• 0

"Doeltijd" als marketing concept

veel ondernemers gebruiken het algemeen bekende begrip doelgroep,

wat zijn jullie ideeën over "doeltijd" als 'nieuw' begrip. Ik denk dat onbewust en bewust veel ondernemers/ bedrijven hier al gebruik van maken. Denk alleen maar aan dayzers of 4 uur cup-a-soup.

Wellicht krijgen meer ondernemers leuke invallen als je 'april' als doeltijd voor je product / dienst neemt, of 'vrijdag' of 'volle maan', suggesties / discussie welkom!

 

een maandagmiddag groet van Dirk Pieter

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Op zich is dit interessant voor elk bedrijf, want mensen onthouden jou beter.

Maar als iedereen dit gaat doen, blijft er dan nog wel iets over?

 

Als je 'als iedereen het gaat doent' als argument gebruikt kijk je alleen naar buiten ik denk dat je zoals bij zoveel zaken naar buiten en naar binnen moet kijken. Anders kun je nooit ergens mee beginnen, het gaat er volgens mij om wat voor draai jij er persoonlijk aan geeft.

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
  • 0

Op zich is dit interessant voor elk bedrijf, want mensen onthouden jou beter.

Maar als iedereen dit gaat doen, blijft er dan nog wel iets over?

 

Als je 'als iedereen het gaat doent' als argument gebruikt kijk je alleen naar buiten ik denk dat je zoals bij zoveel zaken naar buiten en naar binnen moet kijken. Anders kun je nooit ergens mee beginnen, het gaat er volgens mij om wat voor draai jij er persoonlijk aan geeft.

 

Dat is ook zo, en ik zeg ook zeker niet dat een doeltijd slecht is (integendeel), maar stel dat iedereen een doeltijd zou hebben en daarmee 'bekend' wil worden, dan valt het nut voor een groot deel weg.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

veel ondernemers gebruiken het algemeen bekende begrip doelgroep,

wat zijn jullie ideeën over "doeltijd" als 'nieuw' begrip. Ik denk dat onbewust en bewust veel ondernemers/ bedrijven hier al gebruik van maken. Denk alleen maar aan dayzers of 4 uur cup-a-soup.

Wellicht krijgen meer ondernemers leuke invallen als je 'april' als doeltijd voor je product / dienst neemt, of 'vrijdag' of 'volle maan', suggesties / discussie welkom!

 

een maandagmiddag groet van Dirk Pieter

 

Ik denk niet dat cup-a-soup een doeltijd heeft, ze hebben een slogan waarbij ze mensen proberen aan te trekken.

 

En een doeltijd volgens de manier waarop u het bedoelt is denk ik niet zo slim, aangezien je dan jezelf zeer beperkt.

 

dus je moet een slogan niet verwaren met een doeltijd ;)

 

 

logo_03.gif

http://www.mijnschoolproject.info - Een website voor studenten en scholieren waarop ze online hun schoolzaken kunnen regelen (onder ontwikkeling)

Link naar reactie
  • 0
En een doeltijd volgens de manier waarop u het bedoelt is denk ik niet zo slim, aangezien je dan jezelf zeer beperkt.

dus je moet een slogan niet verwaren met een doeltijd ;)

 

Ik verwar zeker doeltijd niet met slogan, misschien is cupasoup niet zo'n goed voorbeeld. Wat ik meer wilde aantonen is dat naast doelgroep het ook zeker nuttig kan zijn om naar gebruiksmomenten te kijken op een tijdas, en voor het gemak noemde ik dat 'doeltijd'.

Ik ken geen statistische voorbeelden, maar net als consumentengedrag ook grote gemeenschappelijke 'clusters' kent. (1e auto, 1e huis, 1e vriend(in) zal dat bij ' doeltijd' vermoedelijk ook zo zijn. Ik denk dus niet dat je jezelf beperkt, met het idee doeltijd.

het is maar hoe je ernaar kijkt.

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
  • 0

En een doeltijd volgens de manier waarop u het bedoelt is denk ik niet zo slim, aangezien je dan jezelf zeer beperkt.

dus je moet een slogan niet verwaren met een doeltijd ;)

 

Ik verwar zeker doeltijd niet met slogan, misschien is cupasoup niet zo'n goed voorbeeld. Wat ik meer wilde aantonen is dat naast doelgroep het ook zeker nuttig kan zijn om naar gebruiksmomenten te kijken op een tijdas, en voor het gemak noemde ik dat 'doeltijd'.

Ik ken geen statistische voorbeelden, maar net als consumentengedrag ook grote gemeenschappelijke 'clusters' kent. (1e auto, 1e huis, 1e vriend(in) zal dat bij ' doeltijd' vermoedelijk ook zo zijn. Ik denk dus niet dat je jezelf beperkt, met het idee doeltijd.

het is maar hoe je ernaar kijkt.

persoonlijk vind ik het maar een onduidelijke term, vandaar dat misschien niemand het wil gebruiken.

logo_03.gif

http://www.mijnschoolproject.info - Een website voor studenten en scholieren waarop ze online hun schoolzaken kunnen regelen (onder ontwikkeling)

Link naar reactie
  • 0
Gast Jacobien

Het is zeker interessant om naar doeltijd te kijken. Alleen is het heel breed te definieren. Qua uren kun je denken aan de happy hours in de cafe's, maar daarnaast zijn er de bekende life events zoals het krijgen van kinderen, met pensioen gaan of zelfs het starten van een bedrijf. Momenten waar bedrijven al op inspelen d.m.v. de blije doos, sturen van mailings etc.

