• 0

Doorverkopen reviewmateriaal

Beste ondernemers,

 

Naast mijn IT bedrijf ben ik een secundaire onderneming/persoonlijke wens aan het uitwerken. Ik wil namelijk een reviewwebsite/YT-kanaal gaan opzetten. Ik zie dit niet als een vervanging van mijn dagelijkse inkomen maar denk wel dat de kans van slagen door er met een ondernemersvisie naar te kijken groter is dan wanneer ik er als privé persoon mee aan de slag ga. Ik wil namelijk niet de zoveelste hobbyist worden met een kanaal.

 

Omdat het nu nog een vrij onbekende markt is binnen de reviewwereld zal het niet makkelijk zijn om producten van fabrikanten te krijgen. Nu wilde ik een proefperiode starten en zelf producten aanschaffen welke ik na reviewen weer doorverkoop. De kopers zullen 99% zeker particulieren zijn. Hoe kan ik dat fiscaal netjes houden?

 

Ik neem sowieso een klein verlies voor mijn rekening tot ik de producten op een andere wijze kan verkrijgen. Dus ik koop een product in voor €100,-, maak een review en verkoop het weer voor €90,- via Ebay/MP etc.

 

De vraag is echter of dit fiscaal gezien slim is, ik wil ook voorkomen dat deze particulieren mij als detailhandelaar zien dat ik verwikkeld raak in allerlei garantieclaims. Tegelijkertijd wil ik wel het liefst bedrijfsvermogen inzetten om deze proef uit te voeren.

 

Ik hoop dat iemand mij in de juiste richting wil sturen hoe dit het beste aan te pakken.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat bedoel je nou met "het beste aanpakken" en "fiscaal netjes houden" eigenlijk?

 

Wanneer je als onderneming een proef wil doen, dan doe je dat gewoon. Althans als je denkt dat het interessant is om deze 'handel' te onderzoeken.

 

Verder geldt gewoon alles wat altijd geldt: deugdelijke administratie, juiste facturen, ontvangsten en uitgaven verantwoorden, etc etc.

 

En meestal zal je niet echt verplicht zijn om facturen te maken in deze (de afnemers zijn particulieren). Maar je mag gerust facturen maken, want dat doe je als 'B2B' ondernemer natuurlijk ook. En dat is dan soms/vaak wel zo eenvoudig (maar misschien in jouw geval ook weer niet, dat weet ik natuurlijk niet).

 

Link naar reactie
  • 0

Beste reviewer,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Je zet m.i. te laag in door producten in te willen kopen, of wil je bewust volledig onafhankelijk kunnen opereren? Je kunt bereik vergroten door gereviewde producten weg te geven in het kader van een prijsvraag (zomaar een idee).

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je kunt bereik vergroten door gereviewde producten weg te geven in het kader van een prijsvraag (zomaar een idee).

Ik zat ook aan een prijsvraag te denken.

 

Want als je echt onafhankelijk wil zijn moet je ook af en toe een negatieve review kunnen schrijven.

Hoe ga je een product dat je zojuist zelf hebt 'afgekraakt' nog voor 90% van de aanschafprijs doorverkopen op Marktplaats?

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reacties!

 

Wat bedoel ik met 'netjes'. Dat is lastig voor mij om te beoordelen, ik neem aan dat ik inderdaad iedere klant een factuur moet geven en hun geld weer terug moet (laten) storten op de bedrijfsrekening. Dus als dat de (fiscale) route is dan wil ik die zo goed mogelijk nemen. Blijkbaar is het dus erg simpel en gaat het zoals ik dus beschreven heb.

 

w.b. de items. Ik zie het kopen en verkopen echt als een soort kickstarter om op gang te komen zonder eerst te hoeven bedelen bij bedrijven om materiaal. Je noemt dus wel een goed punt v.w.b. de verkoopbaarheid van de spullen. Ik heb nu zo'n 5-10 video's voorbereid en dat zijn voornamelijk materialen die ik al heb geselecteerd en dus zal het niet zo negatief uitvallen dat ik er niet meer vanaf kom.

Het weggeven is ook een goed idee trouwens :)

Link naar reactie
  • 0

Ik maak nu vast geen vrienden onder de webwinkel ondernemers hier. Maar als je de te reviewen spullen online koopt kan je ze zonder opgaaf van reden binnen 30 dagen terugsturen en je volledige bedrag terugkrijgen. Wettelijk zo geregeld.

