• 0

Werkruimte Eigen woning als kostenpost

Hallo beste forum leden

 

Ik al een tijdje bezig met een bedrijfje en heb al een jaar een BTW nr en sinds 1 jan dit jaar KVK inschrijving!

Ik doe dit aan huis, d.w.z. bewerken van kwarts en vervaardigen van sierraden.

ik heb al 50 % van mijn energie kosten in de boekhouding opgenomen en ga er vanuit dat ik daar geen probleem mee zou krijgen.

 

Nu zou ik ook de hypotheekkosten op mijn balans willen zetten maar volgens mij ben ik dan mijn rente aftrek kwijt en ik vraag me af of ik geen problemen krijg met de bank.

De gemeente doet volgens mij niet zo moeilijk.

 

De vraag is dus kan ik problemen krijgen met mijn hypotheekverstrekker of is dit gedogen beleid ?

En hoe werkt dit in de aangifte, moet ik de hypotheek voor dit deel op naam van de zaak zetten en dan de rente kosten op de balans zetten ?

 

ik doe het op de 1ste verdieping de begane grond is het woongedeelte en dus te scheiden van elkaar met appart sanitair.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Andretje, Als je een eenmanszaak hebt heeft het geen enkele zin want je hypotheekrenteaftrek heb je al in je belastingaangifte verwerkt. Daarnaast kan het ook niet, want je huis zal niet op naam van de zaak staan.

 

Je 50% energie wegschrijven op zakelijk vind ik aan de hoge kant, tenzij je natuurlijk kunt aantonen dat je dat ook verbruikt en b.v. doorlopend een oven e.d. aan hebt staan voor uitgloeien e.d. Je kunt wel alle kosten wegschrijven voor speciale voorzieningen, die specifiek met jouw werk te maken hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Uit mijn blote hoofd: dat de woning (althans het zakelijke gedeelte) ondernemingsvermogen is, met alle gevolgen van dien.

 

Maar dat is veels te ingrijpend (vind ik dan!) om dit simpel zó te schetsen. Maatwerk dus, volgens mij.

 

(Maar misschien wil iemand anders zich over jouw zaak buigen, dat weet je maar nooit.)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als het erg gecompliceerd wordt dan doe ik het liever niet, maar ik snap dan niet waarom er toch veel mensen zijn met een praktijk aan huis. Die moeten dat toch ook aftrekken ?

 

De stroomkosten vind ik toch veel belangrijker, volgens mij kan ik wel aantonen dat ik 50 % gebruik.

Ik heb apparaten die veel energie gebruiken en ik kan het evt vergelijken met mijn verbruik van de afgelopen jaren.

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard zijn er 'vrachtladingen' ondernemers die praktijkwoningen hebben (huisartsen, tandartsen, advocaten, accountants, makelaars, noem-maar-op...). Maar die gaan heus niet op een forum vissen naar gratis advies over hoe zij het een en ander fiscaal moeten inrichten om dit allemaal gunstig te regelen.

 

Maatwerk dus, zoals al gezegd.

Link naar reactie
  • 0

Beste Andretje. Er zijn eerder 1000 praktische redenen te verzinnen om je woning gewoon op privé te laten staan dan op zakelijk. Daar heb je echt geen boekhoudkundige adviezen voor nodig. Bekijk het vanuit je eigen praktische kant en hou je onderneming simpel en flexibel mogelijk, zodat je op elk gewenst moment beslissingen kunt nemen, zonder dat er een blok aan je been hangt. Het is al mooi genoeg dat je alle kosten voor aanpassingen aan de woning, kunt wegboeken. Denk dan aan aanpassingen die je moet doen om de woning geschikt te maken voor je werk, maar ook om klanten te kunnen ontvangen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja ik begrijp het, wel jammer dat zoiets niet kan want ik kan de ruimte prive niet meer gebruiken.

"kosten voor aanpassingen", dat is inderdaad mooi daar zal ik in de toekomst misschien nog gebruik van maken.

 

Maar sorry houd dit nu ook in de ik de energie kosten niet mag boeken ?

Link naar reactie
  • 0

Maar sorry houd dit nu ook in de ik de energie kosten niet mag boeken ?

 

Inrichtingskosten, onderhoudskosten en kosten van energie en verzekering zijn ook van aftrek uitgesloten. Behalve als aan de criteria (zelfstandige werkruimte, ondernemingsvermogen enz.) wordt voldaan.

Dus je kan dat inderdaad niet zomaar doen (maar dat had ik al geschreven).

Link naar reactie
  • 0

Als het erg gecompliceerd wordt dan doe ik het liever niet, maar ik snap dan niet waarom er toch veel mensen zijn met een praktijk aan huis. Die moeten dat toch ook aftrekken ?

Je moet niks, soms mag je iets. En als je ergens aanspraak op maakt, is het aan jou om aan te tonen dat je daar recht op hebt.

 

Waar al op gehint werd: je huis op de zaak zetten, is - in theorie - een mogelijkheid. Alle kosten van het huis (onderhoud, hypotheekrente, etc) zijn dan zakelijke kosten. De keerzijde is een bijtelling van 1,8% (misschien in 2016 meer) van de WOZ-waarde.

Momenteel trek je de hypotheekrente af en heb je een bijtelling van 'slechts' 0,75% van de WOZ-waarde.

Maar goed, dat scheelt een procent, dat overleef je wel. Werkelijk zuur wordt het als je je huis nu voor bijvoorbeeld 220.000 de onderneming inschuift, en het over tien jaar verkoopt voor 275.000. Dan is er een verkoopwinst van 55.000 euro, die als ondernemingswinst belast wordt.

