• 0

Kilometerregistratie afronden

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joh, dit gaat wel over serieuze zaken hoor...!

 

Dat betekent toch gauw dat je jezelf voor bijna één cent per rit (onterecht?) bevoordeelt!

Wanneer je deze afrondingsmethode gebruikt, bedoel ik.

Gelukkig heb je dit aangekaart bij HL, zodat wij dit tot op het bot kunnen uitzoeken, analyseren en bediscussiëren...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Peter_CV, Het gaat om 0, km, 0,6km, etc per dag. Per jaar is dit meer dan 150km.

Als jij elke rit rekenkundig correct afrondt, dus 0,1 0,2 0,3 0,4 naar beneden en 0,5 0,6 0,7 0,8 0,9 naar boven, doe je het helemaal goed. Het moet altijd kloppen met de kilometerteller in je auto, dan is het sluitend.

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Zoals Hans al aangaf: bij een fiscaal kloppende ritregistratie moet je de begin- en eindstand van de kilometerteller bij iedere rit registreren.

 

Het afronden gaat dan automatisch goed: afrondingen naar boven en naar beneden heffen elkaar op. Het verschil is dan ook nooit 150 km per jaar.

 

Zie verder de tips van de vereniging auto van de zaak over een kloppende kilometerregistratie

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ondanks dat ik denk dat er al meer dan genoeg over is gezegd, toch even het volgende voor de duidelijkheid.

 

Het gaat hier niet over een sluitende kilometeradministratie, immers bij een sluitende km-administratie speelt dit in zijn geheel niet, omdat je daar van km-stand naar km-stand werkt. Er is ook geen financieel voordeel bij afronden.

 

TS declarareert waarschijnlijk 19 ct p km en vraagt zich af of de Belastingdienst het accepteert als hij een paar honderd meter afrondt, nu het in zijn voordeel is. Bij 150 km per jaar praten we over €28,50. Ik denk niet dat de belastingdienst daarvan wakker ligt. Overigens zal dit alleen het geval zijn als er vaak dezelfde plaats wordt aangedaan. Bij veel verschillende adressen zal het statistisch zo uitwerken dat (ongeveer) de helft wordt afgerond naar beneden en de helft naar boven.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat de belastingdienst daarvan wakker ligt.

Zou je voor 28,50 het risico willen lopen? Er zijn op internet genoeg voorbeelden te vinden van kilometerregistraties die bij controle werden afgewezen vanwege het opvoeren van steeds exact dezelfde (afgeronde) kilometers. Die wijze van registereren of declareren wordt dan ook sterk afgeraden.

 

Sterker nog: in de link wordt het zelfs als toptip 1 gegeven:

Zorg dat je niet automatisch ritten doorrekent. Niet elke rit naar je werk

heeft dezelfde afstand. Houd hiermee rekening bij de registratie.

 

Kortom: doe voor die 28,50 niet zo moeilijk, en registreer gewoon je kilometerstanden: zowel voor declaraties als kilometerregistraties.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ondanks dat ik denk dat er al meer dan genoeg over is gezegd, toch even het volgende voor de duidelijkheid.

 

Het gaat hier niet over een sluitende kilometeradministratie, immers bij een sluitende km-administratie speelt dit in zijn geheel niet, omdat je daar van km-stand naar km-stand werkt. Er is ook geen financieel voordeel bij afronden.

 

TS declarareert waarschijnlijk 19 ct p km en vraagt zich af of de Belastingdienst het accepteert als hij een paar honderd meter afrondt, nu het in zijn voordeel is. Bij 150 km per jaar praten we over €28,50. Ik denk niet dat de belastingdienst daarvan wakker ligt. Overigens zal dit alleen het geval zijn als er vaak dezelfde plaats wordt aangedaan. Bij veel verschillende adressen zal het statistisch zo uitwerken dat (ongeveer) de helft wordt afgerond naar beneden en de helft naar boven.