Dan ben ik toch wel erg nieuwsgierig naar die wettelijke bepaling waar je het over hebt...

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
Ik maak nu vast geen vrienden onder de webwinkel ondernemers hier.

Dat valt wel mee hoor, de meeste webwinkeliers en hun consumenten volgen niet de Lex Latte Macchiato, maar Nederlands recht. Dat is op een aantal punten gunstiger: zo is de retourtermijn korter, en is een aanschaf voor een reviewsite geen consumentenkoop ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel ik met 'netjes'.

Ethisch is het een grijs gebied, dat *dus* niet door iedereen hetzelfde wordt ingekleurd.

 

Professionele reviewers retourneren de artikelen die ze recenseren — vooral omdat ze zo hun reputatie als volledig onafhankelijk recensent niet verliezen. Anderen houden de artikelen voor eigen gebruik (wat bijvoorbeeld niet ongebruikelijk is bij "beoordelingsexemplaren" van educatieve boeken voor docenten).

 

Ga je recensie-exemplaren verkopen, dan denk ik dat je als recensent vanwege de commerciële belangenverstrengeling afglijdt naar de zwarter gekleurde onderste regionen van het grijze gebied. Is het je primair te doen om het opbouwen van een sterke reputatie als reviewer, dan zou ik daarom éérst proberen gratis recensie- of beoordelingsexemplaren aan te vragen bij de fabrikant, de importeur of een wederverkoper en die na de review retourneren, tenzij de leverancier toestaat dat je het artikel houdt of verkoopt.

Link naar reactie
  • 0

Is het je primair te doen om het opbouwen van een sterke reputatie als reviewer, dan zou ik daarom éérst proberen gratis recensie- of beoordelingsexemplaren aan te vragen bij de fabrikant, de importeur of een wederverkoper en die na de review retourneren, tenzij de leverancier toestaat dat je het artikel houdt of verkoopt.

Het probleem is dat veel fabrikanten, importeurs en wederverkopers ook niet helemaal zuiver zijn. Ze willen je wel 'gratis' spullen leveren, maar daar moet dan wel een positieve review tegenover staan."Voor wat hoort wat..."

 

De meest zuivere manier is zoals Ward heeft beschreven: een beoordelingsexemplaar aanvragen en altijd retourneren na de review. Als de fabrikant daar geen zin in heeft zit er niks anders op dan het exemplaar zelf te kopen. Om de schijn te vermijden kun je naar mijn mening de spullen daarna alleen nog maar zelf gebruiken of verloten onder je lezers. Het hele idee om de spullen daarna weer op Marktplaats te slijten zou ik laten varen omdat dat je gezag als onafhankelijke reviewer ondermijnt.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Wetgeving Koop op Afstand

 

Het is inderdaad 2 weken. Maar er zit een addertje onder het gras: "De consument krijgt een zichttermijn van 14 dagen waarbinnen hij mag besluiten om de overeenkomst te herroepen. Nadat de consument zijn besluit om te herroepen aan de webwinkelier bekend heeft gemaakt (al dan niet via het modelformulier voor herroeping), krijgt de consument nog eens 14 kalenderdagen de tijd om het product terug te sturen"

 

Voorzover mij bekend is dit zonder opgaaf van reden. Het is inderdaad een wat grijs gebied om spul te bestellen enkel en alleen om te reviewen. Ik zou zelf het liefst reviews lezen van iemand die geen enkel geldelijk belang heeft bij de spullen die getest zijn. Er zijn al zo ontzettend veel "gekochte reviews".Vrije onafhankelijke pers is niet alleen nodig om grootse idealen te bewaken, maar ook om te zorgen dat een markt goed werkt. Het beste product de test wint om het zo eens uit te drukken. Slechte producten uit het schap gaan, etc.

 

Ik zou het anoniem kopen, dus geen enkel contact met fabrikanten of distributeurs. Misschien wat radicaal maar je wilt gewoon over producten kunnen schrijven wat je wilt. Zonder invloed van de restwaarde na review. Of bv een teleurgestelde fabrikant die net zo vriendelijk was geweest je met een recensie exemplaar te helpen. Dat doet ie dan niet een 2e keer als je niet positief schrijft lijkt me.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.