• 0

Kaizen vs Innovatie

Aangezien het forum operations & logistics erg proces georiënteerd is, is dit de plaats waar ook Kaizen thuishoort. Kaizen staat voor continue stapsgewijze verbetering en is daarmee het tegenovergestelde van innovatie, dat gezien kan worden als een grote (meestal technologische) vooruitgang.

 

In het westen wordt innovatie als de sleutel tot succes gezien. Ook hier op het HL forum ligt de nadruk erg op innovatie. Waarschijnlijk is een innovatief product of dienst zelfs een vereiste om een plan gefinancierd te krijgen. Eenmaal gestart is het voor de onderneming erg belangrijk om te blijven innoveren.

 

In Japan heeft zich een hele andere ontwikkeling voorgedaan. Het succes van hun economie verklaren de Japanners door de Kaizen filosofie. Zij lopen wat innovatie betreft achter op het resultaat gerichte westen maar maken het goed door het proces gerichte Kaizen denken. Zo slaagden ze er in met het westen te concurreren door continue kleine verbeteringen door te voeren en zo de kwaliteit te verhogen en de kosten te verlagen. Het geheim van Kaizen is dat de inzet geen kapitaal intensieve technologie is, maar betrokkenheid van alle personen in de organisatie. Kaizen wordt vooral toegepast in de industrie, maar kan volgens mij overal gebruikt worden.

 

Ik kom nu met Kaizen, omdat gesteld wordt dat het het vooral goed doet in een minder snel groeiende markt. Zou er, nu bijvoorbeeld in de ICT sector het realisme is teruggekeerd, er sprake is van veel concurrentie en technologieen zoals UMTS uitgebuit moeten worden een kans zijn voor meer Proces / Kaizen denken?

 

Ik hoop dat deze thread een boel reacties zal oproepen. Ik ben vooral benieuwd naar de reactie van de HL innovatie beschermheilige Kanban. Kanban is trouwens een innovatie die voortgekomen is uit het Kaizen denken.

 

;D Ridler

 

more info »» |

The Kaizen Institute | Het Innovatie Forum | «« more info

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Om deze discussie weer eens aan te zwengelen, even een gedachtenkronkel.

 

"Als Kaizen nu telkens voor kleinere veranderingen binnen een organisatie (of persoonlijke levenssfeer) zorgt, waardoor het zich beter aan gaat passen aan de omgeving en waardoor de onderneming (of de privé persoon) een concurrentievoordeel behaald, is Kaizen dan niet exact te vergelijken met Darwin's evolutie theorie?"

 

Wat zijn jullie gedachten hierbij?

 

Ronald

 

Een andere gedachte die in mij opkomt is dat in de natuur veranderingen niet geleidelijk gaan (gingen), meestal is er een 'korte' periode van veel veranderingen en dan even relatief rustig. In ieder geval gaan (gingen) de veranderingen niet 'monotoon' geleidelijk, en de snelheid van verandering is zeer variabel.

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zeker geen kaizen specialist, maar vanuit NLP oogpunt gebruik ik Kaizen echt om mezelf bewust te maken van mijn fouten. Deze fouten kan en wil je niet in een keer oplossen, dat doe je met kleine stapjes.

 

Dat is Kaizen zoals ik het begrijp, langzame maar constante vooruitgang voor zowel jezelf als je bedrijf.

 

Ik denk dat de westerse instelling van het bedrijfsleven vaak moeite zou hebben met het adopteren van Kaizen princiepes omdat er erg veel met afschuif mentaliteit gewerkt wordt (vooral in grote organisaties waar Kaizen het beste tot haar recht zou komen volgens mij).

 

Ik heb de sites van het Kaizen institiute nog niet gelezen (heb wat last van vierkante ogen) maar hoe kan je de bewustwording van de europeanen zo veranderen dat zij op een japanse manier kunnen leren denken?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dat de westerse instelling van het bedrijfsleven vaak moeite zou hebben met het adopteren van Kaizen princiepes omdat er erg veel met afschuif mentaliteit gewerkt wordt (vooral in grote organisaties waar Kaizen het beste tot haar recht zou komen volgens mij).

