• 0

Partijenpost van PostNL: pakketten versturen

Voor het ondernemingsplan dat ik aan het opstellen ben ben ik op zoek naar wat opheldering omtrent het tarievenboekje van PostNL: ik wil graag pakketten verzenden, maar kom er niet helemaal uit wat nu voor mij het voordeligst is.

 

Wat ik tot nu toe heb gevonden is dat partijenpost vanaf 250 poststukken geldt (http://www.postnl.nl/zakelijke-oplossingen/post-versturen/veel-post-versturen/). In die zin ga ik, volgens prognose, het eerste jaar en het grootste deel van het tweede jaar niets aan partijenpost hebben. Maar, als ik dan naar het tarievenboekje 2016 (http://www.postnl.nl/Images/Tarievenboekje-2016-PostNL_tcm10-69870.pdf) kijk, dan zie ik het volgende staan (even als voorbeeld één regel uitgelicht):

 

Minimumaantal: 5 (maar waar slaat dan die 250 pakketten grens voor partijenpost op?)

 

Gemiddeld gewicht 750g Europa: € 7,86.

 

Omdat het zakelijke post is, neem ik even aan dat het bedrag excl. BTW is en dan vind ik het erg duur per pakket (zeker omdat een pakket particulier € 6,50 via Mijn PostNL kost), lijkt me dat ik hier een interpretatiefout maak? Komt dat doordat het Europa zendingen zijn? Ik denk dat mijn zendingen in het begin 99% in NL blijven.

 

Ik ben dus op zoek naar de voor mij goedkoopste manier van verzenden. Laten we zeggen: max. 100 pakketten per maand, allemaal op dezelfde dag verstuurd. Kan iemand hier wat licht op schijnen? Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bart,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. PostNL maakt een onderscheid tussen post en pakketten. Ook voor het aanbieden van partijenpost. In het tarievenboekje of in een klantomgeving kun je ook lezen of tarieven incl. of excl. BTW zijn.

 

Voordat je je in de tabellen en kortingen verdiept zou je voor de beeldvorming ook met het standaardtarief kunnen rekenen of naar andere vervoerders kunnen kijken.

 

Als je werkelijk op één dag de genoemde partij zelf aanbiedt op een locatie, dan zou ik informeren bij de klantenservice of een afspraak zien te maken met het account management bij aanvang van activiteiten.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Omdat het zakelijke post is, neem ik even aan dat het bedrag excl. BTW is en dan vind ik het erg duur per pakket (zeker omdat een pakket particulier € 6,50 via Mijn PostNL kost), lijkt me dat ik hier een interpretatiefout maak? Komt dat doordat het Europa zendingen zijn? Ik denk dat mijn zendingen in het begin 99% in NL blijven.

Vanaf 50 pakketten per jaar kun je contractklant van PostNL worden. Je krijgt dan een persoonlijke pakketprijs aangeboden die ook bij kleinere aantallen al gauw onder € 5,80 ligt (per pakket binnen Nederland). Bij nog grotere volumes daalt die prijs tot onder € 5 per pakket.

 

Aangezien je maar 1% naar het buitenland verzendt (dus jaarlijks zo'n 10 tot 15 pakketten), zou ik in kostencalculaties de tarieven voor pakketpost aanhouden van:

 

http://www.postnl.nl/tarieven/tarieven-pakketten/

 

Ook voor buitenlandzendingen speelt volume een grote rol, maar dat haal je nu nog niet. Ik heb zelf bijvoorbeeld een gunstiger tarief voor België, Duitsland en Frankrijk, maar betaal de volle mep van zone "EUR 1" voor de UK.

 

Ik ben dus op zoek naar de voor mij goedkoopste manier van verzenden. Laten we zeggen: max. 100 pakketten per maand, allemaal op dezelfde dag verstuurd.
Als je maar één keer per maand een grotere partij verzendt, verwacht ik dat PostNL te duur is en je beter af bent bij DHL of DPD. Je kunt daarnaast eens gaan praten met bedrijven die voor meerdere webwinkels pakketten verzenden; twee bekendere zijn MyParcel en Jet Verzendt.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

Dank je wel :).

 

PostNL maakt een onderscheid tussen post en pakketten. Ook voor het aanbieden van partijenpost.