 

Natuurlijk werkt het statistisch zo, maar ook in de praktijk, want als je elke rit met 0,1 tot 0,5 naar boven afrondt, gaat het na een keer of 2 á 3 al uit de pas lopen met de eindstand van je kilometerteller. Dus over het hele boekjaar zou je dan het teveel (in dit voorbeeld 150 km) in afrondingen weer naar beneden moeten corrigeren naar de actuele stand van je kilometerteller. Oftewel extra moeite doen met afronden met een uiteindelijk resultaat van 0 (en wellicht opgetrokken wenkbrauwen bij de fiscus...)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals, imho gaat het in dit geval niet om de zgn. sluitende kilometeradministratie. Verwijzingen daarnaar en naar kilometerstanden zijn daarom mijns inziens niet relevant voor dit topic.

 

Norbert, kun je mij een link geven van een zaak waarbij kilometerdeclaraties niet werden geaccepteerd, omdat deze geen kilometerstanden bevatten? Ik ben zelf in de veronderstelling dat deze kilometers slechts aannemelijk moeten worden gemaakt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

wanneer het gaat om afronding naar boven en de BD zal hierin een structurele fout vinden, kan het ook gaan om het minimum boetebedrag. Was dat niet € 50 ?

 

Ik had nog een vraagje, waarvoor ik niet een nieuw topic wil aansnijden, ook al omdat het te onbeduidend is.

mede in rectie op de vraag van griffioen hierboven.

 

Er wordt in dit forum wel de tip gegeven een foto van je begin- en eindstand te nemen.

Welk recht kan daar nog aan ontleend worden? En waarom zou dit dé oplossing zijn?

Stel mijn standen zijn

1-1 130.850

31-12 145.850

ik stel dat ik 15.000 gereden heb, en 10.000 zakelijk (aantoonbaar). De rest moet dus wel, gezien het totaal , prive zijn.

 

De inspecteur twijfelt aan beide standen. Die twijfel rond 31-12 kan ik dan met een foto wegnemen, dat snap ik.

Echter, een foto van een stand van 130850 kan ik net zo goed eerder of later nemen.

 

Een veel betere check lijkt mij het verbruik.

En dan alleen nog om de btw terug te vragen, op basis van bovenstaande kan ik 2/3 daarvan terugvragen, rij ik prive meer, zeg 10.000, dan kom ik op 1/2 van de btw. Aan de 19 ct/km verandert niks.

Als we het dan toch over tientjesgeneuzel hebben, dan hebben we er hier eentje te pakken, ook al, omdat je in alle volgende jaren die 1-1 stand niet meer kunt veranderen, want die is dan de 31-12 stand.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Er wordt in dit forum wel de tip gegeven een foto van je begin- en eindstand te nemen.

Je moet er dan natuurlijk wel de voorpagina van een bekend landelijk dagblad in beeld naast houden, anders is het geen overtuigend bewijs.

 

O nee, wacht, je zou zo'n foto dan ook nog kunnen nemen in een andere auto van hetzelfde type...

 

Zonder gekheid: die kilometerstanden worden op verschillende momenten geregistreerd door derden, bijvoorbeeld de garage bij een beurt, een APK-keuring of een wissel van je (winter)banden.

Link naar reactie
  • 0

juist, zo zat ik ook te denken. Om die reden is dat ook trouwens. Niet zzp-fraude in het bijzonder, maar gerommel in het algemeen.

 

Dan heb ik dus nu:

1-1 0 km

1-6 apk 5000 km

31-12 15000 km

ik rijd dus 15000 km, waarvan 10000 zakelijk, die ik kan verantwoorden bijv via facturen.

dan claim ik 2/3 van de btw

Dan zou de BD ook nog kunnen zien, met het verbruik nu in twee perioden , tot 1-6 en na 1-6.

Want al die geclaimde ritten vóór 1-6 mogen dan de 5000 niet te boven gaan.

Als je voor 1-6 heel vaak tankt, moet je ook voor 1-6 veel kms maken.

Daarmee lijkt het mij voldoende afgedicht.

