• 0

Bruto inkomen ZZPer & loondienst?

Hallo,

Hopelijk kan iemand mij hier verder mee helpen:

Ik ben momenteel opzoek naar een huurwoning, maar die hanteren een minimale inkomensgrens. Deze inkomensgrens betreft als het goed is het bruto jaarinkomen voor mensen in loondienst. Als ZZPer houd je echter netto meer over dan mensen in loondienst, correct? Dan zou er dus een andere inkomensgrens gesteld moeten worden voor ZZPers, of zie ik dat verkeerd?

 

Mijn vraag is; of mijn redenering hierboven klopt en hoe ik van mijn netto inkomen als zzper, het bruto inkomen voor iemand in loondienst kan berekenen.

 

Bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Woningcorporaties hanteren vaak andere regels voor ondernemers, vanwege het wisselende inkomen en ontbreken van een sociaal vangnet bij ziekte, werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid. Een inkomensverklaring is dan soms niet genoeg en wordt er bijvoorbeeld ook gekeken naar vermogen. Ga dus niet zelf rekenen maar informeer bij de woningcorporatie in kwestie welke regels op jou van toepassing zijn.

 

Dat je als ondernemer netto meer overhoud is natuurlijk maar schijn. Als je daarmee probeert te sparen/verzekeren voor ziekte, werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid zul je zien dat dit vies tegenvalt.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben momenteel opzoek naar een huurwoning, maar die hanteren een minimale inkomensgrens. Deze inkomensgrens betreft als het goed is het bruto jaarinkomen voor mensen in loondienst.

Volgens mij is dat niet zo. In eerste instantie zal er simpelweg gekeken worden naar het verzamelinkomen (dat is echt iets anders dan het bruto loondienstinkomen).

 

Het inkomensbegrip is in de loop der jaren eigenlijk voor de meeste doeleinden inmiddels wel geharmoniseerd en wordt zelfs bijgehouden in de Basisregistratie inkomen. Het verzamelinkomen volgt ook uit je aangifte inkomstenbelasting. Dit verzamelinkomen is ook leidend voor het bepalen van de inkomensafhankelijke huurverhoging.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het inkomensbegrip is in de loop der jaren eigenlijk voor de meeste doeleinden inmiddels wel geharmoniseerd en wordt zelfs bijgehouden in de Basisregistratie inkomen. Het verzamelinkomen volgt ook uit je aangifte inkomstenbelasting. Dit verzamelinkomen is ook leidend voor het bepalen van de inkomensafhankelijke huurverhoging.

 

Voor de goede orde.. woningcorporaties en andere verhuurders hebben geen toegang tot de basisregistratie inkomen, zij kunnen slechts een inkomensindicatie aanvragen bij de belastingdienst die geeft dan een bepaalde (inkomens)code op grond waarvan de verhuurder dan weet of hij wel of geen inkomensafhankelijke huurverhoging mag toepassen.

 

De enige manier voor de verhuurder om aan jou exacte (verzamel)inkomen te komen is door het aan jou te vragen bij inschrijving voor een huurwoning.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.