• 0

wel of geen KOR door verwerving goederen EU

Beste leden.

 

Ik heb vaak op dit forum gezocht om inzicht te krijgen in de regelgeving van de omzet en inkomstenbelasting. Sinds juni 2015 ben ik mijn eigen onderneming gestart. Ik heb ook verschillende forum berichten bestudeerd, maar heb geen passend antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

 

Ik heb afgelopen jaar goederen gekocht vanuit Belgie. Hierbij is de btw naar mijn onderneming verlegd. Als ik mijn aangifte voor het 4e kwartaal invoer komt hier uit dat deze verlegde BTW wordt opgeteld bij de te betalen BTW. De balans tussen de voorbelasting en de te betalen BTW komt nu zo uit dat ik een groot gedeelte van de KOR misloop. Hieronder een aantal cijfers:

 

BTW te betalen : 2.745

BTW verlegd: 375

 

Te betalen: 3.120

 

Voorbelasting: 1.045

Extra op te tellen voorbelasting verlegd: 375

 

Totaal voorbelasting: 1.420

 

Verschil: 1.700

 

Dit bedrag ligt dus tussen de 1.345 en 1.883 waardoor ik (1883-1700x2,5)= 458 euro extra mag aftrekken.

 

Nu is de verlegde btw een post ingevuld bij 4b. Op deze website en in de brochure BTW bij inkoop van goederen vanuit in het buitenland staat het volgende omschreven

 

Let op!

Als u, na aftrek van voorbelasting, per jaar niet meer dan €1.883 BTW verschuldigd

bent, kunt u onder bepaalde voorwaarden de kleineondernemersregeling toepassen.

Bij het bepalen van het bedrag van de vermindering voor kleine ondernemers telt de

belasting die u bij vraag 4b van de aangifte heeft ingevuld niet mee.

 

Dit zal er dus op neerkomen dat de nog af te dragen BTW voor het berekenen van de KOR uitkomt op

 

1.700 - 375 = 1.325

 

Wat minder is dan 1.345 waardoor ik de BTW niet hoef af te dragen.

 

Klopt mijn beredenering, en hoe kan ik dit in mijn kwartaalaangiften aangeven? Ik neem aan dat ik de 375 euro aan verlegde BTW wel gewoon nog moet betalen.

 

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen. Alvast dank!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.