• 0

Van eenmanszaak naar VOF

Per 1 april wil ik van een eensmanzaak overgaan tot een VOF. De VOF moet dezelfde handelsnaam hebben als de eenmanszaak. De VOF heeft 2 eigenaren en de winstverdeling wordt 50%-50%. Ik studeer er nog naast (voltijd studie bedrijfskunde) en de andere persoon werkt momenteel 3 dagen per week voor een ander bedrijf. We willen dus ongeveer 2 dagen per week werken voor de VOF en in de toekomst bij succes mogelijk 4/5 dagen per week. Het is onderneming met producten en diensten in webapplicaties. Ik ben min of meer algemeen directeur de andere persoon min of meer technisch directeur. Hebben jullie tips waar ik op moet letten bij bijvoorbeeld het opstellen van het VOF contract? Heeft iemand bijvoorbeeld een voorbeeld VOF contract? Moet ik het contract samen met een notaris opstellen?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Maarten,

 

Het is raadzaam een notaris te betrekken bij het opmaken van het vof contract. Dit is overigens niet verplicht. Ik heb het contract (voorbeeld) meegestuurd.

 

In het contract zou ik goed kijken naar 2 zaken. allereerst de inbreng van beide vennoten deze kan verschillend i.v.m. je partner die in loondienst werkt. Ten tweede kijk ook wat voor activa en tegen welke waarde je in de vof brengt.

 

Suc6 JW

model_vof.doc

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Hai Maarten,

 

Omdat jij (als eenmanszaakzijnde) activa inbrengt zou je die in de balansen van de komende VOF moeten meenemen voor de huidige waarde.

 

Het van belang dat je deze activa afkomstig van de eenmanszaak ook in het contract vermeld, ook de waarde ervan.

 

Suc 6 JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

saskia,

 

Is dat dan niet het meest gangbare? Ik bedoel mensen denken standaard aan een VOF als ze een samenwerkingsverband aangaan.

 

Vaak ook omdat ze denken dat een VOF de meest fiscaal aantrekkelijke samenwerkingsvorm is.

 

groet

eb

Link naar reactie
  • 0

Erik,

 

Dank voor je bericht. Tja, wellicht is het fiscaal aantrekkelijk (ik ben geen fiscaal expert). Ondernemingsrechtelijk ben ik niet zo een voorstander van contractuele samenwerkingsverbanden, maar meer van de rechtspersonen, zoals een besloten of naamloze vennootschap in het kader van met name beperking van aansprakelijkheid. Vandaar mijn vraag..

 

Groeten Saskia

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Saskia,

 

Ook ik ben het helemaal eens met wat je zegt, bij ons komen redelijk wat mensen die vragen hoe of wat.

 

De doorslag geeft dan over het algemeen de fiscale voordelen, voornamelijk bij een lage winst. En de kosten voor oprichting, dus de kapitaalseis en notariskosten wegen vaak zwaarder dan aansprakelijkheid.

 

Bij weinig (relatief weinig winst) is VOF in zo verre voordelig dat de winst uiteraard wordt gedeeld (naar gelang de verhouding) en dan hebben alle vennoten ook nog eens recht op zelfstandigen aftrek (mits aan de voorwaarden wordt voldaan). Als je dan ook nog eens een hypotheek hebt kan redelijk wat "onbelaste" winst worden gerealiseerd.

 

Vaak heb ik ook het idee dat veel mensen het gevaar van aansprakelijkheid etc onderschatten: "het zal wel niet zo een vaart" lopen hoor ik vaker.

 

Groet

erik

 

Link naar reactie
  • 0

Erik,

 

Interessant. Tnx! Ik zal me er eens wat meer in verdiepen. Ik krijg vaak clienten die reeds bestuurder zijn bij een besloten vennootschap of een naamloze vennootschap die wordt geconfronteerd met een schadeclaim. De bestuurders kunnen vaak (maar soms niet natuurlijk bij wanbeleid) vanwege de beperking van aansprakelijkheid een hoop persoonlijke ellende voorkomen (die m.i. uiteindelijk meer waard is dan beperking van kosten en administratiesores). En natuurlijk prive personen met een eenmanszaak die deze ellende niet hebben kunnen voorkomen. Vandaar mijn regelmatige uitroep over beperking van aansprakelijkheid :D

 

Groeten Saskia

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

De eenmanszaak of personenvennootschappen zijn in mijn ogen de meest open "ondernemingsvormen" die we kennen. De ondernemers zijn direct als natuurlijk persoon betrokken en aan te spreken. (prive aansprakelijkheid)

 

De beperking van de aanspraklijkheid begint bij goed ondernemerschap!

