• 0

BV naast eenmanszaak

Goedemorgen,

 

Ik heb sinds 2008 een eenmanszaak en dit loopt allemaal prima.

Nu wil ik graag een BV opzetten om een activiteit af te splitsen van de eenmanszaak.

 

Deze BV zal dan een factuur sturen naar mijn eenmanszaak, en dat zal voorlopig de enige klant zijn van de BV. De BV zelf heeft 2 inkoopfacturen per maand.

 

De reden hiervan is dat wij wederdiensten verkopen aan klanten van de eenmanszaak en daar een "anoniem" /white-label merk voor op willen zetten.

 

 

Hoe werkt dit fiscaal? Ik heb nog steeds recht op de zelfstandigeaftrek?

Voor de BV zal er geen winst zijn maar ook geen verlies.

 

Er zal sowieso een 0 salaris afgesproken moeten worden met de Belastingdienst?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deze BV zal dan een factuur sturen naar mijn eenmanszaak, en dat zal voorlopig de enige klant zijn van de BV. De BV zelf heeft 2 inkoopfacturen per maand.

Wat voor activiteit betreft het? Bij een dienst (kenniswerk) loop je namelijk al snel het gevaar dat het onzakelijk is als de BV een derde (eenmanszaak) betaalt voor kennis van de DGA zelf.

 

Hoe werkt dit fiscaal? Ik heb nog steeds recht op de zelfstandigeaftrek?

Dat hangt sterk samen met het antwoord op de vorige vraag. Indien het een activiteit van de BV zelf is die je niet vanuit EMZ kunt factureren, tellen die uren niet meer mee voor het urencriterium.

Of je recht houd op zelfstandigenaftrek hangt dan af van de vraag of je ook zonder de uren van deze activiteit aan de 1225 uren per jaar komt

 

Voor de BV zal er geen winst zijn maar ook geen verlies.

Ook dat hangt uiteraard samen met de vraag of deze constructie via de EMZ wel kan, en daarmee ook je vraag over DGA salaris. Kan de EMZ de BV namelijk niet factureren, dan valt je winst in de BV, en daarmee ook salaris

 

en daar een "anoniem" /white-label merk voor op willen zetten.

Wat bedoel je met "anoniem?" Waarom kun je dit niet vanuit een 2e handelsnaam vanuit je eenmanszaak doen, met desgewenst een gescheiden administratie met een zelfstandig (2e) BTW nummer.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

We verkopen domeinnamen en netwerk diensten. Bij beide staat daar onze bedrijfsnaam als afnemer bij. Nu willen we voor klanten dit aanpassen naar de "Anonieme BV" omdat zij onze diensten voor meer geld doorverkopen.

 

Een tweede handelsnaam hebben we al, maar dit wil de leverancier niet aanpassen wegens bepaalde regels. Daarbij komt dat dit nog simpel terug te vinden is natuurlijk.

 

Er zal hooguit een halfuurtje per maand worden besteed aan de BV. Verder niks.

De BV doet alleen de diensten inkopen en factuur sturen naar de eenmanszaak elke maand.

Gaat verder allemaal automatisch.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.