• 0

Leverdatum / factuurdatum / tijdvak?

Goedenavond,

 

Ik heb via de zoekfunctie geen antwoord kunnen vinden, dus hopelijk lukt het via deze weg.

 

Als startende ondernemer heb ik in december mijn eerste opdrachten uitgevoerd. De facturen verstuur ik in de eerste helft van januari. Als ik de belastingdienst goed begrijp, valt het daarom in de BTW-aangifte van 'eerste kwartaal 2016'. Klopt dat?

 

Geldt hetzelfde voor de inkomstenbelasting (dus: telt dit mee voor 2016)?

En daarbij de vraag: kosten die ik heb gemaakt in december (reiskosten, inschrijving kvk) breng ik in mindering op mijn omzet van 2015, oftewel: verlies?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Geldt hetzelfde voor de inkomstenbelasting (dus: telt dit mee voor 2016)?

Die omzet neem je in je jaarcijfers 2015 op als 'onderhanden werk' en wordt dus toegerekend aan 2015. Dat je pas in 2016 factureert maakt dat niet anders.

 

Link naar reactie
  • 0

Geldt hetzelfde voor de inkomstenbelasting (dus: telt dit mee voor 2016)?

Die omzet neem je in je jaarcijfers 2015 op als 'onderhanden werk' en wordt dus toegerekend aan 2015. Dat je pas in 2016 factureert maakt dat niet anders.

 

 

Ik vind het woord 'moeten' vreemd. Waarom kun je het gewoon niet boeken als omzet? Het is mooi dat je het specificeert, maar dat is toch meer een schoonheidsideaal, dan dat het moet. Er is toch geen verplichting dat je het moet specificeren. Ik heb zelfs begrepen dat je boekrekeningen a la minute kunt verzinnen....

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom kun je het gewoon niet boeken als omzet? Het is mooi dat je het specificeert, maar dat is toch meer een schoonheidsideaal, dan dat het moet. Er is toch geen verplichting dat je het moet specificeren.

In de aangifte inkomstenbelasting moet het bedrag aan onderhanden werk apart worden gespecificeerd.

 


Let erop dat je niet alleen BTW moet afdragen over de facturen die je daadwerkelijk hebt verstuurd, maar ook over facturen die je eigenlijk had moeten versturen.

 

Dit kan o.a. voorkomen bij:

• Vooruitbetalingen (ook bij het factuurstelsel)

• Te laat uitgereikte facturen (later dan de 15e dag van de maand volgende op de maand van levering)

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

De term onderhanden werk wordt voornamelijk gebruikt bij nog niet afgeronde projecten. Indien het gewoon een opdracht betreft die in december is uitgevoerd en afgerond dan kan je deze omzet in 2015 gewoon onder de omzet opnemen (het kan wel handig zijn hiervoor een aparte grootboekrekening aan te maken i.v.m. de btw aansluiting).

Aan de debetzijde van de balans neem je op 31-12-2015 onder kortlopende schulden het bedrag op als nog te factureren omzet. Let op dat je de bedragen excl. btw opneemt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.