• 0

BTW betalen over producten die ik importeer uit China

Beste ondernemers,

 

Ik ga een webwinkel opzetten met producten die ik importeer uit China. Ik koop mijn producten in via AliExpress. De producten die ik inkoop hebben een waarde tussen de € 0,50 en € 10,00.

Ik heb al een aantal producten besteld. Ik bestel dan zo'n 10 tot 20 exemplaren van hetzelfde product in één keer. Tot nu toe heb ik alles netjes via de post ontvangen en heb ik geen invoerkosten hoeven betalen. ???

 

Nu vraag ik me af hoe ik dit moet verwerken in mijn belastingaangfite? Ik heb dus (tot nu toe nog) geen BTW bij de Douane hoeven betalen voor de ingekochte producten. In mijn webwinkel bereken ik wel 21% BTW over de producten die ik verkoop.

 

Ik heb dus bijvoorbeeld iets voor € 0,50 ingekocht (en hoefde geen BTW te betalen bij binnenkomst NL bij de Douane) en ik verkoop het vervolgens voor € 2,95 waarvan 21% BTW € 0,62 is.

 

Hoor ik nou wel of niet BTW te betalen over de ingekochte producten ondanks dat de Douane mij hiervoor niet heeft belast? ??? En hoe moet ik dit dan aangeven in mijn belastingaangifte?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je met toepassing van de vrijstelling voor lage waarde zendingen geen BTW hoeft te betalen heb je ook geen aftrek van voorbelasting. Je betaalt in je OB aangifte het verschilt tussen ontvangen BTW (op jou verkopen) en betaalde BTW (op je inkopen).

 

Bij een verkoopwaarde van 2,95 inclusief BTW is het BTW bedrag trouwens niet 0,62 Euro maar 0,52 Euro (afgerond).

 

Stel dan je bij een inkoop van 0,50 Euro BTW aan de douane had betaald dan had je 0,50*21=0,105 bij de douane afgerekend en in je OB aangiffte 0,52-0,105=0,415.

Nu betaal je niets bij de douane dus in je OB aangifte 0,52 Euro. Belastingdienst krijgt in beide gevallen 0,52 Euro.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie! Hier kan ik wat mee!

 

Misschien ben ik echt enorm verkeerd aan het rekenen, maar als ik 21% BTW bereken over € 2,95 kom ik op € 2,95 * 0,21 = 0,6195 (0,62 afgerond). :-\ Correct me if I'm wrong.

 

Nog een andere vraag.

Ik kwam de kleineondernemersregeling tegen en voldoe aan de 4 voorwaarden:

Ik heb een eenmanszaak, ik zal waarschijnlijk minder dan € 1.883 btw betalen in een jaar, mijn onderneming is in Nederland gevestigd en ik voldoe aan de administratieve verplichtingen voor de btw.

 

Ik zal waarschijnlijk niet meer dan € 1.345 BTW moeten betalen in een jaar. Nou ben ik mijn webwinkel pas deze week begonnen en wil ik dus over een jaar een verzoek om ontheffing van administratieve verplichtingen met terugwerkende kracht indienen. Als voorwaarde staat er dat over het jaar waarin het verzoek is ingediend ik dan geen btw heb vermeld op de door mij uitgereikte facturen. Als ik het goed begrijp moet ik er nu dus al voor zorg dragen dat voor het komende jaar er op alle facturen geen BTW vermeld staat? Ik kan, lijkt mij, niet nu al een verzoek om ontheffing van administratie verplichtingen indienenen aangezien ik pas net begin met mijn webwinkel en ik nog niet kan aantonen dat ik minder dan € 1.345 btw hoef te betalen aangezien ik nog geen gegevens van voorgaande jaren heb.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Bedankt voor je snelle reactie! Hier kan ik wat mee!

 

Misschien ben ik echt enorm verkeerd aan het rekenen, maar als ik 21% BTW bereken over € 2,95 kom ik op € 2,95 * 0,21 = 0,6195 (0,62 afgerond). :-\ Correct me if I'm wrong.

Als je verkoopprijs 2,95 ex btw is, klopt je berekening. Is je verkoop 2,95 incl btw, dan is de btw 2,95/1,21*,21 = 2,95 * 0,17355 = 0,51

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt! Het is nu helemaal duidelijk!

 

Kan iemand mij nog helpen met de vraag of ik nu al voor komende jaar geen BTW op mijn facturen mag vermelden als ik volgend jaar ontheffing van administratieve verplichtingen wil aanvragen omdat ik minder dan € 1345 BTW in een jaar zal moeten betalen?

Ik moet per kwartaal aangifte doen, ik moet dan dus tot volgend jaar eerst BTW afstaan om het vervolgens met terugwerkende kracht terug te krijgen. Maar dan moet ik dus wél BTW berekenen op m'n facturen, of zie ik dit verkeerd?

Maar op de website van de belastingdienst staat bij ontheffing van administratieve verplichtingen als voorwaarde: over het jaar waarin het verzoek is ingediend is er geen btw vermeld op de door u uitgereikte facturen. Hoe doe ik dit nu dus met mijn OB aangifte per kwartaal?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.