 

Ik heb de sites van het Kaizen institiute nog niet gelezen (heb wat last van vierkante ogen) maar hoe kan je de bewustwording van de europeanen zo veranderen dat zij op een japanse manier kunnen leren denken?

Wellicht is het al een behoorlijke stap als de (eventuele) afschuifmentaliteit veranderd tot een mentaliteit waarbij iedereen actief meedenkt. Dat ligt denk ik ook vaak aan de (afdelings)manager: als die niet uitnodigt tot nadenken, dan gebeurd er ook niet veel en is verbetering binnen een organisatie erg persoonsafhankelijk.

 

Ik vraag me af of je expliciet moet gaan zeggen: we gaan ons vanaf vandaag met 'Kaizen' bezig houden.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Kun je Kaizen bereiken of is Kaizen een weg? Kan de dynamiek van verbetering je doel zijn of is het niet-bereiken wat je bereikt?

Is Kaizen een niet-acceptatie van de status quo of een dynamische status quo?

 

Annedien

 

ps Zouden Nederlanders niet gebaat zijn bij een cursus Niks-zen? Leren zijn in plaats van doen, leren bezinnen in plaats van beginnen en willen winnen?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je Kaizen bereiken of is Kaizen een weg? Kan de dynamiek van verbetering je doel zijn of is het niet-bereiken wat je bereikt?

Is Kaizen een niet-acceptatie van de status quo of een dynamische status quo?

 

Annedien

 

ps Zouden Nederlanders niet gebaat zijn bij een cursus Niks-zen? Leren zijn in plaats van doen, leren bezinnen in plaats van beginnen en willen winnen?

 

 

 

 

Mooi psychologisch :)

 

1. Van wat ik gelezen heb is Kaizen een weg. Een reis van 1000 mijl begint ook met 1 eerste stap.

 

2. De dynamiek is niet je doel. Je doel is het uiteindelijke resultaat welke dmv Kaizen bereikt kan worden.

 

Tja over Nederlanders gesproken, heb ik ietwat andere meningen.

 

Maar mbt tot jouw stellingen. Ben ik met de eerste voor een stuk eens.

Ja je moet iemand zijn, maar daar handel je dank ook naar. Veranderen van zijn veranderd je handelen.

 

tweede stelling. ( leren bezinnen.....). Nee is ook heel gevaarlijk. Je hebt een idee. Je gaat je eerst bezinnen. Oeps men ziet toren hoge drempels.

Doet niet en denkt later " Had ik maar. " en heeft in principe nog niets geleerd.

 

Geef mij maar doen en eventueel op je platte gezicht gaan en weer opnieuw beginnen. Het uiteindelijke resultaat is " Dat we winnen!"

 

;)

 

gerald

 

Link naar reactie
  • 0

Het KAIZEN-principe zo als dat in Japan wordt toegepast is volgens mij niet zonder meer op onze cultuur te projecteren. Ik denk dat Nederlanders al van nature meer verbeteraars zijn dan Japanners; wij weten het toch altijd beter en willen dat ook graag laten merken.

Toch krijgen medewerkers in bedrijven vaak te weinig ruimte om hun verbeterplannen kwijt te kunnen; het gewone werk gaat altijd voor en er zijn nog genoeg brandjes te blussen! Toch is het wel mogelijk om het anders aan te pakken.

Ik heb wel een bedrijf meegemaakt dat naast de winstdoelstellingen, omzetdoelstellingen, klantentevredenheidstargets ook doelen heeft gesteld voor continu verbetering, zoals bijvoorbeeld ideeenbus of verbeterteams of productinnovatie. Als managers weten dat zij mede beoordeeld worden op dit soort doelen. dan zullen zij hun medewerkers meer de ruimte geven en zelfs stimuleren om verbeteringen in hun werk aan te brengen.

