• 0

VOF - uitschrijven vennoot - EV betaling

Ik heb met twee vrienden een kleine VOF. Een van deze twee vrienden doet al een geruime tijd niet al veel meer voor de VOF en wil er nu uitstappen. Dat is op zich prima, maar we zijn nu aan het kijken hoe we de eindafrekening moeten opmaken.

 

Iedere vennoot heeft wat kapitaal in de onderneming zitten, een startkapitaal van zeg 1000 euro plus wat plussen en minnen door de jaren heen. Dit volledig uitkeren zou de cashpositie van de VOF niet ten goede komen, dus is dat niet de intentie van de uittreder. Voorstel is nu om het startkapitaal uit te keren en de rest in de onderneming te laten.

 

Is dit mogelijk? Smeren we die rest dan gewoon uit over de twee andere vennoten? Hoe regelen we dit in de IB aangifte van dit jaar uiteindelijk?

 

Alvast dank voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die snap ik niet helemaal. Het gaat hier niet om de verdeling van de winst. Aangezien de vennoot al geruime tijd niks meer doet voor de VOF is zijn winstaandeel al tot zeg maar 0 teruggegaan.

 

Het gaat me om het kapitaalaandeel, dus startkapitaal bij begin van de VOF plus alle inbreng en onttrekkingen door de jaren heen. Daarvoor is nu het voorstel, enkel het startkapitaal keren we uit, en daarmee klaar.

Link naar reactie
  • 0

Kennelijk mis ik iets hier...

 

De onderneming heeft zelf geen vermogen, dit is opgebouwd uit EV van de vennoten, right? Als er 1 uitstapt moet ie dat EV mee kunnen nemen, right?

 

Dat moet dan toch ook gewoon betaald worden uit het EV, netto? Ik kan de betaling van zijn startkapitaal toch niet van de winst afhalen en daarmee minder IB betalen?

Link naar reactie
  • 0

We blijven hier termen door elkaar heen halen.

 

Het gaat niet om winst. Wat betreft winst is het nu al zo dat Vennoot 1 en 2 allebei 50% krijgen en nummer 3 krijgt niks. Het gaat om vermogen wat in het verleden uit eigen kapitaal is ingelegd.

 

Hiervan zeggen we nu gegeken naar de positie van het bedrijf, het lukt ons om 1000 euro wat iedereen in het begin uit eigen kapitaal heeft ingelegd terug te geven. Dan blijft er nog wat over, maar dat kunnen we nu niet uitkeren. Dat zou dan inderdaad verdeeld moeten worden over het EV van de andere vennoten en daarmee krijgen ze een soort van cadeautje ja...

 

Het hele winst aspect snap ik hier dus niet. Dus of je hebt me verkeerd begrepen of ik begrijp jou niet. Misschien kun je het in dat geval duidelijker uitleggen, wordt erg gewaardeerd.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook proberen het uit te leggen, dacht dat dit forum daarvoor was... Kennelijk valt het kwartje bij mij nog niet helemaal...

 

Kun je het proberen uit te leggen met de volgende aannames:

- 3 vennoten met allen 1000 euro startkapitaal

- ondertussen nog 2000 euro pp vermogen ingebracht, dus totaal 3000 pp

- winst is 5000 waarbij 2 vennoten 50% krijgen, andere 0%

 

1 vennoot wil er dus uit, en voorstel is om enkel 1000 euro startkapitaal mee te geven, en daarmee klaar te zijn.

 

Ik hoop dat je dit wil doen, het is voor ons momenteel niet betaalbaar hier extra hulp voor in te schakelen...

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals:

 

Als hij uit wil stappen per 31-12-2015 dan moet je de balans per 31-12-2015 opmaken. En de winst volgens overeenkomst verdelen.

 

Als daaruit blijkt dat de winst 1000,- per persoon is geweest over 2015 en dat zijn kapitaal per 31-12-2015 (na winstverdeling) 2000,- euro is, dan heeft hij recht op 2000,- euro.

 

Maar als hij maar 1000,- euro krijgt, dan is zijn feitelijke winstaandeel over 2015: 0,- euro.