 

(leuke , dat van die krant, doet me denken aan films met ontvoeringen 8))

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zonder gekheid: die kilometerstanden worden op verschillende momenten geregistreerd door derden, bijvoorbeeld de garage bij een beurt, een APK-keuring of een wissel van je (winter)banden.

 

Zonder gekheid: in een beetje hedendaagse auto wordt de kilometerstand door het motormanagement tot op de seconde nauwkeurig geregistreerd.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@Griffioen Inderdaad is het enigszins speculatief waar TS op doelt, maar een openingspost over naar boven afronden en in zijn tweede post aangeven dat het naar boven afronden om ca. 150 km gaat, is statistisch en in de praktijk niet mogelijk, dan heft het afronden zich ongeveer op. Daar zijn we het over eens. Dus de hele vraagstelling gaat vervolgens over het achterliggende motief van TS, maar het wordt intussen duidelijk dat de exercitie bij een sluitende kilometerregistratie geen zin heeft, omdat de aanname van TS (ca. 150 km door uitsluitend naar boven afronden) niet klopt.

 

@Ward je koopt een auto met een vermelde KM-stand en inderdaad wordt diverse gelegenheden de km-stand opgenomen. Van elke rit moet bovendien de begin- en eindstand vermeld worden en het reisdoel.

 

Ik redeneer misschien gemakkelijk, maar ik heb voor ca. € 4,00 een app-je op mijn smartphone gezet die dat keurig bijhoudt, waarmee ik de ritten per keer kan controleren, eventueel op afrondingsverschillen kan corrigeren en de overzichten naar excel kan transporteren. Voor mijn boekhouding sla ik die sheets weer op in PDF-jes en zo heb ik zeer eenvoudig een sluitende kilometerregistratie.

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Nogmaals, imho gaat het in dit geval niet om de zgn. sluitende kilometeradministratie. Verwijzingen daarnaar en naar kilometerstanden zijn daarom mijns inziens niet relevant voor dit topic.

 

 

daar sluit ik me bij aan.. volgens mij zijn we 2 zaken door elkaar aan het halen een "19 cents" kilometerregistratie wordt niet afwezen omdat vaste ritjes worden afgerond op hele kilometers en telkens hetzelfde worden gedeclareerd.. dat is echt onzin,

de belastingdienst heeft nog de middelen nog de tijd om te gaan kijken of het nu 29,4 of 29,6 km was tussen 2 adressen dat zou namelijk alleen kunnen door de exacte route opnieuw te rijden..

bepaling van de afstand gebeurd, als het gecontroleerd wordt op basis van postcode tabellen en net als bij snelheidovertredignen zit daar nog een flinke marge op voor "ijkingsverschillen"

dus als jij km afrond naar de dichstbij gelegen hele km kom je echt niet in de problemen..

 

 

Link naar reactie
  • 0

volgens mij zijn we 2 zaken door elkaar aan het halen een "19 cents" kilometerregistratie wordt niet afwezen

laten we dan de termen ook niet door elkaar heen gaan gebruiken ;)

 

De volledig sluitende rittenregistratie (o.a. ter voorkoming bijtelling) wordt kilometerregistratie genoemd; de 19 cent per k/m wordt meestal kilometerdeclaratie genoemd (edit: in die zin werkt de topictitel dus al verwarrend: kennelijk bedoelt TS wat anders)

 

Over kilometerdeclaraties vermeldt o.a. ZZP Nederland het volgende :

Boeken van kosten voor uw kilometerdeclaratie

Voor ZZP’ers met een eenmanszaak als rechtsvorm is het boeken van privé betaalde kilometerkosten vrij eenvoudig. U maakt een duidelijk overzicht van de zakelijk gereden kilometers, met daarin vermeld: tijdstip, bestemming, naam klant, begin- en eindstand kilometerteller en aantal kilometers. Het aantal kilometers vermenigvuldigt u met 0,19 en dat bedrag kunt u boeken als een privéstorting in uw bedrijf. Of u vervolgens daadwerkelijk dit bedrag maandelijks opneemt of met de jaarrekening wegstreept tegen uw privé-opnamen is niet van belang.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Over kilometerdeclaraties vermeldt o.a. ZZP Nederland het volgende :

 

Maar dat zegt de wet niet.

