• 0

Wat te doen met goodwill? Van zzp naar VOF met nieuwe zakenpartner

Beste allemaal!

 

Ik ben sinds een jaar of 6 bezig als zzp-er en na jaren zoeken heb ik een geschikte zakenpartner gevonden. Wij willen samen verder als VOF. De zakenpartner vanuit loondienst, ik staak mijn zzp-onderneming.

 

Nu had ik nog nooit gehoord van goodwill, oftewel wat de nieuwe partner zou moeten inbrengen, maar ik begreep dat dit wel verstandig is. De ondernemingswinst is nog steeds groeiende, de afgelopen drie jaar gemiddeld rond €50.000, met afgelopen jaar €70.000.

 

De onderneming heeft niet echt veel inventaris (computers, software, bureau-meubilair, denk ongeveer €5000), al is er wel een verbouwing geweest vorig jaar van het kantoor (dat wordt gehuurd). Het klantenbestand is geloof ik ook belangrijk voor de goodwill, maar geen idee wat voor prijskaartje daar aan hangt.

 

Is het redelijk om van mijn nieuwe partner een goodwill te vragen? En wat zou dan reëel zijn? Is het naïef om helemaal af te zien van goodwill?

 

Groet,

Harie

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Is het redelijk om van mijn nieuwe partner een goodwill te vragen? En wat zou dan reëel zijn? Is het naïef om helemaal af te zien van goodwill?
Heb je er wel eens aan gedacht dat de toetredende firmant eveneens goodwill kan vragen.

 

Bij een Vennootschap onder Firma kan iedere vennoot iets inbrengen ... arbeidskracht, vakmanschap, alsmede geld, goederen én goodwill.

 

Daar staat tegenover dat de toegetreden vennoot met zijn privé-vermogen voor 100% aangesproken kan worden als de vennootschap haar verplichtingen niet nakomt. Eigenlijk zou de toetredende vennoot geld moeten krijgen voor dit risico. Met betrekking tot een vof zou je goodwill net zo goed kunnen beschouwen als een betaling voor dit risico ... vanuit jouw standpunt een negatieve goodwill dus.

 

Het mag duidelijk zijn .. ik ben geen voorstander van goodwill ... van beide kanten.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Goodwill is niet hetzelfde als wat de partner in zou moeten brengen. Goodwill is wat de partner meer inbrengt dan wat de bezittingen -/- de schulden zijn die jij inbrengt.

Bekijk dus even wat de waarde is van de inventaris die je inbrengt en of er nog een waarde toegekend kan worden aan de verbouwing.

 

Daarnaast ben ik het niet helemaal aan Cosara eens. Jullie lopen beide een risico. Waren jullie samen helemaal vanaf €0 begonnen dan had de partner die risico's ook gelopen. Nu heeft de nieuwe partner het voordeel al te beginnen met een jaarlijkse winst van €50.000/70.000. Dat is iets wat jij hebt opgebouwd.

 

Of het dus terecht zou zijn dat je om goodwill zou vragen ligt helemaal aan de situatie. Wat is de toevoeging van de partner? Wat brengt hij in? Moet je volgend jaar die €70.000 door 2 gaan delen of verdubbelt je omzet meteen door de nieuwe partner?

 

Ik weet niet of je momenteel al een boekhouder hebt? Ik raad je aan buiten het advies dat je hier krijgt je goed te laten adviseren door iemand die de hele situatie kent. Vergeet hierbij ook de fiscale gevolgen van het staken van jouw eenmanszaak niet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goodwill is altijd een lastig onderwerp. bijna altijd is het zo dat ofwel de vorige eigenaar te weinig krijgt of de nieuwe eigenaar teveel betaalt. Goed hier is geen sprake van oud en nieuw maar een uitbreiding van een bestaande onderneming met een businesspartner. Een nieuw startende partner heeft ook niet altijd veel startkapitaal of heeft het geld wat hij heeft nodig om in de opstartfase in zijn eigen levensonderhoud te voorzien.

 

In plaats van naar goodwill te kijken op basis van moeilijke (theoretische) berekeningen kun je ook afspraken maken over een groter winstaandeel voor jou uit bestaande klanten tijdens de eerste x jaar van de samenwerking, met eventueel nog een onderscheid tussen klanten waar je zelf voor blijft werken en jou klanten waar je partner werk voor gaat doen.

Als je je bedrijf zou verkopen zouden ze dat een earn-out constructie noemen, de nieuwe partner betaalt dan niet ineens een sloot geld over onzekere omzet maar alleen een percentage over gerealiseerde omzet.

