• 0

"Doeltijd" als marketing concept

veel ondernemers gebruiken het algemeen bekende begrip doelgroep,

wat zijn jullie ideeën over "doeltijd" als 'nieuw' begrip. Ik denk dat onbewust en bewust veel ondernemers/ bedrijven hier al gebruik van maken. Denk alleen maar aan dayzers of 4 uur cup-a-soup.

Wellicht krijgen meer ondernemers leuke invallen als je 'april' als doeltijd voor je product / dienst neemt, of 'vrijdag' of 'volle maan', suggesties / discussie welkom!

 

een maandagmiddag groet van Dirk Pieter

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dirk Pieter,

 

Ik heb de discussie over dit onderwerp een beetje gevolgd en Sjippeskirk noemde al even een boek.

'Event Driven Marketing' van Evert Jan Bel is een paar maanden geleden gekozen tot Marketingboek van 2004. Dit boek gaat (kort door de bocht) over hoe bedrijven in hun commerciële en communicatieve activiteiten meer rekening kunnen houden met relevante momenten en veranderingen in het leven van hun klanten. Ik heb het (nog) niet gelezen, maar denk dat er wel een overlap in zit met jouw 'doeltijd'. Gezien jouw interesse in het onderwerp wellicht een aardig boek voor je.

 

Je schreef als soort van definitie: "Een doeltijd is een begrip dat bij verschillende disciplines te gebruiken is, in het algemeen wijzend naar een bepaalde hoeveelheid tijd (kort of lang) of meer specifiek naar een moment uit een dag / week / maand / jaar / leven, wanneer een product of dienst te gebruiken / verkopen / vermarkten is."

 

In mijn eigen boek geef ik aan dat je bij de werving van klanten via bijvoorbeeld advertenties om het beste moment te bepalen, rekening kunt houden met drie tijdstippen.

1. De oriëntatieperiode; wanneer denkt je doelgroep na over de aanschaf van je product of dienst? Bijv schilders en dakdekkers hebben meer tijd (over) als het vriest dan wanneer het mooi weer is.

2. De aankoopperiode; wanneer is de portemonnee van je doelgroep (nog)vol? Bijv. na ontvangst zakgeld, na maandelijkse salarisbetaling, na uitbetaling van vakantiegeld, net na verkoop huis/auto.

3. Het beslissingsmoment; Op welk moment gaat je doelgroep over tot aanschaf en wil je vers in hun geheugen zitten? Kan gelijk vallen met aankoopperiode, maar ook vroeger (op afbetaling) of later.

 

Als je deze drie tijdstippen combineert met de laatste zin van jouw definitie van doeltijd ontstaan er wel heel veel doeltijden, lijkt me zo.

Als ik vervolgens kijk welke voorbeelden er genoemd worden voor doeltijd door de diverse forumleden, dan komt bij mij een andere term bovendrijven.

Er worden allemaal momenten (tijden, data, gelegenheden) genoemd die ingezet kunnen worden voor marketing- of verkoopdoeleinden. Ik vraag me daarom af of de term 'marketingmoment' niet een betere omschrijving is dan 'doeltijd'.

 

Ik kan er natuurlijk weer eens helemaal naast zitten en in dat geval wil ik graag als doeltijd toevoegen de eerste-zonnige-week in een jaar, want volgens mijn portemonnee zorgt die ook altijd voor veel koopimpulsen. ::)

 

Succes ermee

 

Karen (die nu gaat beginnen aan haar 'wat-zullen-we-vanavond-eens-eten-moment')

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.