 

- opstellen algemene voorwaarden

- risico analyse en verzekerbare risico's afdekken

(werkgevers- bedrijfs-, beroeps- produktaansprakelijkheid e.d.)

- geen (financiële) verplichtingen aangaan die je NIET kunt dragen

- jezelf niet groter voordoen dan dat je daadwerkelijk waar kunt maken

- bij samenwerking, gebruik zorgvuldig opgestelde overeenkomsten

- leg bevoegdheden helder vast

- benut fiscale faciliteiten zoveel als mogelijk ;D

 

Hiemee wil ik overigens niet betogen dat een rechtspersoon geen goede vorm is om te ondernemen. Waar ik wel bezwaar tegen heb is het gegeven om een eenmanszaak of personenvennootschap bij voorbaat in het kader van aansprakelijkheid als onjuiste keuze te beschouwen.

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Gert Jan,

 

Ik ondersteun je standpunt geheel.

 

Alleen als je je vennoten niet goed of goed genoeg kent, lijkt het mij toch heel verstandig eventuele aansprakelijkheidtechnische aspecten goed onder het licht te houden.

 

Groet

eb

Link naar reactie
  • 0

Ik kan de mogelijkheden van (enige) beperking van aansprakelijkheid zoals opgesomd begrijpen. Ook zijn deze aspecten belangrijk bij een rechtspersoon overigens.

 

Ik denk inderdaad wel dat deze wijze van beperking van aansprakelijkheid beter tot zijn recht zal komen indien men alleen werkt of met personen waarmee men een heeeeeeeeeeeeeel goede band heeft. Bovendien heeft de ervaring geleerd dat die heeeeeeeele goede band weleens minder goed kan worden zodra er problemen ontstaan.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een vraag op het gebied van het aangaan van een VOF of OV® per 2007.

 

Hierboven lees ik dat de beide vennoten een bepaalde inbreng hebben en dat de waarde van de inbreng op de post van de betreffende vennoot geplaatst wordt.

 

Stel nu dat er sprake is van een lopend bedrijf (eenmanszaak) dat dus reeds een bepaalde waarde heeft (ontwikkeling software, omzet, klantenbestand, omzetpotentie) dat ondergebracht moet worden in de VOF. De ene vennoot brengt dan dus een bedrijf in en arbeid en de andere brengt arbeid in. Maar je wilt op basis van gelijkheid verder.

 

Hoe kun je deze verhouding rechttrekken?

Door de winstverhouding?

Moet de laatste vennoot geld meebrengen en ook storten in de VOF

Moet de laatste vennoot geld betalen aan de andere vennoot (hoe zit dat belastingtechnisch?)

 

Is het ook gebruikelijk dat je bijvoorbeeld de winstverhouding de eerste tijd anders hebt dan de periode daarna (zonder wijzigingen van inbreng)?

 

Nog een toevoeging, kan er ook rente uitgekeerd worden aan een vennoot voor het bedrag dat hij heeft gestort. Ik las ergens zoiets, dat leek me vreemd.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een vraag op het gebied van het aangaan van een VOF of OV® per 2007.

 

Hierboven lees ik dat de beide vennoten een bepaalde inbreng hebben en dat de waarde van de inbreng op de post van de betreffende vennoot geplaatst wordt.

 

Stel nu dat er sprake is van een lopend bedrijf (eenmanszaak) dat dus reeds een bepaalde waarde heeft (ontwikkeling software, omzet, klantenbestand, omzetpotentie) dat ondergebracht moet worden in de VOF. De ene vennoot brengt dan dus een bedrijf in en arbeid en de andere brengt arbeid in. Maar je wilt op basis van gelijkheid verder.

 

Hoe kun je deze verhouding rechttrekken?

Door de winstverhouding?

Moet de laatste vennoot geld meebrengen en ook storten in de VOF

Moet de laatste vennoot geld betalen aan de andere vennoot (hoe zit dat belastingtechnisch?)

 

Is het ook gebruikelijk dat je bijvoorbeeld de winstverhouding de eerste tijd anders hebt dan de periode daarna (zonder wijzigingen van inbreng)?

