• 0

vof naast eenmanszaak

Hoi allen,

 

Ik weet dat je naast een eenmanszaak een bv kunt hebben. Ik heb nu een eenmanszaak die ik einde deze maand wil uitschrijven, en daarnaast heb ik nu ook een bv. Ik wil een VOF met mijn vrouw oprichten, het liefst deze week. Dus we krijgen een VOF naast eenmanszaak, kan dit? Krijgen wij dan een nieuwe Kvk nummer? En hoe zit het met BTW-nummer: krijgt ieder apart of een BTW-nummer?

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Alvast bedankt.

 

Groet,

Zacharias

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden van al dit wisselen van rechtsvorm. IMHO alleen maar kostenverhogend. Zlef heb ik al 32 jaar een vof. Bevalt prima en mijn adviseur zorgt al jaren dat het iedere keer weer aanvoelt als een maatpak. ;)

 

De reden is op zich heel eenvoudig: ik heb gemerkt dat ik de afgelopen drie jaren enorm aan het veranderen ben. Eerst voor mezelf begonnen in een eenmanszaak. Ik zie echter dat ik meer mensen bij ga betrekken in de toekomst: in de vorm van personeel of partners. In eerste instantie, mijn vrouw omdat ze nu al veel voor mij doet. BV blijkt ook niet geheel fiscaal voordelig.

 

Ik ga in vraag en aanbod vragen welke adviseur men kan adviseren. Zie graag jouw feedback terug :)

Link naar reactie
  • 0

Ja je krijgt dan een apart KVK-nummer en apart BTW-nummer. De KVK regelt bij inschrijving het BTW-nummer.

 

Bedankt, Anouk. Stel dat ik mijn eenmanszaak converteer naar een VOF, en mijn vrouw als een maat op gaat treden. Kan ik dezelfde handselnaam gebruiken als de eenmanszaak? Verder krijg ik dan ook een nieuw BTW nummer en kvk nummer?

 

Weet jij dat?

Link naar reactie
  • 0

Sowieso een nieuw BTW nummer.

 

Want de VOF is dan ondernemer voor de omzetbelasting. En nu ben jij dat persoonlijk.

 

(KvK zou ik niet weten, zou best kunnen dat zij daar gewoon de rechtsvorm kunnen veranderen.

Waarom vraag je dat niet aan de KvK? Bellen, bijvoorbeeld)

 

Klopt, soms weet ik niet wat handig is. Maar ik hen inderdaad net gevraagd bij de KvK, ongelooflijk hoeveel inzicht vragen stellen oplevert. Iets waar je aan de start van een onderneming gewoon niet aan denkt. Daarom is ook een fiscalist enorm handig.

 

Volgens KvK: Je mag een nieuwe vof oprichten met dezelfde handelsnaam als de eenmanszaak, maar dat staat dan helemaal los van de eenmanszaak. Handelsnamen mogen 'gestolen' worden zolang ze niet beschermd zijn. Niet aan te raden volgens KvK.

 

Beter is om te stoppen met de eenmanszaak. Dan gewoon een Vof oprichten met dezelfde handelsnaam: nieuw kvk nummer en nieuw btw nummer. Ik vraag me alleen maar af hoe het zit met bestaande contracten. Moet ik ze op de hoogte brengen? Of moet ik echt een nieuw contract opsturen?

Link naar reactie
  • 0

wat gaat je vrouw eigenlijk doen in de vof want in een man vrouw firma loop je ook het risico dat het als een oneigenlijk samenwerking wordt gezien door de belastingdienst als de vrouw geen gelijkwaardige partner is en vooral ondersteunende taken uitvoert.

 

De belastingdienst noemt in dat verband altijd de tandarts de zijn vrouw als tandarts assistente als voorbeeld van oneigenlijke samenwerking.

zo ook kun je samenwerkingen zien waarbij de vrouw vooral de administratie doet of alleen de pakketjes aanneemt en verzend bij een webshop..

 

kortom heb je uberhaubt wel voldoende substantie van werkzaamheden om je vrouw mede ondernemer te maken.

Link naar reactie
  • 0

(...) ongelooflijk hoeveel inzicht vragen stellen oplevert. Iets waar je aan de start van een onderneming gewoon niet aan denkt. Daarom is ook een fiscalist enorm handig.

 

Nou, het bellen naar de KvK wanneer je een vraag voor de KvK hebt is toch niet echt een fiscaal iets hoor.

 

(Dat is meer een kwestie van gezond verstand eigenlijk.)

 

Datgene Roel daar net aankaart, dát is wel een fiscale aangelegenheid overigens.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik heb nu een eenmanszaak die ik einde deze maand wil uitschrijven, en daarnaast heb ik nu ook een bv. Ik wil een VOF met mijn vrouw oprichten, het liefst deze week. Dus we krijgen een VOF naast eenmanszaak,

Dus een VOF naast een BV? Want eenmanszaak zeg je op... toch?

