• 0

Woon-werk verkeer en de omzetbelasting

Sinds de start van mijn bedrijf reken ik alleen 19 cent/km als kosten voor zakelijke km's.

Vorige week kwam ik er achter dat ook de BTW terug te vragen is over de zakelijke km's.

Na veel lezen kwam ik er achter dat woon-werk verkeer niet zakelijk is voor de omzetbelasting, als je een vaste werkplek hebt.

 

Als ZZP heb je eigenlijk geen vaste werkplek maar mijn opdrachtgever ziet mij toch wel erg graag 5 dagen per week op kantoor verschijnen. (opdracht duurt ongeveer 12 maanden)

Zijn de km's die ik maak om naar de opdrachtgever te rijden nu dan wel of niet zakelijk voor de omzetbelasting?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Terechte vraag van Jeroen.

 

Daarnaast: op welk adres is je bedrijf gevestigd?

Ik heb een kantoor aan huis. Moet ik naar een opdrachtgever op locatie, dus vanaf huis/kantooradres, dan is dat geen woon werkverkeer maar zijn het gewoon zakelijke kilometers.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Zie deze vraag i.c.m. chalethuur in ander topic. Ik zou zeggen zorg eerst voor een sluitende reis- en verblijfregistratie. Welke trajecten kun of wil je vervolgens aanmerken als woonwerkverkeer en zakelijke kilometers?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Verkapt loondienst is het niet echt, de opdracht begon als 10 weken en ik mag het naar eigen inzicht invullen, de opdracht is nu al twee keer verlengt en zou nog wel een paar keer verlengt kunnen worden. Dat de opdracht steeds verlengt wordt komt omdat het een bouwproject is wat nog een aantal jaar zal duren.

Het bouwbedrijf heeft een opdrachtgever die per 3-4 maanden werk uitbesteed waardoor er geen zekerheid is.

 

De (eis) dat ik daar op kantoor werkt heeft te maken met dat er elke dag veel overleg is en input van mijn kant over de werkprocessen van dat bedrijf. Ook ondersteun ik de werknemers daar met hun werkzaamheden zodat ze die beter en sneller leren uitoefenen.

Als de opdracht echt langer dan een jaar gaat duren zal ik contact opnemen met de BD om eens te kijken hoe zij er tegenaan kijken.

 

 

@ Highio, ik heb alle km's en verblijven geregistreerd.

 

Mijn week ziet er als volgt uit

ma - van woonhuis naar werk naar chalet

di, wo, do - van chalet naar werk naar chalet

vr - van chalet naar werk naar woonhuis

 

Ik vind het allemaal zakelijke km's, en dat wordt ook zo aangemerkt voor de IB maar de eisen voor de omzetbelasting snap ik niet helemaal, vandaar dan ook mijn vraag.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sinds de start van mijn bedrijf reken ik alleen 19 cent/km als kosten voor zakelijke km's.

Vorige week kwam ik er achter dat ook de BTW terug te vragen is over de zakelijke km's.

Na veel lezen kwam ik er achter dat woon-werk verkeer niet zakelijk is voor de omzetbelasting, als je een vaste werkplek hebt.

 

Als ZZP heb je eigenlijk geen vaste werkplek maar mijn opdrachtgever ziet mij toch wel erg graag 5 dagen per week op kantoor verschijnen. (opdracht duurt ongeveer 12 maanden)

Zijn de km's die ik maak om naar de opdrachtgever te rijden nu dan wel of niet zakelijk voor de omzetbelasting?

OK, ik heb er nog eens wat dieper over nagedacht en gezocht, maar het lijkt erop dat het toch géén zakelijke kilometers zijn voor de omzetbelasting. Woonwerkverkeer wordt volgens de website van de Belastingdienst gedefinieerd als "het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats" (daar lijkt toch wel heel erg sprake van te zijn; het is alsof je in dienst bent).

 

Deze omschrijving volgend zou dat dus al het verkeer zijn tussen je woonhuis of chalet enerzijds (= woon/verblijfplaats) en het adres van je opdrachtgever anderzijds (= vaste werkplaats). Dat betekent voor de omzetbelasting dus geen btw-correctie, want die kilometers zijn privé. Voor de inkomstenbelasting zijn de kilometers dan wel zakelijk, dus mag er maximaal 19 cent per kilometer worden vergoed.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Die 19 cent klopt, maar je mag ook voor alle kosten (onderhoud en brandstof) van je auto de BTW terugvragen over het zakelijk deel wat je met de auto gereden hebt.

 

Over woonplaats werd ik door iemand anders gewezen op dit artikel http://wetten.overheid.nl/BWBR0011353/Hoofdstuk3/Afdeling32/Paragraaf322/Artikel317/geldigheidsdatum_02-01-2016 en die geeft aan dat ik dit twee jaar mag doen voordat mijn woonplaats veranderd moet worden naar waar de chalet staat.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die 19 cent klopt, maar je mag ook voor alle kosten (onderhoud en brandstof) van je auto de BTW terugvragen over het zakelijk deel wat je met de auto gereden hebt.

 

Over woonplaats werd ik door iemand anders gewezen op dit artikel http://wetten.overheid.nl/BWBR0011353/Hoofdstuk3/Afdeling32/Paragraaf322/Artikel317/geldigheidsdatum_02-01-2016 en die geeft aan dat ik dit twee jaar mag doen voordat mijn woonplaats veranderd moet worden naar waar de chalet staat.

Ik ben er nog eens ingedoken, maar bij nader inzien lijkt het er toch sterk op dat het allemaal woon-werkverkeer is (zie boven). Er lijken verder twee dingen door elkaar te lopen.

 

Het artikel dat je aanhaalt heeft volgens mij geen gevolgen voor je vraag over woon-werkverkeer of de daarmee samenhangende btw. Het artikel gaat namelijk over (een beperking van) de aftrekbaarheid voor de inkomstenbelasting van de huurkosten van een verblijfplaats. Dat heeft alleen geen gevolgen voor de omzetbelasting met betrekking tot de kwalificatie van de rit van en naar het chalet.

 

Wat ik wil zeggen is dit. Mocht je na twee jaar nog steeds in dat chalet moeten verblijven, dan zijn de kosten daarvan dus niet meer aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Echter, voor de bepaling of er sprake is van woon-werkverkeer voor de omzetbelasting zou dat niets moeten uitmaken. Het is namelijk nog steeds een verblijfplaats waar je vandaan en naartoe rijdt en het zou dus nog steeds "woon-werkverkeer" zijn.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de link van Erik ook nog even goed bekeken en ik kan het ook doen met die 1,5% regeling. In mijn berekening komt dat ongeveer wel uit met de werkelijkheid, ik hoef dan niet na te denken of een km zakelijk of privé is voor de omzetbelasting, en geen sluitende km-registratie bij te houden.

 

In ieder geval allemaal bedankt weer voor de snelle antwoorden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.