• 0

Afkoop compagnon boeken

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daar gaan wij weer...:

 

Je maakt de balans op per stakingsdatum (bijvoorbeeld 31-12-2015). Daaruit blijkt zijn kapitaalaandeel in de VOF.

 

Vervolgens verdeel je de winst tot de stakingsdatum (in dit geval dus bijvoorbeeld over 2015) zodat zijn kapitaalaandeel (ná winstverdeling!) precies uitkomt op datgene jullie afgesproken hebben.

 

En dan betaal je dat bedrag aan hem en ga je vrolijk verder (als eenmanszaak).

 

Zo simpel is het.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als dat alleen zelfgekweekte goodwill is (klanten? reputatie? iets?), dan lijkt mij van wel.

 

Jij niet? Vind je dat Roseline een bedrag aan goodwill op de balans van haar eenmanszaak straks moet zetten?

Of dat haar ex-vennoot een soort stakingswinst moet aangeven, ondanks dat de vennoten kennelijk overeengekomen zijn om in dit laatste jaar de winst op deze wijze te verdelen?

 

Ik denk het niet. Maar ik vind het wel een goede opmerking van je (maar die plaats je wel vaker!).

Link naar reactie
  • 0

@ Peter: Misschien doelt TS op de uitkomst dat het vermogen van de weglopende (w-)compagnon lager is dan het X bedrag. Ik dacht dat het zelfs niet eens kan/mag tot €0 winst voor de blijvende (b-)compagnon.

En dan ook nog de mogelijkheid wanneer er verlies zou zijn.

 

Een X bedrag afspreken voordat er gerekend is lijkt (mij) niet zo slim.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou vennoten niet kunnen afspreken dat de één winst maakt en de ánder verlies?

 

Stel je voor dat wij allebei 5000,- inleggen in een VOF (dus 10000,- in totaal voor de VOF).

Het lijkt nergens naar, kost allen maar geld. Wij houden na het jaar slechts 6000,- over op de bankrekening van de VOF. Wij hebben 4000,- verlies gemaakt als VOF.

 

Volgend jaar lijkt hetzelfde te worden. Ik denk dat wij daarna slechts 2000,- op onze (gemeenschappelijke) bankrekening overhouden. Wederom denk ik dat wij 4000,- verlies gaan maken dus.

Maar ik wil er van af. Nu al: Ik wil 1000,- euro terug en verder praten wij nergens over (ik vind het alleen gedoe en werk allemaal!). Jij vindt het OK.

 

Dus heb ik (en jij!) in het eerste jaar 2000,- "gewoon" verlies per persoon gemaakt. En van mijn 3000,- kapitaalaandeel (einde jaar) krijg ik 1000,- terug. Dus heb ik in totaal 4000,- verlies gemaakt (ik had 5000,- in de VOF gestopt en ik heb 1000,- terug gekregen!) in dat jaar en jij 0,- (want je had er 5000,- ingelegd in de VOF en je eindigt met een eenmanszaak met 5000,- op de bankrekening - is dus 0,- euro verschil en 0,- euro winst voor jou!).

 

Leg eens uit waarom dit fiscaal "niet mag"? En waarin de goodwill voor jou zou zitten?

 

 

Link naar reactie
  • 0

In het voorbeeld dat je toont zie ik geen bezwaren. Jij maakt inderdaad € 4.000 verlies en omdat jij € 2.000 op geeft blijft mijn verlies beperkt. Voor de € 2.000 die jij op geeft krijg jij niets terug en ik ook niet. (Ik heb overigens geen idee of negatieve goodwill fiscaal mogelijk is.)

 

Maar ik denk meer aan een situatie als de volgende. A en B hebben een VOF en verdelen de winsten 50/50. Begin boekjaar hebben beiden € 5.000 op hun kapitaalrekening staan (dus samen € 10.000), de reële waarde van de VOF per begin boekjaar is € 14.000. Resultaat boekjaar is € 16.000, geen opnamen/stortingen geweest, dus totaal van de kapitaalrekeningen per einde boekjaar is € 26.000.

 

B wil de VOF verlaten en A en B zijn het er over eens dat de VOF € 30.000 waard is, zodat A € 15.000 moet vergoeden aan B voor diens helft. Om te zorgen dat de kapitaalrekening van B voorafgaand aan de betaling van die vergoeding op € 15.000 uitkomt zou je hem een winst van € 10.000 moeten toerekenen, terwijl A maar € 6.000 krijgt.

 

Voor mijn gevoel zou je hier echter een onderscheid moeten maken tussen het winstaandeel en de verkooptransactie. De enige reden dat A een lager winstaandeel accepteert is dat hij daarvoor iets anders terug krijgt, namelijk het aandeel van B in de goodwill. (Misschien is een stille reserve in een pand ‘tastbaarder’.) In het boekjaar is het belang van A in de reële waarde van de VOF met € 23.000 (€ 30.000 min de helft van € 14.000) toegenomen, oftewel de € 15.000 die hij aan B heeft betaald plus de helft van zijn normale winstaandeel op basis van 50/50. A is dus € 8.000 (€ 6.000 winstaandeel en € 2.000 niet-geactiveerde c.q. direct afgeschreven goodwill) rijker geworden dankzij zijn werkzaamheden voor de VOF en het lijkt me dat dat gewoon belaste winst is. B heeft overigens wel daadwerkelijk € 2.000 extra winst gemaakt door zijn goodwill te realiseren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kan (als IB-ondernemer) alleen gekochte goodwill activeren, niet zelfgekweekte goodwill.

In het geval van TS zal er niet snel sprake zijn van gekochte goodwill lijkt mij (en je kan inderdaad geen negatieve goodwill hebben).

 

In een VOF kan je de winstverdeling afspreken zoals je wil, zo lang de vennoten er maar over eens zijn (en de hele winst verdeeld wordt, natuurlijk!).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de vraagsteller misschien niet eens zo interessant meer, maar ik ben nu wel benieuwd hoe anderen hierover denken. De beste wensen voor dit jaar in ieder geval allemaal.

 

De achterblijvende ondernemer koopt (de 'onverdeelde helft' van de) goodwill van de uittredende. De goodwill lijkt me in die zin niet zelf gekweekt door de achterblijvende ondernemer, ook al was het een VOF.

 

De totale goodwill van de onderneming uit mijn voorbeeld was € 4.000. De helft daarvan wordt overgedragen en zou in mijn optiek geactiveerd moeten worden. De andere helft was inderdaad zelfgekweekte goodwill en werd niet geactiveerd in het voorbeeld.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de vraagsteller misschien niet eens zo interessant meer, maar ik ben nu wel benieuwd hoe anderen hierover denken.

 

Sorry Erik, dat is topickaping.. dit topic is nog geen 2 dagen oud, TS heeft zelf nog niet gereageerd / kunnen reageren of de vraag voldoende is beantwoord dus het is niet netjes omdat zelf even een ander onderwerp te bepalen dan de vraagstelling van Ts

 

Dus graag antwoorden beperken tot dat wat de originele vraag beantwoord..

 

Dus laten we eerst TS de kans geven om aan te geven of zo duidelijk is wat er moet gebeuren voordat we een diepgaande vakinhoudelijke discussie over goodwill ingaan.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor de reacties!

Zoals ik begrijp kan ik dus de winst zo aan mijn ex compagnon verdelen totdat deze op het bedrag komt zoals wij het hebben afgesproken. Met restant resultaat ga ik door.

 

In een eerdere reactie werd gevraagd of het om een gekweekte goodwill gaat of om een gekochte, maar dit gaat om een zelf gekweekte goodwill. Betreft een eigen zaak.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.