) het product retourneren en geld terugkrijgen.

 

Ik kan hier nog aan toevoegen dat de afnemer van producten (de eindklant) geen BTW factuur krijgt. Er is wel een factuur, maar staat verder niets op vermeld.

 

Geld komt dus voor mij alleen van de website, niet de directe afnemer/klant. Ik kan geen geld (of tegoed) van de klant direct ontvangen. Aangezien ik verder ook geen klantgegevens kan ontvangen, lijkt het mij dat de website (het bedrijf daarachter) mijn klant is. Landen van herkomst kunnen natuurlijk heel veel uit de US zijn, maar ook uit alle andere landen uit de wereld. Voor mij zijn het ook allemaal vraagtekens eerlijk gezegd.

Link naar reactie
  • 0

Iemand nog iets toe te voegen hieraan op basis van de gegeven informatie?

Je verkoopt niet rechtstreeks (dat doet de tussenhandel) en je levert ook niet rechtstreeks (dat doet de tussenhandel)? Dan verschilt jouw situatie daarin, denk ik, niet wezenlijk van andere vormen van tussenhandel: jij bent een fabrikant die levert aan een Amerikaanse groot- en detailhandel die op hun beurt wereldwijd leveren aan voor jou onbekende derden.

Link naar reactie
  • 0

Ik (A) verkoop inderdaad niet rechtstreeks. Mijn producten, in dit geval digitale producten, "staan" bij de tussenhandel (B). De derden/klanten © krijgen dan ook een factuur van B en niet van mij (A). Ik weet inderdaad 0,0 van groep C.

 

Misschien is het in dit geval raar dat B zegt geen BTW af te dragen voor mij (of überhaupt geen BTW af te dragen). Ik weet niet of dit wettelijk kan en of ik daar dan rekening mee moet houden of...

Link naar reactie
  • 0

Niemand van ons weet dat.

 

Waarom leg je het niet voor aan de belastingdienst? Zij kunnen (althans in theorie) daar een uitspraak over doen.

Of je 'de Amerikanen' dus wel of niet als jouw eindklant kan beschouwen in dit geval.

 

Het lijkt mij dus sterk. Want dan zou je via hen jouw diensten in andere EU landen vrij van BTW kunnen aanbieden. Vandaar dus.

 

Maar ik weet het niet, want het is arbitrair (vind/denk ik!). Als je hen als jouw eindklant kan/mag beschouwen (ook in de ogen van de belastingdienst - want zij controleren dit!), dan is het niet echt jouw probleem.

Maar als het 'trucje' om via een Amerikaans bedrijf in de EU online diensten te verrichten en zodoende de BTW te omzeilen niet geaccepteerd wordt, dan is het wel jouw probleem.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.