• 0

Vof bestaande uit 2 eenmanszaken en vergoedingen

Beste,

 

Samen met een compagnon ga ik een vof starten. Dit doen we ieder naast onze bestaande eenmanszaak. Ik heb personeel in dienst en mijn compagnon niet.

 

De VOF zal vooral uitvoerende werkzaamheden laten uitvoeren door mijn eenmanszaak.

Voorheen stuurde ik facturen van mijn eenmanszaak naar e vof maar dat is niet de goede manier.

We moeten ieder dan dus elke maand een arbeidsvergoeding op nemen. Hoe kan je dit het beste doen.

De arbeid wordt door hem zelf gedaan en bij door 1 van mijn medewerkers.

 

Wie heeft hier een goed voorbeeld voor hoe we dit het beste kunnen gaan regelen.

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op basis van de gegeven informatie lijkt mij een vof een onzinnige actie.

 

Zoals ik het zie, is er:

 

1. Een eenmanszaak A met personeel die werkzaamheden (met dat personeel) uitvoert voor eenmanszaak B.

2. Een eenmanszaak B zonder personeel die werkzaamheden uitvoert voor eenmanszaak A.

3. Beiden factureren elkaar over en weer voor geleverde werkzaamheden.

4. Middels hoofdaannemer/onderaannemer kunnen beide eenmanszaken werkzaamheden uitvoeren voor derden.

 

Wat is daar verkeerd aan ?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

  • 0

We gaan nu samen een vof gaan starten onder een andere naam. Dus ieder zijn eigen eenmanszaak en daarnaast een vof

Wat is de fylosofie van de meerwaarde?

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

  • 0

Er is geen fylosofie maar we willen alles gescheiden van elkaar hebben.

 

En dat we daar ook los naar buiten toe kunnen treden en dat het dus een eigen kvk inschrijving is.

 

Dat is verder nu niet de vraag, maar het gaat voornamelijk om hoe je dit financieel het beste kan doen.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

  • 0

Zoals al gezegd: De VOF factureren.

ter aanvulling ... je kunt binnen de driehoeksverhouding - eenmanszaak A, eenmanszaak B en VOF C - alles factureren wat je maar wilt. Wel telkens goed documenteren welke natuurlijke persoon voor welk bedrijf werkzaamheden verricht.

 

De VOF krijgt een eigen handelsregisternummer, een eigen btw-nummer, een eigen bankrekening en een eigen boekhouding.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

  • 0

Ik heb hier ook een vraag over, als dat op deze manier mag.

 

Er wordt aangegeven dat je tussen je eenmanszaak en de VOF (waarin je zelf ook participeert) gewoon mag factureren. Hoe zit het dan met de BTW in dat geval? Er werd mij namelijk medegedeeld dat de VOF de BTW dan niet meer mag aftrekken. Voorbeeld: Ik doe werkzaamheden bij een klant. De factuur voor die werkzaamheden wordt met BTW door de VOF verstuurt naar de betreffende klant. Vanuit mijn EZ stuur ik voor de gewerkte uren ook een factuur met BTW naar de VOF.

 

 

 

  • 0
Er wordt aangegeven dat je tussen je eenmanszaak en de VOF (waarin je zelf ook participeert) gewoon mag factureren. Hoe zit het dan met de BTW in dat geval? Er werd mij namelijk medegedeeld dat de VOF de BTW dan niet meer mag aftrekken.
Waarom zou dat niet mogen?

 

De vof kan optreden als hoofdaannemer en de eenmanszaak als uitvoerder/onderaannemer. De eenmanszaak (onderaannemer) stuurt een factuur met btw naar de vof (hoofdaannemer) ... de vof (hoofdaannemer) stuurt een factuur met btw naar de uiteindelijke opdrachtgever.

 

Betreft het werkzaamheden in de bouw of schoonmaakdienst, dat wordt de btw van de onderaannemer naar de hoofdaannemer verlegd.

 

Meer over de verleggingsregeling vindt je hier:

 

Hoe werkt btw verleggen?

 

Wanneer btw verleggen?

 

Verlegging bij onderaanneming en personeel uitlenen

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

  • 0

Nedzhibe, bedankt voor je antwoord.

 

Je stelt de vraag: "Waarom zou dit niet mogen?" en dat is precies mijn vraag / gedachte. Wij zijn zitten niet in de bouw of schoonmaak, dus wij verleggen geen BTW. De VOF heeft personeel die daar activiteiten doen en dat wordt vanuit de VOF gefactureerd. Wij als vennoten voeren ook activiteiten uit bij onze klanten en die activiteiten worden ook door de VOF gefactureerd. Hoewel die activiteiten onze eigen klanten zijn, hebben we in het verleden ooit eens besloten om de facturen vanuit de VOF te sturen. Omdat we echter ook activiteiten willen / moeten houden in de EZ (om als BTW ondernemer aangemerkt te blijven), sturen wij voor die specifieke uren een factuur naar de VOF. Mijn accountant deelde echter mede dat de VOF dan de BTW niet meer mag opvoeren als voorheffing wanneer wij op deze manier facturen sturen. Je mag jezelf kennelijk geen factuur sturen, maar zowel de VOF als de EZ heeft een eigen BTW nummer, eigen administratie en zelfs een eigen accountant.

 

Uiteindelijk krijgt de fiscus de BTW alsnog en willen/proberen wij zeker niet de boel op te lichten. Ons inziens doen wij niets verkeerd op deze manier.

 

Aan het einde van het boekjaar wordt de eventuele winst in de VOF verdeeld onder de vennoten en wanneer dit uitgekeerd wordt, wordt dit onder de noemer "winstdeling" gedaan.

 

Wellicht werpt dit een ander licht op de zaak en je antwoord? Ik hoor het graag!

  • 0

Werkzaamheden kan je maar één keer factureren ... óf door de eenmanszaak, óf door de vof. Je kunt jezelf als persoon niet opdelen, al kunnen de werkzaamheden an sich wel worden opgedeeld. Dat betekent goed bijhouden welke werkzaamheden voor de vof en welke voor de eenmanszaak worden uitgevoerd.

 

Hoewel die activiteiten onze eigen klanten zijn, hebben we in het verleden ooit eens besloten om de facturen vanuit de VOF te sturen.
Daarmee treedt de vof op als een factoringmaatschappij.

 

Factoring is een vorm van debiteurenfinanciering. Een ondernemer draagt zijn facturatie en debiteurenrisico over aan een gespecialiseerd bedrijf, de factoringmaatschappij. In ruil voor een vergoeding aan dit bedrijf ontvangt de ondernemer direct zijn geld.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 48 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.