• 0

Investering op de valreep

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

- BTW aftrekken Q4 2015 -> Ja

 

- Op balans per 31-12-2015 -> Ja

 

- KIA opvoeren in 2016 -> je neemt de investering voor de berekening van recht op / omvang van de KIA mee als investering 2015. Als je de investering al in 2015 hebt betaald dan trek je de KIA voor deze investering ook af in 2015. Betaal je de investering pas later dan trek je de KIA voor deze investering af in 2016.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord.

 

Mbt laatste punt vind ik dit op de site van de belastingdienst:

 

"U neemt de investeringsaftrek in aanmerking in het jaar waarin u het bedrijfsmiddel in gebruik neemt. Als u een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik neemt, kunt u slechts investeringsaftrek claimen tot het bedrag dat u in het boekjaar hebt betaald. Als er nog een restant aan investeringsaftrek is, kunt u dat in volgende jaren in aftrek brengen. Maar niet later dan het jaar van ingebruikname."

 

Ik weet alleen niet goed hoe ik dit fiscale jargon nu moet interpreteren? Volgens mij staat er dat ik de KIA opvoer in het jaar dat ik de investering in gebruik neem. Of lees ik dit verkeerd?

Link naar reactie
  • 1
"U neemt de investeringsaftrek in aanmerking in het jaar waarin u het bedrijfsmiddel in gebruik neemt. Als u een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik neemt, kunt u slechts investeringsaftrek claimen tot het bedrag dat u in het boekjaar hebt betaald. Als er nog een restant aan investeringsaftrek is, kunt u dat in volgende jaren in aftrek brengen. Maar niet later dan het jaar van ingebruikname."
Met investeringen zijn doorgaans grote(re) bedragen gemoeid en hebben betrekking op speciaal in opdracht en op maat gemaakte machines of installaties. De betaling hiervan geschiedt vrijwel zonder uitzondering in termijnen. Je hebt dus al een grote som geld betaald voor iets van je nog niet hebt ontvangen of in gebruik hebt genomen, maar ook nog niet helemaal hebt betaald. Vandaar de zinsnede "Als u een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik neemt, kunt u slechts investeringsaftrek claimen tot het bedrag dat u in het boekjaar hebt betaald."

 

Ik weet alleen niet goed hoe ik dit fiscale jargon nu moet interpreteren? Volgens mij staat er dat ik de KIA opvoer in het jaar dat ik de investering in gebruik neem. Of lees ik dit verkeerd?
nee hoor, goed gelezen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ook al neem je de investering pas in 2016 in gebruik, het is een investering 2015 en bij het bepalen of je recht hebt op investeringsaftrek (en zo ja, hoeveel) beschouw je het als een investering 2015. Maar als je nog niks betaald hebt in 2015 mag je die KIA pas aftrekken in 2016. (Zou je een deelbetaling hebben gedaan dan is de KIA maximaal de deelbetaling.)

 

Stel, jij investeerde in 2015 voor € 1.500 in dit ding en er waren dat jaar geen andere investeringen. In 2016 investeer je voor € 2.000. In beide jaren heb je dan geen recht op KIA, want beide jaren blijf je onder de grens.

 

Zie ook:

 

Pagina 59

 

Artikel 3.41 lid 1 wet IB 2001

Indien in een kalenderjaar wordt geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen, en de belastingplichtige daarvoor bij de aangifte kiest, wordt een op de voet van het tweede lid berekende kleinschaligheidsinvesteringsaftrek ten laste gebracht van de winst over dat jaar.

 

Artikel 3.44 lid 1 wet IB 2001

Indien bij het einde van het kalenderjaar het bedrijfsmiddel nog niet in gebruik is genomen en de investeringsaftrek zou uitgaan boven wat bij het einde van dat kalenderjaar ter zake van de investering is betaald, wordt in afwijking in zoverre van de artikelen 3.41, 3.42 en 3.42a een bedrag gelijk aan de betaling in aanmerking genomen en wordt het meerdere in aanmerking genomen in de volgende kalenderjaren en wel voorzover betalingen plaatsvinden, maar niet later dan in het kalenderjaar waarin het bedrijfsmiddel in gebruik wordt genomen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.