• 0

Naam gebruiken van een bekend persoon.

Stel ik wil een website of applicatie maken over een bepaald persoon, bijvoorbeeld over Marco Borsato. Dan begrijp ik dat het niet verstandig is om zomaar foto's van hem te gebruiken, maar zou ik dan wel zijn naam mogen gebruiken? Hoe zit het precies met copyright schending op dit gebied? Kan ik de website of app bijvoorbeeld: ‘Marco Borsato Fans’ of ‘Muziek van Marco Borsato’ noemen? En is het voldoende als ik in de ‘settings’ of ergens op de pagina aangeef dat ik op geen enkele manier verbonden ben aan de persoon in kwestie? Het gaat in dit geval dus puur om het gebruik van de naam van een bekend iemand, geen beeldmateriaal, in hoeverre mag je zijn/haar naam (in aangepaste vorm) gebruiken?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je mag rustig Marco Borsato gloeilampen gaan verkopen, maar als je geld gaat verdienen met die naam in alles wat lijkt op entertainment, kom je al snel in beschermd gebied. Vaak is het als je van goede wil ben geen probleem, als je het maar vooraf afstemt met het management. Achteraf zal het een lastige discussie worden.

Jortt: Boekhouden met een Glimlach! http://www.jortt.nl

Scrum - Agile - Marketing - Sales - Lean

Link naar reactie
  • 0

Ondoordacht advies van Hilco de Roo! >;(>:(:'( Schoenmaker, blijf bij je leest!

 

Wat hij adviseert, moet je beslist niet doen!

 

Het merk 'Marco Borsato' is dusdanig onderscheidend en staat voor heel veel klassen en activiteiten ingeschreven, waar ook bijvoorbeeld een gloeilamp al snel onder kan vallen (merchandise).

 

Zoek 'Marco Borsato' maar op bbie.nl en je ziet dat deze - en veel andere artiestennamen als - merknaam zowel in Europa als in de Benelux heel veel economische activiteiten dekken.

 

Meng je daarin en je wordt geheid aangepakt.

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Je mag een fan zijn van wat je maar wil en je mag dat ook gewoon uitdragen. Vergelijk het maar met een supportersclub. Is een fundamentele vrijheid, twee zelfs (van vereniging en van meningsuiting). In dat verband is commercie helemaal niet uitgesloten. Er bestaat geautoriseerde fan-merchandise die vaak in een affiliate-opzet ook te verkopen is. Je kan de eerdere adviezen dus terzij leggen. Die draven meteen door met gloeilampen enzo.

 

Pas als je je supporterschap gaat uitdragen met zelfgemaakte spulletjes kom je in een grijs gebied.

 

Interessant is een zaak waarin sprake is van badge of allegiance, dus een toegestane vorm van fandom door middel van associatie met. Vergelijk het maar met mensen die een kruisje dragen omdat ze fan zijn van de RK Kerk. Kan echter ook verkeerd uitpakken, zoals in deze zaak namens de Bob Marley estate.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Heel in het algemeen gezegd, mag je geen verwarring zaaien in het economisch verkeer. Zolang aan jouw bezoekers duidelijk is dat jij niet Marco Borsato bent noch hem vertegenwoordigt, dan mag jij zijn naam gebruiken in jouw communicatie.

 

Wat er precies verwarring zaait en wat niet, daar zijn rechters het regelmatig met elkaar over oneens.

 

Als je een overduidelijke fansite hebt, is er lijkt me geen probleem.

 

In het geval van een merk kan de merkhouder zich ook verzetten tegen andere soorten gebruik, zoals het belachelijk maken van het merk.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

In het geval van een merk kan de merkhouder zich ook verzetten tegen andere soorten gebruik, zoals het belachelijk maken van het merk.

Interessant, dit laatste punt. Ik heb in een ver verleden wel eens drukwerk uitgegeven waar Bekende Nederlanders in voorkwamen, die getekend waren door een cartoonist. Volgens ons 'legal department' zaten we daar mee goed, omdat de cartoonist de vrijheid had om af te beelden wat hij wil. En het was iets met 'portretrecht publieke figuren' maar dat moet je even googlen hoe dat precies zit. En wie is er precies wel of niet een publiek figuur?

Dus misschien is een tekening van Marco Borsato de oplossing voor je probleem.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

De vraag is nu of TS nu voldoende antwoord heeft. In ieder geval mag worden geconcludeerd dat het heel onhandig kan zijn een geregistreerde merknaam commercieel uit te baten en dat is mij bij de vraag van TS nog onduidelijk. Voor een hobbymatige fansite, vlog of blog mag je zo'n naam misschien wel gebruiken, maar dan ontbreekt voor HL de ondernemersrelevantie.

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Is de handelsnaam als woordmerk (niet beeldmerk) geregistreerd?

Kandidaten van de talentenjacht Idols werden door de voorzieningenrechter in het gelijk gesteld toen hun namen als domeinnamen waren geregistreerd om daar fansites mee op te zetten. Deze uitspraak ligt niet alleen dicht bij wat de TS wil doen, maar is ook interessant omdat de woordmerken van de 'idolen in spe' later werden geregistreerd dan de domeinnamen. Met andere woorden: de TS kan zich kennelijk ook nog later met terugwerkende kracht problemen op de hals halen.

 

Mod edit: na PM-contact verplaatst uit ander draadje

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij uitspraken moet je altijd heel goed lezen wat er nu uiteindelijk beoordeeld wordt. Bij uitspraken van de voorzieningenrechter moet je dat dubbel zorgvuldig doen - zo'n rechter is niet bezig jurisprudentie te creëren, maar brandjes te blussen.

