• 0

Afrekenen FOR bij omzetten naar BV van een van mijn bedrijven

Morgen wordt een van mijn ondernemingen omgezet naar een BV.

In deze VOF is in 2014 eenmalig 4300,- in de FOR gestort.

In mijn andere VOF is toen de rest gestort (ca. 4k).

Geheel volgens de regels vd Belastingdienst dat je zelf mag bepalen hoe je verdeelt over meerdere ondernemingen.

 

In de VOF die ik ga omzetten naar de BV zit dus 4300,- FOR, maar in de andere VOF inmiddels 65k FOR, door jaren reserveren van de FOR.

Nu hoor ik dat door de omzetting van één onderneming ook die 65k in de andere onderonderneming vrijvalt (dus 52% belasting), terwijl deze onderneming helemaal niet wordt omgezet. Jullie begrijpen dat wil ik niet laten gebeuren.

Twee vragen:

- klopt het dat bij opheffen (omzetten naar BV) alle FORs (ook in andere ondernemingen) vrijvalt?

- zo ja, kan ik dan morgen voor 4300,- een lijfrente kopen zodat FOR van balans verdwijnt

 

Hartelijk dank

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gelukkig ben je tijdig hierover begonnen...

 

Volgens mij kan je de FOR overboeken naar je andere onderneming(en).

 

Wat mij een beetje opvalt is dat je praat alsof het eenmanszaken zijn ("mijn VOF"). Dat is wel een beetje apart, want je vennoot/vennoten moeten wel met je handelen eens zijn.

Ook is het je zoon (of zoiets).

Link naar reactie
  • 0

Ter ondersteuning van Peter's bijdrage, van de website van de belastingdienst:

 

Opbouw van de reserve

 

[...] Hebt u meerdere ondernemingen? Dan kunt u de opgebouwde oudedagsreserve verdelen over de balansen van al uw ondernemingen.

 

Uit Elseviers:

 

U staakt een van de ondernemingen

 

[...] U mag die oudedagsreserve echter overboeken naar uw andere onderneming(en).

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Van wie? (kreeg je dat te horen dus)

 

Ik heb nooit van een uitzondering in het geval dat je overgaat naar een BV gehoord.

En dus zou je mijns inziens dat (net als wanneer je een van je IB-ondernemingen stopt) wel kunnen doen.

 

Of ik heb een nieuwe regeling gemist of zo. Dat is niet onmogelijk, want ik heb eigenlijk nooit iemand meegemaakt die meerdere VOF-s met FOR-s heeft en één ervan omzet naar een BV...

Dus heb ik deze situatie nooit echt bestudeerd (en dat ga ik nu ook niet doen).

 

Er gelden overigens wel enkele voorwaarden m.b.t. tot de hoogte van de FOR in zijn totaliteit. Om deze over te kunnen boeken, bedoel ik.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.