De dame aan de telefoon wist mij te vertellen dat partijenpost geen pakketten an sich kent. Ik weet niet of dit gebrek aan kennis aan haar kant is, maar het tarievenboekje lijkt dit te ondersteunen. Er is maar één vermelding van pakketten en die hebben gelijk Europa- of werelddekking.

 

Mijn hoeveelheid pakketten per jaar (even uitgaande van 1200) zou uitkomen op € 5,43 excl. BTW per 0kg pakket en € 0,17 excl. BTW per extra kilo = € 5,60 excl. BTW per pakket als ik uitga van minder dan een kilo per pakket (en daar blijf ik onder). Dit is het standaard tarief dat ik ook via de site kan berekenen. Ik weet niet hoeveel onderhandelingsruimte daarin zit, maar gezien de grootte van PostNL maak ik weinig kans denk ik. Ophalen is een extra dienst waar extra voor betaald moet worden. In ieder geval ben ik weer ietsje wijzer na het gesprek.

 

Als je maar één keer per maand een grotere partij verzendt, verwacht ik dat PostNL te duur is en je beter af bent bij DHL of DPD.

Ik heb voor hetzelfde aantal pakketten een offerte aangevraagd bij DHL. Daar kunnen ze mij € 6,00 excl. BTW per pakket bieden. Dit is wel inclusief ophalen, maar excl. een brandstoftoeslag van 8%.

 

Ik vind het wel een beetje vreemd dat ik als consument € 5,75 incl. 21% BTW (dus € 4,75 excl. BTW) betaal. Dan moet ik wel de pakketten zelf wegbrengen en per pakket afrekenen, maar ik ben er nog niet over uit of ik daar € 1,25 extra per pakket (en dan ook nog brandstoftoeslag) voor over heb (verzendkosten zitten overigens in de prijs van mijn dienst verwerkt). Daarnaast heeft PostNL wel een beetje de naam mee (misschien een persoonlijke voorkeur, maar toch).

 

Je kunt daarnaast eens gaan praten met bedrijven die voor meerdere webwinkels pakketten verzenden; twee bekendere zijn MyParcel en Jet Verzendt.

MyParcel ben ik eerlijk gezegd wel gecharmeerd van. Volgens de site zou ik uitkomen op € 5,10 excl. BTW per pakket bij het volume dat ik aanbied. Geen extra kosten, gewoon afleveren bij een PostNL afleverpunt, chique verzendsoftware, waarschijnlijk een wat persoonlijkere benadering dan PostNL. Ik heb even een offerte aangevraagd. Ben benieuwd of er nog onderhandelingsruimte in zit. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten bij MyParcel?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ward spreekt dan ook van een contract. Als je goedkoop wilt, dan zou je zelf naar een van beide genoemde partijen in Amsterdam-West moeten rijden voor aanbieden. Nog weer een andere optie zou GLS kunnen zijn. You can't have all...

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ward spreekt dan ook van een contract. Als je goedkoop wilt, dan zou je zelf naar een van beide genoemde partijen in Amsterdam-West moeten rijden voor aanbieden. Nog weer een andere optie zou GLS kunnen zijn. You can't have all...

 

Groet,

 

Highio

 

 

Ik ben niet per definitie op zoek naar goedkoop. Goedkoop is duurkoop is mijn credo, maar iedere euro die ik kan besparen op verzenden zonder de kwaliteit van levering uit het oog te verliezen kan ik òf herinvesteren in de zaak òf besteden aan meerwaarde voor de klant in de vorm van presentatie of meer producten. Ik hoop dat ik mijn verzoek zo iets meer heb kunnen nuanceren. Ik ben geen cheapskate :).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet per definitie op zoek naar goedkoop. Goedkoop is duurkoop is mijn credo [...]

Houd daar dan inderdaad rekening mee als je naar de "goedkoopste" zoekt:

 

Ik ben dus op zoek naar de voor mij goedkoopste manier van verzenden.

Ik ben er één keer zelf bijna (niet) ingetuind toen mij een onwaarschijnlijk laag verzendtarief werd aangeboden. Pas bij de derde keer doorvragen kwam de aap eindelijk uit de mouw: er werd maar één keer per week verzonden, waarna de ontvangers 3 tot 5 dagen werkdagen op hun pakket moesten wachten.

