• 0

Minimale vergoeding van DGA's en personen met aanmerkelijk belang bij startups.

Beste forumleden,

 

Een vraag over de minimale vergoeding van DGA's en personen met aanmerkelijk belang bij startups en andere lage-omzet ondernemingen die de rechtsvorm "BV" met name "moeten" kiezen vanwege aansprakelijkheid redenen. Afwijkend van mijn eigen situatieschets zou de kern van mijn vraag bijvoorbeeld ook relevant zijn voor een tweetal net afgestudeerde juristen die samen met een ICTer een online juridisch advies-bureautje beginnen. Ik ben zelf echter geen jurist, dus stel ik u graag het volgende voor.

 

Mijn situatie schets:

Vanuit een eenmanszaak ontwerp, produceer en verkoop ik producten. Dit zijn uiteenlopende producten waarbij dan juridisch gezien kan gelden dat ik ze in serie aan het produceren ben. In sommige gevallen krijg ik dan bijvoorbeeld te maken met het CE-keurmerkt en allerlei product-liability zaken. Ik kan als producent bijvoorbeeld aangeklaagd worden als mijn "eierwekker ontploft en daardoor de gebruiker arbeidsongeschikt wordt verklaar". In de praktijk is dit een erg onrealistische situatieschets, maar wat bijvoorbeeld meer voor komt zijn juridische geschillen rondom octrooien; een erg ondoorzichtig risicovol landschap waarvoor (net zoals bij veel juridische zaken) geen enkele prijs te hoog is om je daar tegen te weren. U begrijpt dat door iedere adviseur wordt gesteld dat elke dergelijke "productie-tak" het beste geëxploiteerd kan worden vanuit een eigen rechtspersoon. Als om wat voor rede dan ook er ééntje in een erg benauwde positie komt, dan heeft dat "geen" invloed op de andere.

 

Zo'n afsplitsing van een product (en haar productieproces) naar een BV zal in de praktijk betekenen dat de BV de daaromtrent betreffende inkomsten geniet maar ook de lasten draagt. De kosten worden met name vormgegeven door half-fabrikaat-leveranciers, software-leveranciers, aansprakelijkheidsverzekeringen, loon voor werknemers (max enkele uren per maand op flex basis), en een management fee voor mijn eigen uren. Ook is het idee dat een dergelijke exploitatie-bv (mag ik hem zo noemen?) meerdere aandeelhouders heeft. Een producten heeft bijvoorbeeld een aandeel. Maar ook een deelnemer die in natura heeft geïnvesteerd door zijn kennis in te brengen en langdurige betrokkenheid heeft beloofd in de vorm van uren per jaar uitgekeerd dmv loon, factuur en/of dividend... kan ook een aandeel hebben.

 

Nu zit ik mezelf al enkele dagen blind te staren op het volgende.

 

[*]Een aandeelhouder met een meerderheidsbelang ( 5% of meer ) die werkzaamheden verricht voor de onderneming moet een salaris genieten van 44K tenzij hij/zij hiervoor een valide rede heeft dit om dit niet aan zichzelf uit te keuren. De voorgestelde redenen lijken niet toereikend in mijn situatie.

[*]Elders op dit forum word gewezen op de praktijk die er wellicht wat roosleuriger uit ziet. Een "eerlijke" brief naar de belasting-instecteur zou wonderen kunnen doen, of juist onherroepelijke uitsluiting betekenen...

 

 

Beste forumleden, het kan toch werkelijk niet het geval zijn dat ik wil innoveren, maar dat niet kan omdat ik OF het risico moet nemen om privé failliet te gaan omdat iemand zijn eierwekker te dicht naast het gas heeft laten staan en toevallig een fanatieke jurist als buurman heeft, OF dat ik exorbitante loonheffings-belastingen moet afdragen die zijn gebaseerd op minimale DGA salarissen terwijl...

A. de verwachtte jaarlijkse winst van een dergelijke BV in eerste instantie niet hoger is dan een paar honderd euro. Over elk bedrag wat wél als winst wordt gezien wil ik heel graag belasting betalen... maar het kan heel goed zijn dat dat nooit meer dan een paar duizend euro zal worden. Produceren kost namelijk veel geld, en de marges zijn nou eenmaal laag.... we kunnen dat geld ook met kruiwagens tegelijk naar productie-land China brengen, maar dat lijkt me minder aantrekkelijk voor de Europese economie.

