• 0

Belastingaangifte als starter

Hallo,

 

Ik ben halverwege 2015 gestart met een eigen bedrijf. Ik heb net mijn inkomsten en uitgaven berekend en ben wat zaken aan het uitzoeken rond heffingen, toeslagen, e.d.

 

Ik heb een aantal vragen:

- Ik heb niet aan het uren-criterium van 1225 uur p/j voldaan. Wel heb ik meer dan 2300 euro geïnvesteerd in mijn bedrijf. Kan ik dan wel of niet in aanmerking komen voor de 'kleinschaligheidsinvesteringsaftrek' of niet? Dit is 28%, maar van wat? Hoe pas ik die 'kleinschaligheidsinvesteringsaftrek' toe?

 

- De MKB-winstvrijstelling van 14%, waar moet ik dat vanaf trekken? En als ik geen winst gemaakt heb? Ik heb namelijk meer geïnvesteerd dan dat ik verdiend heb dit jaar.

 

- Omdat ik veel geïnvesteerd heb en maar weinig verdiend heb, zei iemand mij dat ik de gemaakte kosten ook zou kunnen verspreiden over bijvoorbeeld dit jaar en volgend jaar, omdat dat dan voordeliger zou zijn. Is dat zo?

 

Alvast hartelijk dank!

 

Een groet,

 

Jolien

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Jolien,

 

Welkom op dit forum.

 

Investeringsaftrek

 

Zolang de belastingdienst je beschouwt als ondernemer voor de inkomstenbelasting, kom je in aanmerking voor de kleinschaligheidinvesteringsaftrek (KIA).

 

In het aangifteprogramma inkomstenbelasting voor ondernemers zijn hiertoe bepaalde vragen opgenomen, waarna de KIA automatisch wordt toegepast. De KIA is een aftrekpost (verlaging van de winst) van (meestal) 28% van het geïnvesteerde bedrag (exclusief BTW).

 

MKB-vrijstelling

 

Zolang de belastingdienst je beschouwt als ondernemer voor de inkomstenbelasting, wordt de MKB-vrijstelling automatisch toegepast. Wanneer je winst maakt wordt de winst hierdoor verlaagd en betaal je doorgaans minder belasting. Bij een verlies wordt het verlies verlaagd, hetgeen een nadeel op kan leveren. Hierin heb je geen keuze.

 

Afschrijven

 

Normaal gesproken moet je investeringen (van € 450 of meer exclusief BTW) over (minimaal) 5 jaar afschrijven (rekening houdend met een eventuele restwaarde). Daarmee worden de kosten over meerdere jaren verdeeld. Afschrijven doe je tijdsevenredig, dus als je op 1 december 2015 iets koopt, schrijf je in 2015 maar over één maand af.

 

In jouw geval zijn in 2015 de "kosten" van de investeringen dus hooguit 10% van de aanschafprijs: 20% (1/5) gedurende maximaal 6 maanden (½ jaar). Misschien valt dat verlies daardoor nog wel mee.

 

Als starter mag je (onder voorwaarden) willekeurig afschrijven, dus ook meer of minder per jaar. Als je deze keuze hebt (in 2015 heb je die nog niet, want geen 1225 besteed), is het doorgaans voordeliger om weinig of niets af te schrijven in jaren waarin je weinig verdient en veel af te schrijven in jaren waarin je veel verdient. Overigens kunnen ook andere factoren een rol spelen bij deze beslissing.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.