 

Dat is niet het serviceniveau dat PostNL aanhoudt, maar je mag dus geen appels met peren vergelijken.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf zakelijke klant geweest bij Post.nl...........let er ook op hoe klachten worden opgelost !!

 

Bij Post.nl is dit een draaaaamaaaaaaaaa !

 

Ik weet dat bij elke bezorgdienst dingen fout gaan, dat is voor mij ook nooit een probleem geweest, maar in het verleden ongeveer 40 klachten gehad m.b.t vermissing of schade van paketten.....NIET ÉÉN KLACHT !!!!.........naar tevredenheid opgelost.........verantwoordelijkheid werd ALTIJD afgewezen, ook al waren er foto's, enz.....

 

Vraag ook goed na wat daar de voorwaarden van zijn !!

 

Succes !

 

Rob Beselink

Link naar reactie
  • 0

DHL heb ik persoonlijk dramatische ervaringen mee. Die is naar mijn ervaring absoluut goedkoop duurkoop. Maar dan ook niet eens daadwerkelijk goedkoop, door alle kleine lettertjes met allerlei bijkomende toeslagen. Dit houdt niet op bij brandstof toeslag, maar bijvoorbeeld ook als het pakket groter is dan meen ik 60x40x40? Ik moest in elk geval bij zeker de helft van de pakketten daar ook een toeslag voor betalen. Dat is bij PostNL en DPD nooit het geval geweest.

 

Het ging pas echt mis, toen ik een pakketje stuurde naar een land waar ik geen tarief afspraken voor had, namelijk Duitsland. Ik moest voor een klein pakketje van onder de 2KG 45,- Excl. BTW. betalen. Voor mij was dat echt de druppel. Ik vond dat pure oplichting en toen ik me beklag erover deed werd doodleuk gezegd 'had je maar van te voren naar de prijs moeten informeren'.

 

Ik heb het bij DHL 6 weken uitgehouden.

 

PostNL en DPD beide erg tevreden over. Ik geef mijn klanten de keuze tussen die 2. PostNL heeft als voordeel de flexibiliteit in afhaaltijden. Bijvoorbeeld 's avonds erg laat en zondag. DPD is net even goedkoper en standaard verzekerd en handtekening voor ontvangst. Kwaliteit is bij beiden vergelijkbaar. Wel moet ik zeggen dat dit jaar met de feestdagen de betrouwbaarheid bij PostNL hoger was. DPD meer klachten gehad over te late bezorging dan met PostNL. Dat is echter de rest van het jaar naar mijn ervaring juist omgekeerd. Dan heb je bij beiden erg weinig klachten, maar bij DPD dan nog net iets minder als bij PostNL.

Link naar reactie
  • 0

Wij verzenden ook al jaren tot volle tevredenheid met PostNL.

 

Wel moet ik er kritisch bij zeggen dat PostNL soms een moloch is waar grote zakelijke klanten een streepje voor hebben. Wij mogen een "speciaal telefoonnummer" bellen dat elk oplosbaar probleem ook daadwerkelijk oplost. Door zulke geheimzinnige en selectieve klantenservice krijgt een bedrijf twee gezichten.

Link naar reactie
  • 0

DHL heb ik persoonlijk dramatische ervaringen mee. Die is naar mijn ervaring absoluut goedkoop duurkoop. Maar dan ook niet eens daadwerkelijk goedkoop, door alle kleine lettertjes met allerlei bijkomende toeslagen. Dit houdt niet op bij brandstof toeslag, maar bijvoorbeeld ook als het pakket groter is dan meen ik 60x40x40? Ik moest in elk geval bij zeker de helft van de pakketten daar ook een toeslag voor betalen.

 

Vreemd, daar nooit echt problemen mee gehad. Kan natuurlijk aan de service liggen, DHL heeft er minstens 3 (DHL Expres, Parcel en DHL4YOU). Heb bij Parcel wel eens een toeslag moeten betalen voor een pakket, maar die waren dan ook echt lomp groot.

 

Verzenden nu zelf ook meestal met DPD, vooral vanwege vaste prijs per pakket in Europa (met limieten natuurlijk), scan bij afhalen, mail naar klant voor levering en goede tracking (predict).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.