En die van jullie dus 1500,- per persoon.

 

Het bedrag van de oorspronkelijke inleg/kapitaalstorting is niet relevant in deze.

Link naar reactie
  • 0

Dankje, even vanuit jouw voorbeeld.

 

Stel de winst is 2000 euro, dan is zijn feitelijke winstaandeel al 0 euro omdat ie geen winst meer krijgt.

 

Als ik vervolgens op de balans kijk zie ik een EV van 2000 euro staan voor hem, en zeg ook 2000 voor de andere vennoten. Daarvan zouden we hem er dan 1000 willen geven.

 

Wat ik in jouw voorbeeld niet begrijp is dat je zegt dat bij deze uitkering van 1000 euro het winstaandeel van de andere vennoten van 1000 naar 1500 gaat. Het kapitaal van de twee overblijvende vennoten zie ik dan wel met 500 euro omhoog gaan, maar de winst (die totaal 2000 was) gaat toch niet opeens naar 3000?

Link naar reactie
  • 0

Stel de winst is 2000 euro, dan is zijn feitelijke winstaandeel al 0 euro omdat ie geen winst meer krijgt.

 

Als ik vervolgens op de balans kijk zie ik een EV van 2000 euro staan voor hem, en zeg ook 2000 voor de andere vennoten. Daarvan zouden we hem er dan 1000 willen geven.

Dat kan, maar hij heeft recht op € 2.000, dus als hij genoegen neemt met maar € 1.000, dan schenkt hij de twee andere vennoten ieder € 500 (precies zoals Peter al zei).

 

Begrijpt jullie collega-vennoot dat hij € 1.000 weggeeft?

Of is het inderdaad zo'n goede vriend dat het hem niets kan schelen?

 

Je kunt dat eleganter oplossen. "Stel de winst is 2000 euro", zeg je. Dat komt dan mooi uit: precies genoeg om de vennoot voor zijn volle € 2.000 uit te kopen.

 

Kun je toch niet meer opbrengen dan € 1.000, dan kun je van de andere € 1.000 nog een lening maken. Het eigen vermogen van de vennoot wordt dan vreemd vermogen in de vorm van een tegoed van een voormalig vennoot.

Link naar reactie
  • 0

Dankje Ward, je schept wat meer duidelijkheid. Zo had ik het me ongeveer wel voorgesteld. Een ding is me echter nog onduidelijk.

 

Stel idd de winst is 2000, dan kan ik dat wel gebruiken om hem het geld te geven, maar daarmee blijft natuurlijk wel de verplichting voor de andere twee vennoten om inkomstenbelasting over de 2 x 1000 euro te betalen, right?

 

Niet zo dat ik het uitkopen van de winst af kan trekken...

Link naar reactie
  • 0

Stel idd de winst is 2000, dan kan ik dat wel gebruiken om hem het geld te geven, maar daarmee blijft natuurlijk wel de verplichting voor de andere twee vennoten om inkomstenbelasting over de 2 x 1000 euro te betalen, right?

Ja: het is en blijft winst uit onderneming waarover jullie inkomstenbelasting moeten betalen. Dat je met die winst vervolgens iets doet voor/in de VoF, is niet relevant.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou dat wel onder zes ogen uitspreken en vervolgens duidelijk op papier zetten: bij deze schenkt ... etc. Je krijgt daar anders gedoe over als de start-up een dotcom wordt waarin dat 1/6e belang nooit netjes is afgehandeld.

 

Volgens mij valt een schenking van circa € 500 trouwens onder de algemene vrijstelling van € 2.111.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al gezegd heb:

 

Dan heeft de 'uittreder' de 'achterblijvers' uit eigen zak betaald.

Dat moet hij dan maar ook willen.

 

Handiger (en ook juister, althans in mijn ogen) voor hem is om dit in de winstverdeling tot uitdrukking te laten komen.

Want dan krijgt hij wel de (in het verleden) te veel betaalde belasting over deze "nep-winst" (die hij nooit dus uitgekeerd krijgt!) terug. Maar ik laat het hier bij, want kennelijk valt het kwartje inderdaad niet.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.