 

Nog een toevoeging, kan er ook rente uitgekeerd worden aan een vennoot voor het bedrag dat hij heeft gestort. Ik las ergens zoiets, dat leek me vreemd.

 

Wanneer je op basis van gelijkheid verder wilt gaan dan zal de onderneming die wordt ingebracht moeten worden gewaardeerd en door de andere vennoot een vergelijkbare waarde moeten worden ingebracht. Hierbij zijn allerlei constructie te bedenken waarbij de andere vennoot zorgt dat zijn aandeel aan jou wordt vergoedt.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Edward.

Hierbij zijn allerlei constructie te bedenken waarbij de andere vennoot zorgt dat zijn aandeel aan jou wordt vergoedt.
Hoewel dat voor sommigen juist het meest voor de hand ligt, is dat hetgeen dat bij ons tot een vastloper leidt. :)

 

Wat zijn die mogelijkheden bijvoorbeeld (wij zijn niet zo creatief). Het tegenbedrag in geld storten op de bankrekening van de VOF snap ik, maar als dat qua liquiditeit niet mogelijk is, wat zijn er dan voor andere mogelijkheden?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Edward.

Hierbij zijn allerlei constructie te bedenken waarbij de andere vennoot zorgt dat zijn aandeel aan jou wordt vergoedt.
Hoewel dat voor sommigen juist het meest voor de hand ligt, is dat hetgeen dat bij ons tot een vastloper leidt. :)

 

Wat zijn die mogelijkheden bijvoorbeeld (wij zijn niet zo creatief). Het tegenbedrag in geld storten op de bankrekening van de VOF snap ik, maar als dat qua liquiditeit niet mogelijk is, wat zijn er dan voor andere mogelijkheden?

 

even een kick omhoog.

zit namelijk zelf ook met deze vraag ;)

Link naar reactie
  • 0

Alle vennoten dienen 'hun deel' in te brengen. Dat kan geld zijn, maar ook goederen, of kennis, arbeid, of iets anders dat waarde heeft en waarvan de waarde is vastgesteld en met welke inbreng de mede vennoten akkoord zijn. Beschouw de VOF als je 'winkel'. Alle betrokkenen moeten wat meebrengen van gelijke om de winkel te laten draaien.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Alle vennoten dienen 'hun deel' in te brengen. Dat kan geld zijn, maar ook goederen, of kennis, arbeid, of iets anders dat waarde heeft en waarvan de waarde is vastgesteld en met welke inbreng de mede vennoten akkoord zijn. Beschouw de VOF als je 'winkel'. Alle betrokkenen moeten wat meebrengen van gelijke om de winkel te laten draaien.

 

Bedankt voor je reactie Saskia.

 

Het is dus meer een onderlingen afspraak tussen de venoten zelf en niet zozeer een wettelijke afspraak?, want bij een extra vennoot lijkt het me niet meer dan logisch dat hij/zij een meerwaarde betekend voor het bedrijf (lees: dmv kennis/geld/arbeid)... toch?

Link naar reactie
  • 0

In het geval van producten kan ik me het heel goed voorstellen, want dan is het heel eenvoudig op de balans in kaart te brengen waar iedereen recht op heeft. Bij software is dat echer problematischer.

 

In onze situatie bijvoorbeeld is het zo dat er nu een bepaald pakket is ontwikkeld, maar als de VOF straks (OV, OVR of mss toch BV) een feit is wordt er nog doorontwikkeld aan datzelfde pakket. De waardevermeerdering is vanaf dat moment ook te danken aan de nieuwe vennoot en die heeft ook recht op die waardevermeerdering.

 

Dan is er ook het punt van reeds bestaande omzet, hoe wil jij die dan waarderen in de VOF Saskia.

 

In theorie is het allemaal heel simpel, maar de praktijk is toch net even anders blijkt :)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook nooit gezegd dat eea eenvoudig is, ik heb gezegd wat je kan inbrengen als instappend vennoot. Ik heb ook gezegd: "of iets anders dat waarde heeft en waarvan de waarde is vastgesteld en met welke inbreng de mede vennoten akkoord zijn." De waarde van goederen die ingebracht worden moeten dus bepaald worden indien die niet vaststaat. Dat kan door een deskundige bepaald worden.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

En daar is helemaal niets mis mee. De vraag waar wij mee zitten is echter concreet HOE je dit invult en daar lopen we op vast ;)

 

Want zelfs als ik een waarde bepaald krijg voor de software is er alleen maar een waardeverhouding in de VOF, wat wil zeggen dat ik bij verkoop recht heb op dat bedrag. In de VOF is er echter ook sprake van een winstuitkering en in die verhouding moet je naast werk ook rekening houden met andere inbreng (omzet, goodwill, vergoeding voor investering -de hogere inbreng in waarde, etc.)