B. Mijn situatieschets lijkt toch op een vrij "normale" situatie omdat deze BV eigenlijk gewoon een startup is die voorkomt uit vrijetijdsbesteding met een zakelijk karakter. Hoe kan onze overheid van jong-ondernemend Nederland verlangen dat we voor de veiligheid van een BV kiezen maar dan wel moeten zorgen dat we beginnen met een top-salaris?

C. Stel, ik vind een bank die een lening wil verstekken om drie productie-mallen a 4K te maken. Overige aandeelhouders (met elke hun eigen expertise) hebben ook hun commitment gegeven, maar nu zegt de belastingdienst: "Nee nee, dat wat alle belanghebbenden toekomt... in welke vorm dat ook.. kunt u niet uitkeuren, want U verdient namelijk te weinig. Uw enige optie is dus om bij die krediet-verstrekker NOG een krediet aan te vragen a 40K om uzelf te betalen terwijl u dat niet nodig heeft. Dat uw netto salaris dan regelrecht terug via uw BV naar uw bank gaat moet u zelf weten... want hé, het gaat ons er toch alleen om die loonheffingen te innen!

 

Dit kan toch niet??? Werkelijk?? Maar zo lees ik het wel!!

 

Dus, mijn vraag komt neer op het volgende. Hoe wordt er met zo'n situatie in de praktijk omgegaan? Resumé:

[*]Vanuit mijn eenmanszaak verricht ik e.a. aan activiteiten. (u mag het serieus hobbyen met winst-oogmerk noemen...)

[*]Op een gegeven moment besluit ik om eenproduct seriematig te gaan produceren.

[*]Ik heb minimaal 51% aandeel in deze BV, een de rest zal verdeeld zijn onder andere belanghebbenden.

[*]Met de jaren wordt er het één en ander aan producten verkocht, kosten worden gemaakt door onder-producten en belanghebbenden, die daarvoor een factuurtje sturen (het zijn vaak ook ZZPers met meerdere klanten) of gewoon verloond worden naar rato ze (tijd) hebben geïnvesteerd en er ook winst is gemaakt.

 

 

Vraag: Hoe ga ik een dergelijke opzet in de praktijk vormgeven zonder dat ik achteraf met belasting-boetes of dure accountantsrekeningen tbv correcties te maken krijg?

 

Alvast hartelijk dank voor uw reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Hoe kan onze overheid van jong-ondernemend Nederland verlangen dat we voor de veiligheid van een BV kiezen

 

Kiezen voor een BV om onder aansprakelijkheid uit te komen is geen veiligheid maar schijnveiligheid.

 

Misschien moet je daar eens op zoeken binnen het forum. of op bedrijfsaansprakelijkheid en beroepsaansprakelijkheid. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Beste henkh,

 

Dank voor uw reactie. Ik begrijp wat u bedoeld; Je zult als persoon binnen een organisatie altijd verantwoordelijk blijven voor je eigen handelen. Deze verantwoordelijkheid wil (en kan) ik ook niet ontlopen. Het gaat mij er echter om dat er een duidelijke en transparantie scheiding is dus mijn eigen activiteiten (veel diversiteit...) en de activiteiten die in een dergelijke (exploitatie) bv worden ondernomen;

 

De mede-belanghebbende van zo'n doorlopend "productie proces" hebben de zekerheid dat de voortgang niet verstoort kan worden door de omstandigheden in een ander (zuster) "productie proces" visa versa. Laten we er van uit gaan dat iedereen naar eer en geweten handelt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft als directeur van een BV, met een groot of klein belang, helemaal niet een minimum salaris te verdienen. Zolang je jezelf geen ander inkomen uit de BV geeft omdat dat geld er niet is of omdat het nodig is voor ander personeel of investeringen, kun je gewoon tegen een laag salaris werken. Je moet dan wel een boekhouder of accountant hebben die dat kan uitleggen aan de belastingdienst. Wat niet kan is jezelf een laag salaris betalen en dan op een andere manier geld uit je BV halen. En terecht dat dat niet kan want dan ontduik je belasting.

Link naar reactie
  • 0

Beste Christine,

 

Dank voor uw antwoord. Als ik het dus goed begrijp, dan is mijn opzet een valide opzet, maar moet ik voordat ik dit in de praktijk voortzet samen met een "fatsoenlijke" accountant of boekhouder het volledige plan uitwerken zodat ik samen met hem/haar de nodige communicatie kan hebben met de belastingdienst.

 

Heeft u toevallig een idee hoe ik zo'n accountant vind? Ik kan me voorstellen dat iedere boekhouder wel "een antwoord" heeft... maar hebben we het bijvoorbeeld over een specifieke expertise binnen de wereld van boekhouders/accountants? Tips? :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.