• 0

Kaizen vs Innovatie

Aangezien het forum operations & logistics erg proces georiënteerd is, is dit de plaats waar ook Kaizen thuishoort. Kaizen staat voor continue stapsgewijze verbetering en is daarmee het tegenovergestelde van innovatie, dat gezien kan worden als een grote (meestal technologische) vooruitgang.

 

In het westen wordt innovatie als de sleutel tot succes gezien. Ook hier op het HL forum ligt de nadruk erg op innovatie. Waarschijnlijk is een innovatief product of dienst zelfs een vereiste om een plan gefinancierd te krijgen. Eenmaal gestart is het voor de onderneming erg belangrijk om te blijven innoveren.

 

In Japan heeft zich een hele andere ontwikkeling voorgedaan. Het succes van hun economie verklaren de Japanners door de Kaizen filosofie. Zij lopen wat innovatie betreft achter op het resultaat gerichte westen maar maken het goed door het proces gerichte Kaizen denken. Zo slaagden ze er in met het westen te concurreren door continue kleine verbeteringen door te voeren en zo de kwaliteit te verhogen en de kosten te verlagen. Het geheim van Kaizen is dat de inzet geen kapitaal intensieve technologie is, maar betrokkenheid van alle personen in de organisatie. Kaizen wordt vooral toegepast in de industrie, maar kan volgens mij overal gebruikt worden.

 

Ik kom nu met Kaizen, omdat gesteld wordt dat het het vooral goed doet in een minder snel groeiende markt. Zou er, nu bijvoorbeeld in de ICT sector het realisme is teruggekeerd, er sprake is van veel concurrentie en technologieen zoals UMTS uitgebuit moeten worden een kans zijn voor meer Proces / Kaizen denken?

 

Ik hoop dat deze thread een boel reacties zal oproepen. Ik ben vooral benieuwd naar de reactie van de HL innovatie beschermheilige Kanban. Kanban is trouwens een innovatie die voortgekomen is uit het Kaizen denken.

 

;D Ridler

 

more info »» |

The Kaizen Institute | Het Innovatie Forum | «« more info

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Op dit moment ben ik binnen mijn bedrijf bezig om Kaizen elementen te implementeren in de organisatie. Kaizen is een filosofie die prima in de praktijk uit te voeren is Bijv: 5S, ideeenbussysteem, QDC. Ik ben nog op zoek naar een theoretische presentatie. Wellicht heeft iemand deze al eens een keer gemaakt. Ik hoop dat onderwerp weer aandacht krijgt. Kaizen is een must voor bedrijven die over 10 jaar nog willen bestaan

 

Maurice

Link naar reactie
  • 0

Hi Maurice, interessant bericht. Ik zou ook graag meer horen! Ik ben het helemaal met je eens, dat het goed toepasbaar is. En dat hebben ook al veel bedrijven laten zien. Wat betreft jouw vraag: wat bedoel je met een theoretische presentatie?

 

Link naar reactie
  • 0

De stelling suggereerd dat kaizen tegenover Innovatie staat. Kaizen heeft echter innovatie nodig om tot verbetering te komen. Alleen de manier van borging is van belang.

 

Kenmerken van Innovatie:

*korte termijn en ingrijpend

*technologische doorbraak

*grote stappen

*hoge kosten

 

 

Kenmerken innovatie+kaizen:

*lange termijn en blijvend

*aanwezige kennis en kunde

*geleidelijk en constant

*lage kosten

[/img]

kaizen_internet.doc

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik wil graag even op het volgende inspringen: Kaizen vs Innovatie. Ik denk dat de vorige stelling onjuist is. Kaizen is immers ook innoveren, oftwel vernieuwen. Deze filosofie berust erop om het hele bedrijf, alle medewerkers die bij de vernieuwing betrokken zijn, bewust te laten meewerken aan de verandering. Zonder de innovatie is Kaizen immers niet mogelijk. Het komt er eigenlijk op neer dat je alle medewerkers het gevoel geeft dat zij als het ware inspraak hebben op de uiteindelijke verandering. Dit werkt zeer motiverend voor alle medewerkers, ze hebben het gevoel dat zij voor de verandering verantwoordelijk zijn.

 

Ik ben van mening dat deze manier van werken de toekomst heeft. Zo haal je immers meer rendement uit je personeel. Je geeft ze het gevoel dat ze erbij horen en dat er naar hun geluisterd wordt. En immers weet het laaggeschoolde personeel beter wat er op de werkvloer gebeurt als iemand van het management.

 

Graag ontvang ik hier reacties op.....

Link naar reactie
  • 0

Als eerste lijnsmanager kan ik beamen dat Kaizen meer is dan innovatie of kwaliteit. Het is een stijl van leidinggeven waarbij je beleid doorvertaald naar de werkvloer. Door hun tevens bevoegdheden en verantwoordelijkheden te geven waarop zij hun eigen proces kunnen runnen, zal een bedrijf kunnen excelleren. De tijd van hiearchische culturen is voor goed verleden tijd

Link naar reactie
  • 0

Was verbaasd over de term Kaizen. Bedrijf waar ik voor werk heeft 2 jaar geleden besloten om volgens 5S/TPM te gaan werken. Daarbij zijn er ook al een aantal Kaizens uitgevoerd. Hebben uitleg gekregen van de projectleider en het is nu redelijk transparant in welk verband je Kaizen moet zien. Het is heeeeel kort ;D samengevat een mentailteitsverandering wat dit hele project teweeg brengt (en nog moet brengen). Heeft iemand ervaring met 5S/TPM in kantoren? Het wordt toch merendeel toegepast in productie heb ik het idee. Ga dit onderwerp ook zeker doormailen aan mijn collega's van operations. Thanks HL :-*

Natas

Link naar reactie
  • 0

Wij kaizen ook heel wat af...werk 4 dagen voor een Amerikaans bedrijf...

wij hebben niet 5S maar 6Sigma en meer van deze krachttermen....

