• 0

Beoordeling inkomsten overige werkzaamheden

Inmiddels heb ik al zo'n 10 jaar mijn eigen onderneming naast parttime loondienst.

De inkomsten zijn door de belastingdienst altijd als "inkomsten uit overige werkzaamheden" beoordeelt.

 

Echter afgelopen jaar 2015 ben ik eind mei uit loondienst wegbezuinigd en heb ik besloten om fulltime in mijn onderneming te gaan werken.

En gelukkig met succes, Q3 en Q4 heb ik geen moment stil hoeven zitten en waren 70 urige werkweken geen uitzondering. Aan het urencriterium voldoe ik al met gemak als ik Q3 en Q4 optel.

 

Echter bij een recente aanvraag van een VAR verklaring blijven ze 'inkomsten uit overige werkzaamheden' aanhouden, waardoor ik allerlei fiscale voordelen zoals ondernemersaftrek niet kan toepassen.

 

Komt dit doordat ik Q1 en Q2 parttime in loondienst ben geweest?

En kun je met terugwerkende kracht nog bezwaar maken op een VAR over 2015?

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Echter bij een recente aanvraag van een VAR verklaring blijven ze 'inkomsten uit overige werkzaamheden' aanhouden, waardoor ik allerlei fiscale voordelen zoals ondernemersaftrek niet kan toepassen.
Voor de goede orde ... een VAR-ROW (Resultaat uit Overige Werkzaamheden) staat los van je fiscale status. Een VAR heeft betrekking op één bepaalde activiteit, je fiscale status op het totaal aan activiteiten.

 

Als de omstandigheden daar aanleiding toe geven en je van mening bent dat je een ondernemersaangifte behoort te doen, dan kun je bij het Belastingkantoor in jouw regio een schriftelijk verzoek indienen voor een zogeheten biljetwissel. Dat houdt in dat je status van 'Inkomsten uit Overige Werkzaamheden' wordt gewisseld met 'Ondernemer voor de Inkomstenbelasting' ... tenminste als de Belastingdienst daarmee akkoord gaat. Een goede omschrijving van de gewijzigde omstandigheden is dus wel noodzakelijk.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Excuses voor de late reply, ik had geen email notificatie ontvangen.

Dank voor de uitgebreide uitleg.

 

Aan de ene kan wel logisch dat de VAR per opdracht is, maar kan het dan in theorie zo zijn dat je voor de inkomstenbelasting ondernemer bent en dat bepaalde opdrachten toch nog als "overige werkzaamheden" worden gezien?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.