 

In het gelinkte geval speelt het volgende mee, c.q. acht de rechter het volgende bewezen:

 

* De domeinnamen waren in de vorm voornaamachternaam.nl.

* Er waren merken in de vorm Voornaam Achternaam, waarvan Voornaam Achternaam telkens ook de houder was.

* De domeinnamen waren ouder dan de merken. (Wie het eerst komt, die het eerst maalt, in dit soort recht.)

* Achter de domeinnamen zaten nog geen sites.

* De domeinnaamhouder had als legitiem doel fansites te runnen op de domeinen.

 

Had een van die feiten niet gegolden, had je een andere rechtszaak gehad (maar mogelijk wel dezelfde uitkomst).

 

Opmerkelijk was dat de rechter vond dat omdát er nog geen sites werden gerund onder die domeinnamen, de kans op verwarring bij bezoekers groter was. Een willekeurige Nederlander die voornaamachternaam.nl intypt, verwacht tegenwoordig immers op de officiële site van de Bekende Nederlander met die naam terecht te komen.

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling: Je kunt een (domein)naam wel registreren, maar je moet onder deze naam wel binnen afzienbare tijd deelnemen aan het economisch verkeer.

 

Maar... wanneer komt TS nu eens met een reactie?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

 

Maar je mag dus gewoon een Ajax supportersclub beginnen, of een Marco Borsato fansite. Je mag de naam noemen, foto's plaatsen met toestemming van de fotograaf (auteursrecht) en legale fan merchandise verkopen. Er zijn grijze gebieden en no-go areas, maar als je er een beetje in verdiept is tamelijk duidelijk wat mag en wat niet. Beroemdheden bestaan bij de gratie van fans!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat was een zaak tussen twee commerciële partijen. Bosjes domeinnamen zijn geregistreerd toen bekend werd dat Maxima wel eens prinses kon worden en later toen gespeculeerd werd over babynamen van prinsjes of prinsesjes. Alle worden niet gebruikt.

 

Ik geloof niet dat leden van het Koninklijk Huis al eens namen hebben opgeëist. Zie verder: Stichting Sigillis Regiis Praesidio.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nee, gelukkig niet. Dat is gewoon een klein beetje geluk hebben en niet meeliften op...

Meeliften mag in het algemeen. Als jij een mooie bril maakt en verkoopt, mag ik hoesjes voor die bril maken en poetsdoekjes en wat dan ook.

 

Wat niet mag, is verwarring veroorzaken.

 

Bij het portretrecht (want daar lijken we nu naar te zijn afgedwaald) speelt ook nog eens mee dat portretten van BN's verzilverbaar zijn door die BN's. In dat geval levert meeliften soms aantoonbare schade op en is het gebruik van een portret om die reden te verbieden. (Maar merk op dat portretrecht meer nog dan andere IE-zaken vaak een kwestie is van 'het hangt er vanaf'.)

 

Hoe dit zit rond het koninklijk huis, weet ik niet.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Wat jij verwarring veroorzaken noemt, had ik moeten stellen als met toestemming en onder betaling van bijvoorbeeld licentierechten gebruiken. Zie Minions, Starwars of iets met snelle atleten accessoires om maar wat actueels te noemen.

 

De kern van deze discussie is naamgebruik, niet portretrecht zoals ik het lees.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat is nou net het punt. Jij mag in je speelgoedwinkel Star Wars-speelgoed verkopen zonder daar nog eens extra licentierechten over te betalen. Dit heet uitputting. Je lift als speelgoedwinkel dus mee op de bekendheid van de Star Wars-franchise.

 

Wat je niet zonder toestemming van Disney mag, is je voordoen als de officiële Star Wars-speelgoedwinkel, want dat schept verwarring.

 

Het raakvlak waar het juridisch interessant wordt, is waar je zelf Star Wars-gerelateerde zaken gaat maken ter ondersteuning van de verkoop. Mag jij drie dolle Star Wars-dagen organiseren? Ik denk het wel. Mag jij op het internet een Star Wars-winkel beginnen? Ik denk het wel. Mag jij een advertentie met Star Wars-tekeningen in de krant zetten? Ik gok van niet. Een advertentie met foto's van het speelgoed? Dat wel.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Nog even de oorspronkelijke vraag. ::)

En het voor TS heldere antwoord is :

 

Ja, je mag de website of app ‘Marco Borsato Fans’ of ‘Muziek van Marco Borsato’ noemen.

 

Ik vond zelf de toevoeging van Patrick ook wel een goeie. Dit is een ondernemers forum, dus wat heeft een fan site te maken met ondernemen? Tenzij je spulletjes wilt gaan verkopen op die website, dan komt er meer bij kijken zoals hierboven besproken.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Tenzij de Stichting Tifosi Di Marco Borsato of vertaald Fans van Marco Borsato dat geen fijn plan vindt...

Hee da's een interessante wending Ward. Ik zie dat die Stichting Tifosi Di Marco Borsato bij de KvK als URL heeft borsato.nl. Dat lijkt me de officiële Marco Borsato site. Heeft Marco soms zijn eigen Fans van Marco Borsato stichting in het leven geroepen? Dat lijkt me bizar.

 

Overigens dwalen we (in afwachting van TS) wel een beetje af, en geven we Marco Borsato iets te veel 'podium' hier naar mijn mening.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.