• 0

BTW over teruggeleverde energie (zonnestroom) boeken

Hallo medeondernemers.

 

Ik was in 2013 een van de eersten die, destijds als particulier, de BTW over zonnepanelen terug heeft gevraagd. Om die BTW terug te vorderen werd ik "ondernemer voor de BTW" en kreeg ik een BTW nummer. Vervolgens heb ik eenmalig BTW aangifte moeten doen op basis van een (inmiddels ingevoerd) forfait, een schatting van de BTW over teruggeleverde energie in een jaar. Ook werd mij (op aanvraag) ontheffing van administratieve verplichtingen toegekend, dus zou ik dat daarna nooit meer hoeven te doen.

Sinds februari 2014 ben ik niet slechts "ondernemer voor de BTW", maar ook "echt" ondernemer (ik doe iets met ICT). Ik kreeg ik er een BTW nummer bij en doe elk kwartaal BTW aangifte (zoals het hoort). Alleen niet over die teruggeleverde energie, want de panelen zijn immers privé bezit en ook al bestier ik mijn onderneminkje vanuit huis, ik voer de afgenomen energie ook niet (deels) als kosten voor de onderneming op...

 

In 2015 is echter mijn administratieve ontheffing (voor het eerste BTW nummer) weer ingetrokken. Die zou namelijk niet gelden per ondernemING, maar per ondernemER. Ook het bijbehorende BTW nummer is opgeheven, want dat scheelt de belastingdient weer administratie en dus geld.

Alleen mij niet, want nu moet ik vanaf vorig jaar dus jaarlijks alsnog BTW betalen over teruggeleverde energie, ook al heeft dat niets met mijn onderneming te maken. Volgens de belastingdienst zou dat zelfs het geval zijn als ik mijn onderneming buitenshuis had gehad (terwijl de panelen alleen mijn woning van stroom voorzien). Na 10 jaar heb ik dan zelfs MEER BTW betaald, dan ik als voorbelasting heb teruggekregen en dat gaat gewoon door zolang ze in bedrijf zijn (en deze regeling van kracht is). En daar komt straks trouwens nog eens bij dat onze minister van milieu Henk Kamp vanaf volgend jaar de energiebelasting op teruggeleverde energie wil gaan inhouden..!).

 

Nog raarder is dat ik die BTW nu dus moet opgeven via het BTW nummer van mijn onderneming en volgens dus moet BOEKEN EN VERANTWOORDEN in de boekhouding van mijn onderneming. EN daarmee kom ik op mijn vraag: HOE BOEK IK DAT?

Mijn boekhoudprogramma boekt namelijk voor elke (in- en verkoop) transactie keurig automatisch de te vorderen - en te betalen BTW bij (op rekeningen met de nummers 1500 en 1510) en elk kwartaal, als ik de aangifte boek op betaalde BTW en op een rekening voor de Kleine Ondernemings Regeling (rekening nummers 1540 en 8110) komen die weer netjes op nul te staan.

Maar nu heb ik dus als het ware 60,- euro (het jaarlijks forfait voor een installatie van 3000 WatPiek) méér BTW betaald (en debet geboekt op 1500, credit op 1540) dan ik volgens mijn transacties te betalen had. Dat forfait moet dus ook nog ergens anders worden geboekt, maar waar en hoe?

 

b.v.d. voor jullie tips en hulp..

 

Peter

 

 

(onnodige) links naar eigen blog en site weggehaald

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De belastingdienst heeft hier gelijk. Je moet alle activiteiten meetellen waarbij je ondernemer voor de btw bent dus ook die van de zonnepaneel, anders had je de btw ook niet mee mogen nemen in de voorbelasting. Dit geldt in jouw geval dus al vanaf februari 2014.

 

De boeking moet zijn debet een kapitaalrekening aan credit 1500 (af te dragen btw hoog tarief)

 

Sommige boekhoudprogramma's pakken dit dan niet mee in de aangifte als je rechtstreeks op de btw rekening boekt omdat dan geen btw scenario gebruikt wordt. In dat geval boek je via memoriaal op een kapitaalrekening €345,71 (incl btw of anders 285,71 ex btw ) en geef je de btw code aan die hoort bij de omzet hoog tarief. Er komt dan vanzelf €60 op de btw rekening 1500 terecht. Je boekt vervolgens op een andere kapitaalrekening 345,71 credit. Via deze manier is later ook makkelijk terug te zien welke opbrengsten zijn meegenomen in de aangifte.

 

Overigens zou je bij de belastingdienst een apart nummer aan moeten kunnen vragen maar op zich niet echt nodig.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Anouk, bedankt voor je antwoord.

Iets dergelijks vermoedde ik al...

Nu ben ik (zoals je al begreep) geen boekhouddeskundige, dus dit roept bij mij gelijk weer nieuwe vragen op:

- Moet ik hier een aparte kapitaalrekening voor maken of bestaat zoiets doorgaans al?

- In het eerste geval, hoe zou je die noemen en nummeren?

- Als ik je goed begrijp moet ik daarop eerst iets boeken als "geschatte inkomsten uit energieteruglevering. Dan moet ik er dus niet alleen (forfaitair) BTW over afdragen maar wordt het ook gezien als winst uit onderneming en moet ik er als ZZP-er straks ook nog eens inkomstenbelasting over afdragen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.