En dan gaat KAIZEN ook in Nederland werken!

Link naar reactie
  • 0

Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen twee soorten verbeteringen (innovaties) binnen bedrijven. We hebben EXPLOITATIE, dat dicht in de buurt van kaizen komt. Het continue verbeteren van processen in kleine opeenvolgende stappen. En we hebben EXPLORATIE waarbij hele nieuwe doorbrekende, voor het bedrijf grote impact hebbende veranderingen tot stand komen.

 

Een ideeenbus kan beide bevatten. Of in ieder geval aanzet geven tot relatief kleine veranderingen (exploitatie).

We kunnen niet stellen dat het een beter is dan de ander. ALs we kijken naar concurrentievoordelen en vooral de duurzaamheid daarvan is het vaak een combinatie die het het beste doet. Exploratie op korte termijn en exploitatie op lange termijn.

 

Waarom is kaizen vooral in Japan zo'n aandachtspunt. Dit heeft vooral te maken met de ontwikkelde productiestructuren die voornamelijk gebaseerd zijn op zeer duidelijke taken. Hierarchie is belangrijk en zorgt voor efficientie binnen niet heel flexibele productiemethoden. Door het gebrek aan flexibiliteit en de focus op continuiteit en productie efficientie is er meer ruimte voor exploitatie! Het op lange duur doorvoeren van efficientieverbeteringen waarbij de bestaande structuren niet heftig veranderen.

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Na mij een lange tijd een beetje afzijdig gehouden te hebben in deze thread, die overgens een interessante discussie opgeleverd heeft, wil ik graag terug komen op:

 

Kan Kaizen startups helpen, en zo ja hoe?

 

In de eerste plaats ga ik er van uit dat innovative starters ook het continue verbeteren ambiëren (en dan neem ik even deze definitie, er zijn er al meerdere gepasseerd in de thread). Maar je mag er van uitgaan dat zij het innoveren voorop stellen. Daarnaast is het zo dat kaizen makkelijker is in te voeren in bedrijven met concrete (productie) processen, zoals een metaalproducent. En dit is niet het gebied waarin de meeste starters die HL bezoeken zich bevinden.

 

Dus hoe kan een ondernemer, ondanks deze 2 zaken, toch vanaf zijn eerste medewerker het kaizen-denken verweven met de bedrijfscultuur. Dus ook welke contrete (TQM) technieken/methoden kan de ondernemer gebruiken?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja dat ben ik wel met je eens. Tenminste in de echte start fase. Vanaf de eerste medewerker is dan ook wel iets te veel van het goede. Maar laten we zeggen na het eerste jaar. Het is natuurlijk ook wel een beetje afhankelijk wat het aantal medewerkers. Maar ik denk dat je er tegen die tijd wel een aantal maatregelen kan nemen.

 

Is iemand het met me eens? Heeft iemand een idee over hoe dit zou kunnen worden toegepast? Zijn er mensen die in het verleden hier al mee gewerkt hebben?

Link naar reactie
  • 0
Een denkwijze/werkwijze die in Azie ontstaan is ontleend haar waarde vooral aan haar voedingsgebied. Je kunt dit niet gemakkelijk transplanteren naar het westen

Hier ben ik het niet mee eens. De bedijfscultuur die in Azie heerst maakt het misschien iets makkelijker. Maar in princiepe kan je iedereen er bewust van maken. Zie bijvoorbeeld Philips dat zich tot doel heeft gesteld, niet alleen productkwaliteit, maar alles wat ze doet te verbeteren.

 

Toch denk ik dat de werkwijze en met name de levenshouding van Aziaten wel degelijk een rol speelt bij het succes of falen van Kaizen.

Ik begrijp dat de toewijding en het enthousiaisme van medewerkers erg belangrijk is. De werkijver en toewijding van een Japanner is natuurlijk totaal niet te vergelijken met die van een Nederlander.

Allereerst is de Nederlandse productiviteit aanzienlijk lager dan de Japanse.

