• 0

Hypotheek vanuit bv financieren met prive geld

Hoewel de topic gedateerd is zit ik in een soortgelijke situatie.

modedit topic afgesplitst van oude topic (uit 2009/2010) om verwarring te voorkomen en mogelijk verouderde informatie in het andere topic

 

Ik wil mijn (eigen woning)hypotheek bij de bank, waarvan voor één leningdeel de rentevaste periode afloopt, laten aflossen door mijn BV.

Ik zou dan de rente aan mijn BV willen betalen i.p.v. aan de bank.

 

 

Mijn BV heeft niet voldoende middelen, maar prive heb ik wel wat kapitaal.

Kan ik dat kapitaal, zoals eerder gesteld in dit topic, overmaken naar mijn BV middels het uitgeven van aandelen?

Ik zou mijn BV dan het leningdeel bij de bank willen laten aflossen.

Vervolgens wil ik vanuit prive de rente aan mijn BV betalen.

 

Zou de fiscus dit accepteren?

Ik las iets over "misbruik van recht leerstuk" en "heer-en-weer-handeling".

Maar ik betaal liever de rente aan mijn BV dan aan de bank.

 

Bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn BV heeft niet voldoende middelen, maar prive heb ik wel wat kapitaal.

Kan ik dat kapitaal, zoals eerder gesteld in dit topic, overmaken naar mijn BV middels het uitgeven van aandelen? Ik zou mijn BV dan het leningdeel bij de bank willen laten aflossen.

Op zich klinkt dat natuurlijk aantrekkelijk, maar het lijkt me dat de BV zich in dit geval zakelijk moet opstellen. Oftewel een zakelijke rente, aflossingsschema opstellen, voldoende zekerheden en de lening moet er niet voor zorgen dat de hele BV aan het wankelen kan worden gebracht.

 

Je kunt natuurlijk ook je (privé)geld direct laten renderen door simpelweg direct die lening (deels) in privé af te lossen. Daar hoef je ook geen geld voor heen en weer te schuiven. En in plaats van rente aan de bank of aan je BV te moeten betalen, betaal je over dat afgeloste stuk helemaal geen rente meer, levenslang niet meer.

 

Vervolgens is je hypotheekrentelast meteen een stuk minder, ongeacht of je het (resterende) leningbedrag oversluit naar je eigen BV of niet. Daarna kun je alsnog kijken of het interessant is om de restantlening bij de bank door de BV af te laten lossen, maar dan dus met het geld dat wél nu al in de BV aanwezig is.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je advies prinsRachid.

Ik wil juist niet aflossen ivm de bijleenregeling.

Als ik een ander huis wil, vervalt dat deel van de hypotheek niet.

Jammer dat er nog niet meer leden gereageerd hebben of is de materie gewoon lastig.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil juist niet aflossen ivm de bijleenregeling.

Als ik een ander huis wil, vervalt dat deel van de hypotheek niet.

Dat klopt, maar in dat geval hoef je voor dat deel ook geen lening af te sluiten. Same difference dus. Je probeert nu een kerstboom op te tuigen om je leningen, (rente)lasten en administratieve verplichtingen op de lange termijn zo hoog mogelijk te houden voor het behouden van een - in mijn ogen - fantoomregeling.

 

Maar op zich is jouw oplossing ook mogelijk, maar dan moet je het wel strikt zakelijk houden. Dus als je het via een verhoging van je aandelenkapitaal wilt doen, dan moet ook die transactie zakelijk zijn. Is het verhogen van je aandelenkapitaal ingegeven om een hoger rendement te halen met dat privégeld dan je elders zou kunnen halen? En geef je vervolgens de hypotheeklening met je eigen bv vervolgens ook zakelijk vorm (zie mijn eerste antwoord)? Is het antwoord daarop "Ja", dan is er volgens mij weinig aan de hand - zeg ik met een slag om de arm.

 

Maar let op. Als je ooit weer het aandelenkapitaal van je BV wilt verminderen, dan is dat aan strakke wettelijke regels gebonden. Bovendien kan het een tijdrovend klusje zijn.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost en prinsRachid.

Ik heb van de bank een offerte gehad voor verlenging van mijn rentevasteperiode(2,9 procent voor 10 jaar). Als ik dat zelfde rentepercentage aanhoudt, zou dat als "niet zakelijk rentepercentage" gezien kunnen worden?

Zekerheid/onderpand is de woning

Rente op spaarrekening is 0,9 procent.

 

Maar ik moet alles dan wel vlot regelen, zoals Joost aangaf.

Mijn uitgangspunt is om minder bij de bank te lenen(ze plukken ons al genoeg) en een beter rendement op het kapitaal te halen. Het gaat me niet om minder belasting te hoeven betalen.

Maar ik heb geen idee of dit tot een boete kan leiden mocht de fiscus dit niet accepteren.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb van de bank een offerte gehad voor verlenging van mijn rentevasteperiode(2,9 procent voor 10 jaar). Als ik dat zelfde rentepercentage aanhoudt, zou dat als "niet zakelijk rentepercentage" gezien kunnen worden?

Als je deze vraag nog moet stellen, heb je je mijns inziens onvoldoende in de materie ingelezen. Ik wil best een verhandeling geven over hoe je zoiets in principe voldoende zakelijk vorm zou kunnen geven, maar als je niet weet wat 'zakelijk' is, dan lijkt het me sowieso onverstandig om te gaan doe-het-zelven.

 

Maar ik moet alles dan wel vlot regelen, zoals Joost aangaf.

Dat was niet het punt van Joost, als ik 'm goed begrijp. Hij geeft aan dat de Belastingdienst strenger gaat controleren op onzakelijk handelen, zoals domweg aandelen kopen van je eigen bv zonder dat daar een (hoger) rendement uit valt te verwachten. Het maakt dan echt niet uit of je het nu "nog even snel" regelt. Als het nu niet zakelijk is, zal het dat volgend jaar ook niet zijn.

 

Je hoeft sowieso niet alles 'vlot' regelen (als je dat al wilt), want je kunt je bestaande hypotheek ook nog gewoon voor 1 jaar verlengen - in plaats van 10 jaar - met een lagere rente. Dan heb je nog een heel jaar om de boel alsnog over te sluiten.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.