• 0

ondernemer volgens de belastingdienst ?

Hallo,

 

Ik heb al even rondgekeken maar kon nog niet het juiste antwoord vinden op het forum.

 

Mijn vraag is de volgende. Ik verkoop op eBay US verzamelaarsartikelen. Ik kom aan mijn uren maar mijn omzet en winst zijn niet zo hoog. Winst vaak rond de 4 of 5000 Euro de laatste jaren. Kom ik dan nog wel in aanmerking voor ondernemersaftrek? Ziet de belasting mij als ondernemer. Ik maak kosten, uren .. etc. Alleen mijn winst is dus niet zo hoog.

 

Alvast bedankt,

Meindert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedoel je dat je aan het urencriterium voldoet en daarmee maximaal 5.000 euro winst maakt? Dat is 4 euro per uur, bruto.

 

De criteria vindt je hier: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting

 

"Als u alleen een heel kleine winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming." Er is geen grensbedrag, maar 5.000 euro, zeker als dat al jarenlang zo is, lijkt meer een hobby dan een onderneming.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dank u wel voor uw reactie. Het is zo dat er sprake is van een steeds lager wordende omzet/winst.

Een aantal jaren geleden was mijn winst 2x zo hoog. Ik ben door de 'crisis' dus minder gaan verdienen en uiteraard hoop ik dat dit weer aantrekt, maar ik vraag mij af hoeveel tijd de Belastingdienst je hiervoor geeft. Kunnen zij bijv. n.a.v. de lagere winst zeggen dat ik over de afgelopen 3 jaren mijn zelfstandigenaftrek terug moet betalen?

Tot nu toe wordt het elk jaar geaccepteerd.

Het is voor mij moeilijk om te bepalen hoe ik mijn belastingpapieren moet invullen...

 

Met vriendelijke groet,

Meindert

Link naar reactie
  • 0
Het is voor mij moeilijk om te bepalen hoe ik mijn belastingpapieren moet invullen...

 

Als je ineens dingen anders gaat invullen terwijl de omstandigheden hetzelfde zijn worden ze vanzelf wakker. :-\

 

 

Belastingdienst gaat pas vaak achteraf zeuren en dan is het aan jou om het te weerleggen.

 

Bij mij was het andersom: wilde ze een jaar corrigeren vanwege lagere winst terwijl die in het jaar daarna weer toenam. Alleen hoefde ik er zelf niet mee aan de slag. Mijn accountant heeft een prima verweer ingediend wat vervolgens gehonoreerd werd.

 

Als ze zich melden is het wellicht zinvol daarvoor hulp te zoeken.

 

Maar als je jouw uren zelf goed kan weerleggen en verdedigen dan lijkt het mij dat er niets aan de hand is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank. Ik heb het de laatste paar jaar ook steeds op dezelfde manier ingevuld.

Men reageert achteraf en je kunt daar inderdaad gewoon niet op anticiperen.

Bedankt voor de tip, ik laat het zoals ik het deed.

 

Vriendelijke groet,

Meindert

Link naar reactie
  • 0

Als ze zich melden is het wellicht zinvol daarvoor hulp te zoeken.

 

Henk, dat is nou vaak precies het probleem met 'doe-het-zelvers':

 

Ik vond toevallig vandaag (na een paar dagen afwezigheid) een brief (van de belastingdienst) met "lastige vragen" inzake een cliënt op de deurmat. Die vragen ga ik gewoon morgen beantwoorden, niets aan de hand (hoop/denk ik - is wel te verklaren allemaal...).

 

Stel nou dat belastingplichtige dit zelf had gekregen, vervolgens geen adequaat antwoord kan geven en pas daarna (als hij/zij al "in de stront zit" dus) aan komt kloppen...

 

Ik zou het morgen dan echt niet oppakken en afhandelen hoor. Ieder zijn eigen keuze natuurlijk, maar om te wachten tot dat de problemen zich opstapelen - ik weet het niet zo hoor.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Peter, ik ben het helemaal met je eens. Vandaar dat ik al 32 jaar bij dezelfde boekhouder zit en zijn facturen altijd met plezier betaal. :)

 

Maar ja, niet iedere ondernemer kan zich een adviseur veroorloven of denkt voldoende kennis te hebben om het zelf te doen. ;)

 

 

aan achteraf hulp zoeken zal ongetwijfeld ook een hoger prijskaartje hangen. :P

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.