De vraag is dus hoe je tijd omschrijft. ( en dan even de natuurkundige en filosofische benadering achterwege gelaten ;) )

 

Als ik naar mijn eigen situatie kijk, zie ik op bepaalde tijden een verhoging van de bezoekersaantallen op mijn site. (rond etenstijd en Goede tijden, Slechte Tijden). Ik kan me voorstellen dat het interessant is om op dat moment voor een korte tijd speciale aanbiedingen voor mannen op mijn site te hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is zeker interessant om naar doeltijd te kijken. Alleen is het heel breed te definieren. Qua uren kun je denken aan de happy hours in de cafe's, maar daarnaast zijn er de bekende life events zoals het krijgen van kinderen, met pensioen gaan of zelfs het starten van een bedrijf. Momenten waar bedrijven al op inspelen d.m.v. de blije doos, sturen van mailings etc.

De vraag is dus hoe je tijd omschrijft. ( en dan even de natuurkundige en filosofische benadering achterwege gelaten ;) )

het is inderdaad heel breed te definieren jacobien, maar ook net als doelgroep heel smal, kijk maar naar de extreem dure reclamezendtijd bij wk, superbowl etc. Een begrip wordt natuurlijk pas interessant als je er echt wat mee kunt. Ik ga er nog wat verder op brainstormen.

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
  • 0
Gast Jacobien

Dirk Pieter van Walsum schreef :

"het is inderdaad heel breed te definieren jacobien, maar ook net als doelgroep heel smal, kijk maar naar de extreem dure reclamezendtijd bij wk, superbowl etc. Een begrip wordt natuurlijk pas interessant als je er echt wat mee kunt. Ik ga er nog wat verder op brainstormen"

 

Hum...ik denk dat je moet gaan koppelen. Het krijgen van een kind is 'doeltijd' voor ouders, maar ook voor grootouders, voor werkgevers etc.

Nu wordt een doelgroep of doeltijd vaak als iets statisch gezien. Maar mensen leven in een maatschappij waarin ze onderling met elkaar verbonden zijn en waar zaken telkens veranderen.

Daarnaast vinden bepaalde life events zoals trouwen, kopen huis niet meer voor iedereen rond dezelfde tijd plaats zoals vroeger.

Als ik aan doeltijd denk, denk ik dus aan iets dynamisch. Er moet een leuk modelletje voor te maken zijn, een combi van doeltijd, doelgroep en event.

 

PS: ben er nog niet uit hoe je ene quote kunt weghalen en ander kunt laten staan.

Link naar reactie
  • 0

Vind het wel een leuk concept om te gebruiken als uitgangspunt om vanuit te gaan brainstormen (mocht ik in de reclame zitten). Moest gelijk denken aan het maandagmorgen gevoel dat (ook) iedereen heeft. Als koffie fabrikant moet je daar wel wat mee kunnen doen denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik ook een 'doeltijd'. Een paar weken geleden heb ik besloten maandelijks gratis uitjes als prijs weg te geven bij een prijsvraag. Ik kom er achter dat je hooguit één, twee weken meer bezoekers trekt. Dus heb ik nu de doeltijd maar verplaatst naar 1 x per twee weken.

Ik neem aan dat vrijwel alle bedrijven wel zoiets hebben. Hotels die in de zomer reclame maken of administratiekantoren rond de jaarswisseling...

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Jacobien

Persoon Persoon

Vader Kind

 

Behoefte | | Behoefte

-Advies - Luiers

- Goederen DOELTIJD - Melk

 

 

Gebeurtenis Gebeurtenis

Vader worden | Geboren worden

 

 

 

Gebeurtenis | Behoefte

Oma worden - Foto's

 

Persoon

Oma

 

Zover kom ik ongeveer..

 

Waar strepen staan, had ik sterren willen tekenen met 4 punten.

Op de punten staan dan: persoon, gebeurtenis en behoefte.

De vierde gemeenschappelijke punt is de doeltijd.

Link naar reactie
  • 0

Voor de koppeling aan een moment is denk ik vooral veel budget nodig. Er zijn veel bedrijven/merken die geprobeerd hebben hun product of dienst aan een moment te koppelen.

Cup-a-Soup heeft heel handig het 'hongerklap-moment' geclaimd als soepmoment. De soepmarkt was aan het wegkwijnen; waar concurrenten van Unox besloten hun soep range weg te saneren hebben zij besloten soep in een hipper jasje te steken en in de graascultuur te laten passen. Zo hebben ze erg succesvol het moment én het segment geclaimd. En bizar veel reclamebudget besteed aan 4 uur, dat zouden meer mensen moeten doen.

