• 0

Kosten meenemen naar volgend jaar

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

In december heb ik 2000 verpakkingsdozen gekocht ad 400 euro. De factuur is betaald. Deze dozen worden in 2016 verbruikt.

 

Kan ik de kosten van aanschaf nu geheel ten laste laten komen van 2015 of moet ik naar rato een deel van de aankoopkosten overhevelen naar 2016?

Persoonlijk zou ik die doosjes direct in de kosten laten vallen en onder kantoorkosten wegboeken. Het totaalbedrag is sowieso niet aanzienlijk, maar per doosje is het al helemaal niets. Dat vind ik een beetje in de categorie enveloppen, postzegels, pennen, potloden, papier...en verpakkingsmateriaal vallen. Ik denk ook niet dat je zit te wachten op het steeds in je boekhouding moeten afboeken van 20 cent voor elke keer dat je zo'n doos pakt.

 

Je kunt je aanschaf ook vergelijken met het kopen van 3 rolletjes met 200 postzegels. Ik denk dat bijna iedereen die meteen in de kosten zouden laten vallen en dat bijna niemand het in z'n hoofd zou halen om een rol postzegels te activeren op de balans.

 

Maar...het kan op zich allebei. De keus is dus aan jou. Ik zou die verpakkingsdozen echter waarschijnlijk pas als voorraad opnemen als het om iets hogere bedragen zou gaan (meer dan 450 euro) én om aanzienlijke hoeveelheden waar je langer dan een jaar mee doet.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk zou ik die doosjes direct in de kosten laten vallen en onder kantoorkosten wegboeken. Het totaalbedrag is sowieso niet aanzienlijk, maar per doosje is het al helemaal niets. Dat vind ik een beetje in de categorie enveloppen, postzegels, pennen, potloden, papier...en verpakkingsmateriaal vallen. Ik denk ook niet dat je zit te wachten op het steeds in je boekhouding moeten afboeken van 20 cent voor elke keer dat je zo'n doos pakt.

 

ALs je de kosten wel op de balans parkeert houdt dat niet automatisch in dat je ze dan in het vervolg 1 voor 1 moet afboeken, je kunt ook gewoon de kosten begin 2016 weer in de kosten boeken zodat ze in elk geval in het goede jaar vallen, volgens de boekhoudregels is dat wel het meest zuivere, je boekt kosten zoveel mogelijk in het tijdvak waarin ze verbruikt zijn tbv de bedrijfsactiviteiten.

 

In de praktijk laat je het per klant afhangen van de impact op het gehele resultaat, als de totale jaarwinst 5000 euro is dan heeft 400 euro een grote impact en doe je waarschijnlijk nagenoeg heel 2016 met die verpakkingsdozen, dan is het belangrijk om posten van deze omvang in het juiste jaar te hebben. maar wanneer je 50.000 euro winst hebt en elke maand 1000 dozen verbruikt is die 400 euro niet zo relevant om te verschuiven.

 

Kortom het meest zuiver is de kosten naar het juiste jaar doorschuiven als je nauwelijks dozen hebt gebruikt van die gekochte partij.. maar je kunt ook naar de impact op het resultaat kijken.

 

Link naar reactie
  • 0
Kortom het meest zuiver is de kosten naar het juiste jaar doorschuiven als je nauwelijks dozen hebt gebruikt van die gekochte partij.. maar je kunt ook naar de impact op het resultaat kijken.

 

Mag ik hieruit afleiden dat het fiscaal gezien niet belangrijk is wanneer die kosten geboekt zijn? Immers verlies in het ene jaar is te verrekenen met winsten in opvolgende jaren.

 

Aan de andere kant is een memoriaalboeking als volgt ook weer niet zoveel werk:

 

31-12-2015 (verpakkingsdozen ingekocht tbv 2016)

vooruitbetaald 400

(aan) kantoorkosten 400

 

1-1-2016 (verpakkingsdozen ingekocht tbv 2016)

kantoorkosten 400

(aan) vooruitbetaald 400

 

Daarmee heb ik de kosten ook in het goede jaar geplaatst. De winst in 2015 is wat hoger en in 2016 wat lager.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Met deze twee journaalposten boek je helemaal geen kosten over twee jaar gezien.

Wil je kosten overhevelen naar 2016 boek dan

 

in 2015:

Vooruitbetaald

Aan bank

 

in 2016

Kantoorkosten

Aan vooruitbetaald

 

Ik denk dat hij bedoeld dat hij de factuur zelf al had ingeboekt op de kantoorkosten aan crediteuren of bank. En dan vervolgens via memoriaal de correctie boeking maakt. Wat op zich ook prima is.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.