 

En dat blijkt erg lastig omdat iedereen er wel een andere mening op nahoudt (ook experts die waarde bepalen). Dus dat betekent (en daar waren wij al aan uit) dat het voornamelijk een punt is tussen de vennoten onderling waarbij zij een verhouding moeten regelen waarbij ze allemaal prettig voelen en verwachten dat op termijn ook zo te houden. (en dat zei jij in de vorige post ook "en met welke inbreng de mede vennoten akkoord zijn")

 

Wij hebben zelf nu een aantal varianten uitgewerkt die we aan het "toetsen" zijn, maar we zijn er absoluut nog niet aan uit.

 

Wat speelt er bij jullie lennom ?

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik was deze draad even uithet oog verloren door mijn tijdelijke afwezigheid. Aanhakend op hetgeen Saskia eigenlijk ook al zegt; waardering is een vraagstuk in de categorie "wat een gek er voor geeft". Je kunt daar lange discussies over voeren, die vaak alle kanten opgaan, zonder dat je uit het vraagstuk komt.

 

Het is ook geen juridisch vraagstuk, maar een financieel punt. Wanneer jullie hier onderling niet uikomen dan is het misschien zinvol om samen met een mediator aan de oplossing te werken. Feit is dat je dan nog steeds zelf de inspanning moet leveren om tot elkaar te komen, maar de mediator kan als scheidsrechter dienen om de discussie structuur te geven.

 

Je kunt hier zelf ook al een invulling aan geven door met elkaar vast te stellen over welke uitgangspunten voor de waardering je het wel eens bent en die vast te leggen. Zo kom je in een trechter waar uiteindelijk het daadwerkelijke geschilpunt inzichtelijk wordt.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

En daar is helemaal niets mis mee. De vraag waar wij mee zitten is echter concreet HOE je dit invult en daar lopen we op vast ;)

 

Want zelfs als ik een waarde bepaald krijg voor de software is er alleen maar een waardeverhouding in de VOF, wat wil zeggen dat ik bij verkoop recht heb op dat bedrag. In de VOF is er echter ook sprake van een winstuitkering en in die verhouding moet je naast werk ook rekening houden met andere inbreng (omzet, goodwill, vergoeding voor investering -de hogere inbreng in waarde, etc.)

 

En dat blijkt erg lastig omdat iedereen er wel een andere mening op nahoudt (ook experts die waarde bepalen). Dus dat betekent (en daar waren wij al aan uit) dat het voornamelijk een punt is tussen de vennoten onderling waarbij zij een verhouding moeten regelen waarbij ze allemaal prettig voelen en verwachten dat op termijn ook zo te houden. (en dat zei jij in de vorige post ook "en met welke inbreng de mede vennoten akkoord zijn")

 

Wij hebben zelf nu een aantal varianten uitgewerkt die we aan het "toetsen" zijn, maar we zijn er absoluut nog niet aan uit.

 

Wat speelt er bij jullie lennom ?

 

 

Op het moment speelt het nog niet, maar als ik een voorzichtige blik in de toekomst werp zal het zeker een punt op de agenda worden. Ik start januari zelf een onderneming. Het idee is dat er binnen enkele jaren en vennoot bij instapt (+ een omzetting naar VOF)

 

Ik was vooral benieuwd naar het plichtmatige/juridische gedeelte van deze kwestie. Echter nu ik weet dat het puur gaat om de onderlingen afspraken tussen de venoten, voorzie ik eigenlijk geen problemen.

 

Het voelt als een vertrouwenskwestie.

En uiteindelijk is het toch de bedoeling dat je met elkaar een glansrijke toekomst tegemoet gaat ;)

 

Mocht je het toch schriftelijk willen vastleggen, dan is het misschien een idee om het hele verhaal op papier te zetten, waarbij je specifiek vermeld dat jij bij een eventuele verkoop van het bedrijf recht hebt op een x bedrag. Handtekeningen van de venoten eronder en hup de kluis in...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.