 

En voor zover ik het voel, zijn het meer tools(termen) waarmee ze inderdaad een mentaliteitsverandering/productieverbetering/kwaliteitsverandering teweeg willen brengen.....dan weer in kleine groepjes met honderden sheets en braun-papers en altijd de SPACER vooraf en een evaluatie achteraf, dan weer eens integraal met het hele bedrijf..... :-\

Waar ik helemaal gek van wordt is dat ze voor alles afkortingen en engelse termen voor gebruiken...dat slaat niet echt aan... ::)

 

En in principe komt het eigenlijk op hetzelfde neer als ze vroeger bij mijn vader op de fabriek deden....teamgeest creeeren en zo verbeteringen doorvoeren.... Maar dan kan ook met zijn allen op de vrijdag onder het genot van een biertje en een donder-opbeur-speech van de directeur.... 8)

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb wel een bedrijf meegemaakt dat naast de winstdoelstellingen, omzetdoelstellingen, klantentevredenheidstargets ook doelen heeft gesteld voor continu verbetering, zoals bijvoorbeeld ideeenbus of verbeterteams of productinnovatie. Als managers weten dat zij mede beoordeeld worden op dit soort doelen. dan zullen zij hun medewerkers meer de ruimte geven en zelfs stimuleren om verbeteringen in hun werk aan te brengen.

En dan gaat KAIZEN ook in Nederland werken!

 

Kaizen werkt gelukkig al in Nederland: o.a. bij Giant, Koni en Nedcar. Het is echter wel zo dat niet alle technieken al succesvol zijn ingevoerd.

 

Ik denk trouwens niet dat wat je beschrijft volledig Kaizen is. Verbeterteams gaan juist uit van een klein groepje dat iets veranderd voor de volledige groep. Daarnaast denk ik dat Kaizen moet worden toegepast op de processen en niet op een product. De 'uitvoerenden', zoals al eerder gezegd in een reactie, hebben hoogst waarschijnlijk niet de kennis om nieuwe technieken (innovaties) te ontwikkelen. Het proces waarin ze elke dag werken des te meer !

 

Innovatie - product en\of nieuwe techniek

Kaizen - verbeteren huidige techniek

Wil uiteraard niet zeggen dat Kaizen niet tot een innovatie kan leiden.

 

Zeer interessant forum overigens. Mijn 1e post dit :)

 

gr.

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

 

Zeer interessant forum overigens. Mijn 1e post dit :)

 

gr.

Peter

 

Welkom Pjoter! Je eerste post en ik moet zeggen een hele goeie. Dat is wat Kaizen is, tenminste in gebruik in een onderneming, de echte theorie die de Jappanner ooit heeft bedacht zal nooit echt ingevoerd kunnen worden.

 

Kaizen helpt zeker weten een hele hoop bedrijven, maar je kunt geen enkel bedrijf vergelijken hoe deze het uitvoerd. Ze spreken namelijk bij Philips DAP Drachten, waar Philips de scheerapparaten maakt ook van Kaizen. Hier werken ze in kleine groepen, maar als je het mij vraagt zijn het meer praatgroepjes dan waarin echte vorderingen worden gemaakt. Bij die vestiging is het juist meer dat onder werktijd technieken en processen worden verbeterd omdat elke werknemer gewoon efficient is ingesteld.

 

Dus zomaar even mijn stelling: "Kaizen kan werken, maar geen enkel bedrijf volgt dezelfde manier voor verbeteringen van processen. Kaizen is meer een verzamelwoord hiervoor."

Op zoek naar een webdesigner? - Martijn Wessels Webdesign

Link naar reactie
  • 0

Dus zomaar even mijn stelling: "Kaizen kan werken, maar geen enkel bedrijf volgt dezelfde manier voor verbeteringen van processen. Kaizen is meer een verzamelwoord hiervoor."

 

Ik ben het met je eens.

Kaizen is voor mij een manier van denken. Kaizen is continu (onbewust) bezig zijn je proces te verbeteren. Kaizen is een soort kapstok of paraplu waar alle "uniek voor Japan"-praktijken, die thans zo'n wereldwijde faam hebben verkregen, schuil gaan.

Praktijken zoals:

- Totale kwaliteitszorg

- Robots

- ideeenbus ;D

- werkplekdiscipline

- kamban

- JIT

- Zero Default

 

en ga maar door!

 

Groeten Frans

Some are born great, some achieve greatness and some have greatness thrust upon them

Link naar reactie
  • 0

Welkom Pjoter! Je eerste post en ik moet zeggen een hele goeie.

 

 

Bedankt ;)

 

 

Dus zomaar even mijn stelling: "Kaizen kan werken, maar geen enkel bedrijf volgt dezelfde manier voor verbeteringen van processen. Kaizen is meer een verzamelwoord hiervoor."

 

Volkomen mee eens. Het misschien zelfs nog meer in het straatje "ondernemingsprincipe".

 

Wat denken jullie trouwens van de combinatie innovatie & kaizen. Ik denk dat het parallel 'ingevoerd' zou moeten (kunnen) worden, waarbij ik het kaizen zie als het tweaken van een ingevoerde innovatie en er ondertussen gewoon verder wordt gedacht over een nieuwe innovatie.

Geen kaizen vs innovatie in ieder geval :P

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.