Ten tweede is de Nederlandse werknemer een assertieve, mondige werknemer die het eerder heeft over zijn rechten dan over zijn plichten. Hij eist x dagen vakantie, x ATV dagen, ouderschapsverlof, een goeie CAO, een prima pensioen, een gouden handdruk en ga zo maar door... kortom allemaal zaken waarvoor de gemiddelde Japanse werknemer niet durft en kan opkomen. Sterker nog, na 40 jaar hard werken moet hij op zijn 65ste nog een bijbaantje nemen, want anders kan hij in Japan niet in zijn levensonderhoud voorzien.

Wij, Nederlanders, zijn niet zo onderdanig en hebben inmiddels een zodanig luxueus leven verworven dat we niet eens meer zo kunnen denken. Zeker de medewerkers van Philips niet!!!

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Ik geef ook aan dat culturele verschillen wel een rol spelen, maar dat ik er toch van overtuigd ben dat het hier in Nederland goed kan werken. Het voorbeeld dat ik geef van Philips is oud. Zij waren er in de jaren 80 al snel bij met kaizen projecten. Wat je beschrijft is denk ik ook een trend van de laatste jaren van economische vooruitgang. Misschien dat dit nu weer een beetje verandert. Maar dat is een andere discussie (wel interessant overgens).

Waar ik liever nu naar kijk is: Is het mogelijk om Kaizen bij jonge (kleinere) bedrijven toe te passen? En zo ja, welke concrete methoden kan je hiervoor gebruiken?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet onderlegd om te weten welke methoden je zou kunnen toepassen, maar ik denk wel dat jonge bedrijven open staan om te experimenteren. Zeker bedrijven die niet bang zijn om over afdelingen heen te brainstormen over procesvernieuwingen, zijn volgens mij wel in staat om Kaizen te implementeren.

 

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0
Je hebt als starter al zo veel dingen aan je hoofd, het lijkt me moeilijk om je medewerkers tegelijkertijd het kaizen princiepe bij te brengen.
Maar ik denk wel dat jonge bedrijven open staan om te experimenteren. Zeker bedrijven die niet bang zijn om over afdelingen heen te brainstormen over procesvernieuwingen, zijn volgens mij wel in staat om Kaizen te implementeren.
Ik kan me in beide quotes wel vinden. Hoewel ik er helaas geen praktijk ervaring mee heb, zal ik de volgende stelling neerleggen om te kijken of jullie het hier mee eens zijn:

 

Op het moment dat verschillende processen in een startup duidelijk te onderscheiden en (redelijk) gestandaardiseerd zijn, kan de ondernemer beginnen met kaizen en dit ook overbrengen op werknemers.

Link naar reactie
  • 0

Yep, daar kan ik me wel in vinden. Hij moet echter ook erg goed rekening houden met de cultuur en de wijze waarop kaizen psychologisch geïmplementeerd zou moeten worden.

 

Maar als ik die opmerking lees dan moet ik aan die cup-a-soup reclame denken: "Ik ben geen manager, ik ben een motivator" ::)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Beste Ridler,

ben het eens met je stelling. Ik denk dat het voor de werknemers in de start-up ook snel in het proces duidelijk moet worden hoe hij of zij een curciale schakel in het proces vormt. Hoe beter je dat als manager aan je werknemer kan duidelijker maken, hoe meer commitment je zult kirjgen, denk ik.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Even een time out mensen.

Er moet goed in de gaten worden gehouden dat Kaizen niet zomaar een te implementeren tool binnen proces-strategie is. Het is een way of doing business die alles te maken heeft met het routiniseren (consolidatie) binnen bedrijven!

 

Het is onmgelijk als startend bedrijf dat vaak de bestaande structuren en combinaties in de markt overdonderd, (met laten we even zeggen doorbraak innovatie (kan in dit geval ook een dienst zijn!)) op korte termijn een Kaizen proces in te voeren.

