• 0

Wel of geen recht op KOR?

Beste forumleden,

 

Wij zijn bezig met de aangifte omzetbelasting van het 4e kwartaal van mijn man en ik kom er even niet uit of er wel of geen recht op KOR bestaat voor de volgende situatie:

 

Aangifte omzetbelasting 2015:

 

Omzetbelasting: € 3419,-

Omzetbelasting over ICW: € 133,-

Voorbelasting: € 5009,-

Voorbelasting op ICW: € 133,-

Te ontvangen: € 1590,-

 

Op het eerste gezicht is er dus geen recht op de kleine ondernemingsregeling, aangezien men over het hele jaar BTW terugontvangt.


In 2015 heeft mijn man echter BTW verlegd. Als ik over het totaalbedrag btw bereken kom ik op een totaalbedrag van € 3014,- Als ik de verlegde bedragen hierbij op zou tellen zou er wel recht bestaan op KOR.

 

Hij heeft goederen gekocht in België voor een bedrag van € 637,- en hiervan een factuur ontvangen zonder btw. Btw bedrag zou eigenlijk € 133,- zijn. Dit bedrag heb ik bij de aangifte omzetbelasting in zowel de omzetbelasting als voorbelasting verwerkt.

Ik begrijp, na nader onderzoek, dat dit bij de berekening van de KOR anders verwerkt moet worden. Dit heb ik dan ook in onderstaande berekening verwerkt.

 

Omzetbelasting: € 3419 + € 3014 = € 6433

Voorbelasting: € 5009,-

Voorbelasting op ICW: € 133,-

Af te dragen BTW: € 1291,-

(Verschuldigde btw over ICW € 133,-)

 

€ 1291,- is lager dan € 1883,- en lager dan € 1345,- dus zou er volgens deze berekening wel recht bestaan op KOR.

 

Echter bestaat er ook daadwerkelijk recht op KOR? Want uiteindelijk heeft hij meer ontvangen dan afgedragen, dus kan ik ook niets in mindering brengen. Indien hij wel recht heeft welk bedrag aan KOR moet er dan ingevuld worden bij de aangifte 4e kwartaal (wij hebben over het hele jaar nog geen KOR toegepast).

 

Zelf denk ik dat er geen recht bestaat, maar ik wil dit zeker weten.

 

Ik hoop dat ik bovenstaande duidelijk heb omschreven. Ik hoor graag van jullie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Iris

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Ik heb zojuist contact gehad met de belastingdienst en die hebben mij zojuist telefonisch bevestigd dat er inderdaad op basis van deze gegevens recht bestaat op de KOR van € 1291,-

 

Jullie hadden gelijk, ik was alleen heel even de weg kwijt in dit verhaal.

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties en vastberadenheid! :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar had je dan verwacht dat wij hier allemaal fabeltjes gingen vertellen...

 

Overigens moet je het nu dus ook wel goed 'uitvoeren' allemaal. En dan moet je er dus voor zorgen dat (per saldo, jaartotaal) de cijfers per rubriek zo worden zoals ik al geschetst heb (als je de juiste cijfers hier hebt neergezet dan natuurlijk...).

Link naar reactie
  • 0

 

 

Vandaag de belastingdienst op bezoek gehad i.v.m. een deelonderzoek omzetbelasting met specifieke aandacht voor de toegepaste vermindering kleine ondernemersregeling.

Deze blijkt onterecht toegepast te zijn omdat er al sprake was een btw-teruggaaf van € 1590,-

 

Omdat de belastingdienst mij foutief geadviseerd heeft hoef ik in ieder geval (wellicht) geen boete te betalen, uiteraard wel de €1291,- die teveel is ontvangen.

 

Ik hoop dat iedereen hier wijzer van wordt!

 

Groetjes Iris

 

Link naar reactie
  • 0
Omdat de belastingdienst mij foutief geadviseerd heeft hoef ik in ieder geval (wellicht) geen boete te betalen, uiteraard wel de €1291,- die teveel is ontvangen.

Je bedoelt € 1591.

 

Deze blijkt onterecht toegepast te zijn omdat er al sprake was een btw-teruggaaf van € 1591,

Nee hoor, de KOR was goed toegepast. Je had alleen de teruggaaf moeten corrigeren zoals ik al eerder aangaf.

Als er in voorgaande kwartalen afdracht (teruggaaf) verrekend is, moet dit wel per suppletie nog gecorrigeerd worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Belastinginspecteur heeft zojuist gebeld dat er toch recht op KOR bestaat!! Ze hadden mijn berekeningen nogmaals bekeken en kwamen erachter dat ze zelf fout zaten. Ze hadden bij de verlegde btw het foutieve % aangehouden in hun berekeningen....

Link naar reactie
  • 0

Ik was net voor je aan het opschrijven wat in dat bezwaar te vermelden maar gelukkig is het al opgelost! Dat is dan weer een meevaller voor je :)

 

@Anouk: gelukkig is dat bezwaar niet meer nodig. Wel fijn van je dat je al mee aan het denken was wat in dat bezwaar te vermelden. :)

Ben nog een beetje in de war van al dit gebeuren maar uiteindelijk is het goed gekomen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.