• 0

In loondienst overgaan naar ZZP

Beste allemaal

Een korte vraag van mij.

 

Ik ben nu in loondienst en wil graag de overstap maken naar ZZP. Kan ik in loondienst alvast wel gaan inschrijven in het KVK en later in het jaar pas echt de eerste opdracht pakken en dus uren gaan maken? Ik neem aan dat dit gewoon kan, maar wat zijn de gevolgen hiervan.

 

Stel dat ik een jaar lang als ZZP-er bij het KVK sta ingeschreven maar ik heb nog geen opdracht (en ben dus in loondienst blijven hangen). Wat zijn dan de gevolgen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou ja het zou fijn zijn als ik als zzper start met een opdracht.

 

Stel ik stop met werken bij mijn huidige werkgever, schrijf me in bij de KVK als ZZPer (eenmanszaak) en ga dan zoeken naar een opdracht. Stel die opdracht blijft uit....

 

Ik zou liever in loondienst willen inschrijven bij de KVK als ZZP-er en dan een opdracht zoeken, om vervolgens bij het binnenhalen van de opdracht te stoppen met het in loondienst werken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, je wilt dus wel feitelijk starten maar bent bang dat je geen opdrachten binnenhaalt..

 

tsja, dat is een kwestie van de gulden middenweg zoeken, hoe ver ben je met de voorbereiding van je onderneming?

Er komt een moment dat je er klaar voor bent (welke diensten bied je aan, evt een website in de lucht) en dan is het wachten op ehh hard zoeken naar klanten.. dat is dan ongeveer het moment om in te schrijven.

 

vanaf dat moment sta je bij de kvk en zij melden je aan bij de belastingdienst en moet je elk kwartaal btw aangifte doen, ook als je niks verkocht hebt. en 1x per jaar doe je aangifte inkomstenbelasting. Dat zijn de belangrijkste verplichtingen als je start als ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Goede middag Gever.

 

Ik ben het niet eens met het antwoord van Roel J.

 

Inschrijving in de KvK is geen enkel probleem.

 

Immers vanaf het moment dat je ingeschreven bent ga je op zoek naar een opdracht.

Hiervoor worden er kosten gemaakt en wordt er tijd besteed aan de onderneming.

 

Deze kosten vormen het resultaat in de onderneming die, bij het uitblijven van opdrachten, negatief zal zijn. Dit negatief resultaat kan in mindering gebracht worden op het verkregen inkomen uit loondienst bij de IB aangifte.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelroooij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het niet eens met het antwoord van Roel J.

Inschrijving in de KvK is geen enkel probleem.

Ik ben het wel eens met het antwoord van Roel J, want dat is gewoon de Wet en de "Beleidsregel ondernemingsbegrip in het handelsregister".

In de praktijk zal de ene KvK vestiging niet inschrijven (want er is nog geen onderneming volgens de richtlijnen van de beleidsregel), en de andere wel (want minder gedoe en m'n koffie wordt koud).

 

"Geen enkel probleem" is dus wat te rooskleurig gesteld

 

Los daarvan: ik ben het ook met Roels 2e punt eens: waarom zou je?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.