Nogmaals Kaizen is het in kleine stapjes verbeteren (incrementeel) van huidige structuren, dit is vaak een vervolg op de analyse, controle en terugkoppeling van bestaande processen. Natuurlijk kan Kaizen wel in het achterhoofd leven bij een starter maar hij zal zich eerst moeten richten op de generalisatie van zijn nieuwe concept zodat de volgende stap Kaizen kan zijn. Dit is wel een lange termijn gedacht en valt onder strategie!

Ik denk dus niet dat kaizen een onderdeel zal vormen van een businessplan dat geschreven is bij een startup! Kaizen gaat over processen die al verder ontwikkeld zijn.

 

Wat wel zeker zo is dat veel Japanse bedrijven indedaad in cultuur sterk verschillen met westerse! Commitment van Japanners is groter en ook de acceptatie van bureaucratische systemen dragen bij aan een gemakkelijker, gestructureerdere, sneller, en beter te controlerende implementatie van Kaizen.

 

Evert

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu ik het nog eens lees komen er toch wel wat ITIL principes naar boven, change management. Verandering doorwerken in relatief kleine weloverdachte stappen.

 

ps Zouden Nederlanders niet gebaat zijn bij een cursus Niks-zen? Leren zijn in plaats van doen, leren bezinnen in plaats van beginnen en willen winnen?

 

Er heerst in NL (en het hele 'westen') toch wel een plankgas cultuur.. Doelen realiseren, targets (subdoelen) halen, liefst op maximaal tempo met minimale effort. Persoonlijk staat me dat ook niet direct tegen, al moet je altjid voorzichtig zijn met wensen... voor je het weet komen ze uit en zit je ermee.

 

Link naar reactie
  • 0
Even een time out mensen.

 

Hoi Evert,

 

Ik ben het met je bovenstaande stukje eens. Maar ik vind het dan ook niet in strijd met het eerder genoemde. Zoals zrski ook al aangaf moet een startend bedrijf zich met al zijn tijd en energie richten op de door hem nagestreefde innovatie. Pas als een proces "gestandaardiseerd" en "gestructuureerd" is, kan men kwaliteitsborging en verbetering toepassen. Dit kan echter goed door het Kaizen denken over te brengen op alle medewerkers. En zo is de cirkel weer rond.

 

Nou ja, het kan (goed) zijn dat ik te simplistisch denk. Maar het doel van deze thread was (voor mij) om starters ervan bewust te maken dat er meer dan alleen innovatie is. Niet dat ze er wat aan hebben voor hun businessplan, maar een paar jaar later misschien wel. Ik wacht nog steeds op iemand die een van deze denkwijzen heeft ingevoerd in een jong bedrijf, en naar zijn/haar ervaringen. Want ik heb tot nu toe geen literatuur gevonden die dit behandeld. Als iemand hier meer informatie over heeft, dan hoor ik het graag.

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Misschien dat je hier iets aan hebt ?

 

Waarschijnlijk een ander Japans begrip, als dat zo is dan "don't shoot the messenger", maar komt wellicht in dezelfde richting. ::)

 

Keiretsu : kort samengevat komt deze van oorsprong Japanse bedrijfsfilosofie neer op het samenbrengen van bedrijven binnen een netwerk, waarna het de bedoeling is dat de afzonderlijke delen elkaar versterken. Enkele jaren geleden werd deze bedrijfsfilosofie 'hot', maar twintig jaar geleden werd hiermee nog geëxperimenteerd.

 

Deze filosofie wordt toegepast door Kleiner Perkins Caufield & Byers

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Goed onderwerp! Samenwerken in netwerkstructuren! Nieuwe topic Ridler!

 

Gaan we het eens hebben over Hold-up problemen en Spill-over! Transactiekostentheorie enz. Het probleem van afhankelijkheid en van netwerken! Kan een lange discussie worden, erg nuttig en neemt higher level als intermediair ook onder de loop (double-loop learning).

 

Kom hier over twee weken uitgebreid op terug, is even een opwarmertje!

 

Tot snel,

 

Evert

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.