(Soep was daarvoor namelijk nog suf en voor opa's en oma's die trouw tussen de middag een bordje soep aten)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is geen nieuwe gedachte, om tijd als segmentatie-criterium te hanteren. Veel bedrijven hanteren al de levensfase, retailers hebben een 'kalender' waarin rekening wordt gehouden met seizoenen en dagen (moederdag), en twintig jaar geleden werd de moment-consument ontdekt. Remember het Mocona-moment?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Re-Annedien: Dat hangt er natuurlijk helemaal van af wat je doeltijd is en of het om een breed consumentenproduct of om een specialistische btb-product of dienst gaat. Ik zie het ook niet zo zeer als 'in plaats van' zoals de titel van mijn eerste berichtje melde, maar meer als aanvullend. Net zoals we het duivelse dilemma driehoekje kwaliteit - geld - tijd kennen (waar vaak een 'gedwongen' combinatie uit twee gemaakt word) zou je bij doeltijd kunnen denken aan "vijf minuten op de dag van een huwelijk" gekoppeld aan een product of dienst. Alle voorbeelden hebben uiteraard voors en tegens. Mijn gedachte achter 'doeltijd' als begrip is vnl om de ondernemers hier eens op een andere manier te laten nadenken over de marketing van hun product of dienst. Re-Twalevel: inderdaad is het geen nieuwe gedachte, maar daarom niet minder leuk om eens op te brainstormen. Godsdiensten claimen ook zondag, zaterdag..etc..

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
  • 0

Leuk ding dit, dit Doeltijd.

 

En of "Tijd" iets is dat vermarktbaar is ? You bet.

 

- Probeer maar eens (jonge) gezinnen te bellen tijdens "spitsuur" (6 uur tot 8.30 uur 's avonds), wat Telemarketing bedrijven met gevaar voor eigen leven nog wel eens willen doen.

- De vakantiebranche leeft van Doelttijd : vakanties.

- Business News Radio leeft van al die arme zielen die tussen 7 uur en half 10 in de file in de auto zitten.

 

Ik vind "beschikbare tijd" verkopen iets anders, maar daardoor niet minder leuk :

- Easyjet : verkoopt zijn tijd tot vertrek goedkoper naar mate het koopmoment verder weg ligt.

- Hotelbon : succesvol concept, waarbij de leegstand van kamers iets meer gevuld wordt.

- Dit soort tijd-verkopen gaat alleen maar toenemen in alle branches.

 

* Maar nu andersom : Stel, ik wil zoveel mogelijk mensen die startende ondernemer/innovator zijn op de hoogte stellen van HigherLevel : wanneer is dan hiervoor de beste tijd ?

Link naar reactie
  • 0
Gast Jacobien

Doeltijd is, lijkt me, een handige tool voor een bedrijf om te bekijken hoe het met andere bedrijven zou kunnen samenwerken.

Ofwel joint promotion.

Dat wordt nog te weinig aan gedaan. Waarom gaat Douwe Egberts of een thee fabrikant niet meer samenwerken met Verkade bijvoorbeeld?

Of Viva Baby die samenwerkt met Prenatal.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een defintie van het begrip "doeltijd" (targettime) zou kunnen zijn:

 

Een doeltijd is een begrip dat bij verschillende disciplines te gebruiken is, in het algemeen wijzend naar een bepaalde hoeveelheid tijd (kort of lang) of meer specifiek naar een moment uit een dag / week / maand / jaar / leven, wanneer een product of dienstverlening te gebruiken / verkopen / vermarkten is.

 

(Zonder direct naar aantal (doelgroep), locatie (plaats) of prijs te kijken, daar zijn in ruime mate andere tools voor)

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
  • 0

vanochtend gespot:

 

"Een nieuwe webpagina is online : http://www.abraham50.nl of http://www.sarah50.nl Deze webpagina is bedoeld voor mensen die hun vrienden, partners,familieleden etc. in het zonnetje willen zetten omdat zij binnenkort 50 jaar oud worden. (bericht van Matthias Peuser)"

 

'doeltijd' is dus best actueel als 'marketingtool / idee...

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
  • 0

Doeltijd kan je natuurlijk gebruiken om op te vallen.

Vind een geschikte tijd en een geschikte (verkoopbare) activiteit et voila. Associeer jezelf als eerste met een (bekende) tijd en je hebt weer iets om te claimen en voor jezelt te houden

 

Voorbeeld van interessante doeltijden, die nog niet geclaimd zijn :

 

- 2 voor 12

- Elfendertigst

- Uitbuik-tijd

- Filetijd (half 9, half 6) (hoewel.....De "Avondspits" op de radio ?)

- De Pruimentijd

- Sint Juttemis

- Verloren tijd ('s ochtends en 's middags in de file/ wachten op de trein)

- Wachttijd (hele sterke)

- Koffietijd (werd vroeger gebruikt voor....juist, ja : "Koffietijd" op TV)

- Sherrytijd

- Borreltijd

- Krantlees-tijd

- "Wat doen we na het 8 uur journaal" -tijd

- En de mooiste natuurlijk : GEEN TIJD !!

 

;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.