 

Omdat de meeste mensen er van uitgaan dat hun huis in waarde stijgt, kiezen de meeste mensen er NIET voor om hun woning 'op de zaak te zetten', tenzij de verwachte kosten van aanpassingen enorm zijn.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

De vraag van de TS is helemaal nog niet zo gek, omdat het best mogelijk is dat er allerlei veiligheidsmaatregelen genomen zijn i.v.m. met dit werk. Die kosten zijn allemaal aftrekbaar natuurlijk. Wat ik aan "visie" mis bij de administrateurs, is de fiscale situatie bij evt. verkoop van de woning, als idd blijkt dat de zakelijk gebruikte ruimtes, zonder herinrichting e.d., niet meervoor gewone bewoning geschikt zijn. Mag Andretje hiervoor b.v. al een reservering voor opvoeren, of mag hij de aanpassingskosten alsnog opvoeren bij evt. verkoop van de woning? Daar komt nog bovenop dat de woning ook nog eens minder waard wordt als hij dit niet zou doen.

 

Het bepalen van aftrekposten e.d. is de verantwoordelijkheid van de ondernemer zelf! Een verstandige ondernemer neemt daarbij echter wel een fiscalist onder de arm, zodat hij leert waar de grenzen liggen. Als de kosten (hoe vreemd ze ook voor een administrateur klinken) rechtstreeks gerelateerd zijn aan de bedrijfsactiviteiten, is echter elke discussie over die kosten, overbodig.

Link naar reactie
  • 0

Als de kosten (hoe vreemd ze ook voor een administrateur klinken) rechtstreeks gerelateerd zijn aan de bedrijfsactiviteiten, is echter elke discussie over die kosten, overbodig.

 

Het is wel zo handig voor een verstandige ondernemer om te beseffen dat deze "P.J.-visie" zeker niet gedeeld wordt door de belastingdienst en dat de ondernemer in kwestie geen beroep op deze zienswijze kan doen bij een eventueel dispuut met genoemde belastingdienst.

 

Verder vind ik het allemaal best natuurlijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik doe dit aan huis, d.w.z. bewerken van kwarts en vervaardigen van sierraden.

ik heb al 50 % van mijn energie kosten in de boekhouding opgenomen en ga er vanuit dat ik daar geen probleem mee zou krijgen.

Dit zou op zich geen probleem hoeven zijn, als je dan maar je huis bij het begin van je onderneming administratief splitst én 50% van je woning voor de zaak gebruikt! Het is alleen de vraag of dat het geval is en of je dat wel wilt. Je moet je dus afvragen of het sop de kool waard is.

 

Je hebt eigenlijk 3 opties met betrekking tot het (zakelijk) administreren van je werkruimte. Elke optie heeft zo z'n voor- en nadelen.

 

1. Niets doen - alles privé

Je kunt er voor kiezen om lekker alles te laten zoals het is. Het voordeel is dat je geen rompslomp hebt. Je trekt gewoon je volledige hypotheekrente privé af. Het nadeel is dat je vervolgens geen energie-, inventaris en aankledingskosten voor die werkruimte kan aftrekken, omdat die kosten dan privé worden verondersteld.

 

2. Huis van de zaak - alles zakelijk

Je kunt er ook voor kiezen om het huis administratief helemaal op de zaak te zetten. Dus hypotheekschuld als schuld op de balans zetten, maar de WOZ-waarde ook als bezit op de balans zetten. Je kunt dan alle kosten aftrekken en misschien zelfs elk jaar een beetje afschrijven. Het nadeel is dan wel dat je vervolgens een behoorlijke bijtelling krijgt (zie antwoord van Marcel). En als je stopt met je onderneming heb je mogelijk te maken met een boekwinst of -verlies, omdat zowel de schuld als de woningwaarde (minus eventuele afschrijving) dan weer van de balans af moeten.

 

3. Splitsen die boel

Tot slot kun je ook de boel administratief naar rato van oppervlakte splitsen. Als je je huis voor 25% zakelijk gebruikt, dan doe je in feite hetzelfde als bij punt 2, maar dan voor slechts een kwart. Zowel de schuld als de woningwaarde zet je voor 25% op de balans. Je mag dan uiteraard ook maar een kwart van je totale energiekosten aftrekken. In privé houdt je dan voor 75% hypotheekrenteaftrek, maar is ook een kwart van je schuld naar dee eenmanszaak geschoven.

 

Aangezien je deze keuze maar één keer mag maken (namelijk bij de in gebruikname van een pand ten behoeve van je onderneming), is deze keuze inderdaad actueel voor je. Toen ik persoonlijk die keuze had bij een kantoor aan huis, heb ik die overigens gewoon volledig in privé laten zitten. Bepaalde kosten kun je dan inderdaad niet zakelijk opvoeren, maar bij het doen van de aangifte of bij een eventueel latere staking heb je ook geen gedoe.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het merendeel geeft aan dat ik de energie kosten pas kan wegboeken als ik het pand splits of helemaal zakelijk ga gebruiken.

Op dit moment nogal wat rompslomp en ik moet dit nog gaan afwegen.

Maar goed om te weten hoe het zit, en wellicht kan het de moeite waard zijn.

 

Ik weet alleen niet of de bank toestemming gaat geven voor zoiets en of ik het nodig heb.

in mijn akte staat dat de spaarpolis niet op naam van een bedrijf mag staan ik weet niet hoe hard ze dit handhaven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.