• 0

BTW berekenen over arbeid op schepen?

Halo,

 

Ik heb 2 vragen m.b.t. de BTW.

Ik kom nergens een antwoord tegen waarvan ik het gevoel heb dat het klopt.

case:

Ik ben btw plichtig en zzp.er.

 

Ik heb arbeid geleverd aan boord van een schip in Finland terwijl het afgemeerd lag in de haven.

Ik heb op het zelfde schip arbeid en materiaal geleverd in Nederland terwijl het afgemeerd lag in de haven.

Het schip vaart onder Engelse vlag (UK geregistreerd als plezier jacht) en is eigendom van een bedrijf in Tortola (Britsh Vrigin Island).

vraag 1: Over welke diensten moet ik btw in rekening brengen?

vraag 2: klopt het onderstaande??

Materiaal mag ik wel ex btw leveren als ik een verklaring van de kapitein heb dat het schip de EU verlaat (EX VAT tabel II post a4 van de wet op de omzetbelasting 1968)??

 

Als iemand mij de goede kant op kan sturen graag.

Thanks

Arjen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het hangt er van af of het pleziervaartuig als zeeschip geclassificeerd kan worden.

 

zie: Diensten bij zeeschepen en de lading van zeeschepen.

 

zie vervolgens: Voorschrift inzake de bij de Wet op de omzetbelasting 1968 behorende tabel II, 1.5.3. Zeeschepen

 

Uit de betreffende tekst zijn volgens mij de volgende onderdelen van belang:

 

1: "De onder de posten 89.01, 89.02 en 89.04 tot en met 89.06 van de gecombineerde nomenclatuur te rangschikken zeeschepen zijn schepen, ontworpen en gebouwd voor de vaart in volle zee, waarvan de grootste buitenwerks gemeten lengte van de romp 12 m of meer is."

 

2: "Als zeeschepen worden eveneens aangemerkt de vaartuigen en luchtkussenvaartuigen die aan de genoemde voorwaarden voldoen, ook indien zij voornamelijk worden gebruikt in kustwateren, op rivieren, meren, enz."

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hi Nedzhibe,

 

Bedankt voor je reactie. Lengte over alles is 32M, dus ruim over de 12 m die als eis wordt gesteld om een zeeschip te zijn, als het in Nederland geregistreerd zou staan.

Het schip waar ik op bezig ben geweest vaart onder Engelse vlag, en is daar officieel geregistreerd als plezier yacht.

De goederen die wij aan boord hebben achtergelaten zijn daar gebleven op basis van post a-4. Denk je dat dit goed is, of moet daar ook BTW over berekend worden?

Thanks

Arjen

 

 

Link naar reactie
  • 0
De goederen die wij aan boord hebben achtergelaten zijn daar gebleven op basis van post a-4. Denk je dat dit goed is, of moet daar ook BTW over berekend worden?
Naar mijn mening zonder btw.

 

zie: 1.6.3. Goederen bestemd om in schepen of luchtvaartuigen te worden aangebracht.

 

"Goederen die in schepen of luchtvaartuigen worden verwerkt of daarin c.q. daarop blijvend worden aangebracht, alsmede goederen die blijvend deel gaan uitmaken van de losse inventaris van die vervoermiddelen, zijn als zodanig niet genoemd in post a 3.

Mede gelet op het bepaalde in artikel 15, leden 5 en 6, van de Zesde richtlijn kunnen deze goederen echter worden aangemerkt als boordbenodigdheden als bedoeld in § 2, onder c, in verband waarmee zij, mits zij worden geleverd aan de exploitant van het vervoermiddel, als bevoorradingsgoederen onder post a 4 zijn te rangschikken."

 

Voor meer informatie zie ook: Europese Fiscale Studies (EFS Erasmus): Zeeschepen en btw – Moeilijk navigeren?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste Nedzhibe,

 

Tja, ik ben dus niet de enige die hier over struikelt, als ik het stuk van dhr Hekker lees, is het inderdaad niet zo simpel als ik had gewild.

Maar zoals jij ook al aangeeft, ik lever het aan boord, dus mag het ex btw.

Ik zie nog steeds niet of het varen onder niet Nederlandse vlag hier een verschil gaat maken.

 

V.w.b. de arbeid, ben ik er nog niet uit, het is een plezierjacht, ik weet niet of dit ex btw mag, om het nog iets gecompliceerder te maken lees ik dat Madeira en de Azoren een speciale status hebben???

ik heb aan het schip gewerkt in Finland, Nederland en Ponta Delgado (Azoren).

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/btw_berekenen/btw_berekenen_bij_diensten_naar_en_vanuit_niet_eu_landen/diensten_voor_het_internationale_diensten_en_goederenverkeer

 

Maar volgens mij gaat dit alles over goederen en niet diensten.

 

Alvast bedankt voor je reactie.

 

Arjen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.