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

wat gaat je vrouw eigenlijk doen in de vof want in een man vrouw firma loop je ook het risico dat het als een oneigenlijk samenwerking wordt gezien door de belastingdienst als de vrouw geen gelijkwaardige partner is en vooral ondersteunende taken uitvoert.

 

De belastingdienst noemt in dat verband altijd de tandarts de zijn vrouw als tandarts assistente als voorbeeld van oneigenlijke samenwerking.

zo ook kun je samenwerkingen zien waarbij de vrouw vooral de administratie doet of alleen de pakketjes aanneemt en verzend bij een webshop..

 

kortom heb je uberhaubt wel voldoende substantie van werkzaamheden om je vrouw mede ondernemer te maken.

 

Ik kan me voorstellen dat de voorbeelden die je noemt, niet vallen onder 'werken als ondernemer'. Dat je vrouw dan in loondienst moet nemen of zo.

 

Ik zie dat ik gewoon geen tijd heb voor een aantal (kleinere) opdrachten die mijn vrouw goed kan opknappen: denk aan ontwikkelen van websites, adminstratie voeren van andere ondernemers, en dergelijke. Creativiteit is wel benodigd. Dus het zal niet alleen ondersteuning zijn van mij.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu een eenmanszaak die ik einde deze maand wil uitschrijven, en daarnaast heb ik nu ook een bv. Ik wil een VOF met mijn vrouw oprichten, het liefst deze week. Dus we krijgen een VOF naast eenmanszaak,

Dus een VOF naast een BV? Want eenmanszaak zeg je op... toch?

 

 

 

Klopt, dat heb je goed opgemerkt. Mag dit niet?

Link naar reactie
  • 0

Dus een VOF naast een BV?

 

Ja, verrek! Zie ik nu pas.

 

Ik begrijp er werkelijk niets van wat je hier mee probeert te bereiken. Dat je vrouw als IB-ondernemer allerlei aftrekposten kan claimen?

 

Dan zal zij toch wel behoorlijk wat moeten ondernemen in de VOF inderdaad (zie post van Roel!) en niet alleen maar voor de form ingeschreven staan...

 

En zij zal dan toch ook 1225 uur in de onderneming bezig moeten zijn.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus een VOF naast een BV?

 

Ja, verrek! Zie ik nu pas.

 

Ik begrijp er werkelijk niets van wat je hier mee probeert te bereiken. Dat je vrouw als IB-ondernemer allerlei aftrekposten kan claimen?

 

Dan zal zij toch wel behoorlijk wat moeten ondernemen in de VOF inderdaad (zie post van Roel!) en niet alleen maar voor de form ingeschreven staan...

 

 

 

Ik begrijp niet wat het probleem is. Ik heb een B.V. opgericht per 23-12 waar ik op korte termijn waarschijnlijk geen activiteiten ga uitvoeren. Wat is daar mis mee?

 

Een V.o.f waar ik dit jaar wel activititeiten ga uitvoeren. Absoluut, de 1225 uren gaat mijn vrouw halen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mag dit niet?

 

Voor wie?

 

(het is een vrij land - je mag van alles hier doen, maar of ook alles handig is dat is een tweede)

 

 

Maar OK:

Je vrouw wordt dus vennoot en IB-ondernemer ook (want zij is genoeg tijd hier mee bezig).

 

Dan kan het wel een goed idee zijn.

 

De vraag is dan natuurlijk alleen wat je nou met een BV moet...

(die ook nog eens inactief is)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mag dit niet?

 

Voor wie?

 

(het is een vrij land je mag van alles hier doen, maar of ook alles handig is dat is een tweede)

 

 

Maar OK:

Je vrouw wordt dus vennoot en IB-ondernemer ook (want zij is genoeg tijd hier mee bezig).

 

Dan kan het wel een goed idee zijn.

 

De vraag is dan natuurlijk alleen wat je nou met een BV moet...

(die ook nog eens inactief is)

 

 

De achtergrond van het verhaal: ik wilde van eenmanszaak naar b.v. Dus b.v. opgericht. Ik kwam erachter: niet handig, fiscaal gezien, en als eenmanszaak kun je aansprakelijkheid afdekken. Dus fiscaal gezien is v.o.f wellicht handiger, met name vanwege de nieuwe opdrachten die mijn vrouw kan opvoeren. Dus de B.V. die heb ik nu gewoon voor de vorm staan. Moet ik die ook opheffen? Ik heb ervoor betaald, waarom zou ik het opheffen? Het staat toch niet in de weg als je er niks mee doet?

 

Ik vind het trouwens raar dat je je verbaast dat een ondernemer op zoek is naar fiscale voordelen....

Link naar reactie
  • 1

a.) Ik heb ervoor betaald, waarom zou ik het opheffen? Het staat toch niet in de weg als je er niks mee doet?

 

b.)Ik vind het trouwens raar dat je je verbaast dat een ondernemer op zoek is naar fiscale voordelen....

 

a.) Nee, op zich niet.

 

b.) Heb ik niet gezegd. Ik kon je handelen gewoon niet volgen (maar als je BV "een vergissing" was, dan weer wel).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.