Ik denk dat dat het meest recht doet aan de samenwerking, jij krijgt een vergoeding voor het inbrengen van goede klantenportefeuille en je partner betaald er alleen voor als ze ook echt omzet realiseren. jij behoud een groter deel van de winst omdat je al een trackrecord hebt en je nieuwe partner moet (net als dat hij alleen zou starten) zichzelf bewijzen en moet eerst even "sappelen" met een relatief laag inkomen om daarna als hij ook zijn eigen omzet binnenhaalt ook leuk te gaan verdienen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ook wel handig is om te beseffen is dat een VOF sowieso een 'ding' is dat meestal tot ruzie leidt. Althans wanneer het niet een 'man-vrouw firma' is.

Ruzie over geld, inzet, rechten, noem het maar op.

 

Wanneer je vanaf het begin al allerlei eisen ten aanzien van dat de een meer moet gaan betalen dan de ander etc., dan denk ik niet dat de VOF lang vlekkeloos zal blijven draaien.

 

Als de "klik" tussen de vennoten écht goed is, dan zou ik toch proberen om op 'gelijke voet' te opereren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goodwill is altijd een lastig onderwerp. bijna altijd is het zo dat ofwel de vorige eigenaar te weinig krijgt of de nieuwe eigenaar teveel betaalt.

Geheel mee eens.

 

Voor het begrip 'Goodwill' verwijs ik graag naar de verhelderende publicatie van Chris Denneboom - Goodwill hoe bedoelt u?

 

Inzake de overgang van eenmanszaak naar vof zou ik de Goodwill geheel buiten beschouwing laten.

 

Of de toetredende firmant in een 'gespreid bedje" terecht komt, is discutabel ... resultaten behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. In de vof moeten beide firmanten zich opnieuw bewijzen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als je zaak nu al goed draait, met laten we zeggen € 60.000 winst, waarom haal je dan een partner erbij?

 

a. omdat we dan die winst verdubbelen = > geen goodwill rekenen

b. omdat ik hem (haar) wil helpen, maar we gaan naar een winst van pakweg € 90.000 => zou je best wat goodwill mogen rekenen, zodat jij straks nog steeds je 60.000 kunt pakken

c. Omdat ik voor die 60.000 eigenlijk iets te hard gewerkt heb, ik wil weer naar gewone uren.

=> dan draait je zaak 'eigenlijk' 40.000 (bijv), en maak je er samen 80.000 van, dan verdeel je dat 50-50 (geen goodwill)

d. om redenen buiten de directe winst/onstoffelijke redenen. Bijv gezelliger om samen te werken, risicospreiding, etc. Dan wordt een rekenkundige winstverdeling wel erg lastig.

 

Daarbij sluit ik me ook volledig aan bij voorgaande: het gevecht ligt nu al op de loer. Dat is echter ook zo bij een 50-50 verdeling van de winst, wanneer er duidelijk sprake is van een ongelijke inbreng. Dan krijg je dat, als instappende partner, later ook snel weer te horen.

Beter is het daarom om daar vooraf zeker afspraken over te maken, de zaak zoals die er nu al is te waarderen, en daar samen voor te tekenen om dat verschil te vereffenen. Daarbij mag je best een beetje in het midden gaan zitten.

 

Sowieso heb je natuurlijk al de verbouwing en de inventaris zelf voorgeschoten, kom al snel op € 15.000, dus dat ma sowieso wel gecompenseerd worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Bedankt voor jullie reacties, hier heb ik al echt wat aan, al blijft het een lastig iets, die goodwill.

 

Ik merk dat er uiteenlopend en niet altijd positief wordt gedacht over goodwill - en ik lees ook twijfels over het starten van een VOF. De reden dat mijn beoogde partner en ik dit willen is zoals @realist onder c benoemd: omdat we graag en goed samenwerken en ik het risico wil spreiden. Ook hopen we samen meer winst te maken dan ik mijn eentje, maar dat zal niet verdubbelen.

 

Ik lees ook een paar keer twijfels over starten VOF en dat een gevecht op de loer ligt, of dat ik er niet aan moet beginnen als ik over goodwill nadenk. Ik heb hiervan gehoord van een bevriende accountant, en kende het fenomeen niet, maar wil goed hierover nadenken en daarom deze vraag via dit forum gesteld. Ik wil niet een sukkel zijn door geen goodwill te vragen (vandaar mijn vraag of het wellicht naief is om het niet te doen), maar ook geen geld vragen van mijn beoogde partner die inderdaad geen grote buffer heeft, als het niet gebruikelijk is.

 

Ik heb voor mijn huidige onderneming een goede accountant, die we al om advies hebben gevraagd. Hij wil wel meedenken maar zegt ook (terecht), dat we alles kunnen afspreken wat wij willen en voor ons werkt.

 

Juist om 'ruzie' te voorkomen, of in geval van 'ruzie' goed uit elkaar te kunnen, willen we de afspraken nu goed vastleggen. Ik ken overigens diverse VOF's die al jaren heel goed gaan en vertrouw er op dat dat voor ons ook gaat gelden. En als dat niet zo is, hebben we in ieder geval goede afspraken op papier.

Groet,

Harie

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.