 

Je moet inderdaad de (gereden zakelijke) km's aannemelijk maken.

Dat doe je middels een specificatie van de gereden km's. Het is wel handig wanneer deze specificatie aansluit met je zakelijke agenda overigens.

 

Op de specificatie zal je meestal vermelden:

Datum,

Aantal km's,

Doel (bijv. naam van de klant, "inkoop computer" of dergelijke).

 

Maar je mag ook, zoals ZZP NL schrijft, natuurlijk veel meer vermelden.

 

 

Link naar reactie
  • 0
U maakt een duidelijk overzicht van de zakelijk gereden kilometers, met daarin vermeld: tijdstip, bestemming, naam klant, begin- en eindstand kilometerteller en aantal kilometers. Het aantal kilometers vermenigvuldigt u met 0,19 en dat bedrag kunt u boeken als een privéstorting in uw bedrijf.

Wacht even. Dan hoef je niet normaal af te ronden, want afronden in je voordeel mag ook. Dus:

 

a. 0,1 km = 1 km

 

b. € 0,19 = € 1

 

Uit a + b volgt dat je per 0,1 km een vergoeding van € 1 van de winst mag aftrekken, dus € 10 per km.

 

Afgerond dan. ;D

Link naar reactie
  • 0

Maar dat zegt de wet niet.

Ik geloof je op je woord. En ik heb zelf ook jarenlang kilometerdeclaraties bijgehouden zonder kilometerstand. Maar - mede in reactie op de vraag van Griffioen - wat mijn boekhouder niet goed vond was het toepassen van vaste kilometers voor woon-werkverkeer of andere vaste ritjes. Steeds exact dezelfde afstand boeken werd me sterk afgeraden omdat dat de declaraties als geheel verdacht maakte. Toen ik het ging bijhouden bleek dat er ook best nog wel verschillen in zaten: bezoekje postbus, omrijden, file vermijden...

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

En ik geloof jou ook altijd (slijm, slijm)...

 

Maar hij had op zich daar wel een punt(je).

 

De enige casus ik mij kan herinneren (zo uit de losse pols) van het 'verliezen' met betrekking tot "gereden zakelijke km's" was bij iemand die een soort formule hanteerde:

200 dagen per jaar heen en weer van A'dam naar R'dam = xxxx km per jaar. (zoiets, zeg maar)

 

Dat werd een behoorlijk bedrag in een jaar. Op zich klopte het wel (denk ik!), maar hij moest "plechtig beloven" (na bezoek door de BD) om voor de toekomst dit toch een beetje meer bij te houden - anders zou er een streep door de aftrekpost gaan!

 

Leek mij toen ook wel reëel, eerlijk gezegd (dus ik heb het verder toen gewoon zo gelaten - vandaar 'het verlies' dus).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat werd een behoorlijk bedrag in een jaar. Op zich klopte het wel (denk ik!), maar hij moest "plechtig beloven" (na bezoek door de BD) om voor de toekomst dit toch een beetje meer bij te houden - anders zou er een streep door de aftrekpost gaan!

Voor zover ik het me kon herinneren was het mede een kwestie van de kat op het spek binden: als je in je omvangrijke kilometerdeclaraties steeds dezelfde afstanden/bedragen opvoerde, was dat verdacht. Vervolgens hoefde BD alleen maar iets te vinden dat niet klopte (afspraak afgezegd, op vakantie in de Ardennen), om er inderdaad een hele dikke streep doorheen te halen

 

wordt niet afwezen omdat vaste ritjes worden afgerond op hele kilometers en telkens hetzelfde worden gedeclareerd.. dat is echt onzin

Voor verschillen van € 150 of 28,50 per jaar zal je inderdaad weinig tot geen risico lopen, maar helemaal onzin is het dus zeker niet!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.