• 0

kosten privé huur aftrekbaar?

Ik dacht dat de kosten voor privé huur aftrekbaar is, als het huis voor 10% voor de onderneming wordt gebruikt. Er moet iets gebeuren met huurrecht als ondernemingsvermogen. Hoe doe je dit? Zie hieronder :

 

U hebt recht op kostenaftrek

 

U rekent het huurrecht van uw pand tot uw ondernemingsvermogen. Dat betekent voor u:

Het huurrecht hoort tot uw ondernemingsvermogen.

Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming

U kunt jaarlijks kosten aftrekken.

U moet jaarlijks rekening houden met het privégebruik van het pand. U verlaagt uw kosten door een bijtelling voor het privégebruik. Deze bijtelling is een percentage van de WOZ-waarde van het hele pand.

Krijgt u huurtoeslag? Dan moet u deze bij de winst tellen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is de bedoeling van deze vraag?

 

Je citeert iets (een stukje tekst van de belastingdienstsite?) en dan vraag je:

"Hoe doe je dit?"

 

Hoe doe je wat?

 

Bedankt, Peter.

 

Eigenlijk is mijn vraag tweeledig.Ik begrijp uit het stukje van de belastingdienst dat als je een huurhuis en een deel daarvan als onderneming gebruikt, je de huurkosten als kosten kunt aftrekken als ondernemingskosten. Dit heb ik namelijk gedaan. Ik vraag me ten eerste of ik het goed heb geintrepreteerd.

 

Ten tweede: er wordt dan met onbenullige termen gesproken: je kunt moet het huurrecht als onderneming inbregen. In plaats van dat de belastingdienst met een praktisch voorbeeld komt hoe je dit kunt boeken heb ik het zelf moeten bedenken. Nu is de vraag of mijn hersenspinsel klopt:

 

ik heb het gewoon als huisvestingskosten in het oprichtingsjaar in de belastingaangifte opgegeven, waarbij ik de huisvestingkosten heb verminderd met een percentage van de woningforfait. Is dit huurrecht in het ondernemingsvermogen brengen? Zo ja, hoe kun je dit boekhoudkundig als journaalpost uitwerken?

 

Of heb ik het verkeerd begrepen? Zo ja, wat is de juiste interpretatie? En hoe is dit als journalpost uit te schrijven.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.