• 0

BTW bij import en art.23

Goedenavond,

 

Ik heb een paar vragen m.b.t de btw-aangifte bij import.

 

Ik importeer goederen vanuit een niet EU-land. De goederen worden in NL ingevoerd. Ik beschik over een art.23 vergunning. Ik betaal dus niet BTW bij de douane maar geef deze aan in de BTW aangifte.

Het bedrag bereken ik aan de hand van de factuurwaarde + transportkosten (betreft 21% goederen).

 

Normaliter werd het transport door een niet-EU vervoerder gedaan.

Dit keer is een NL vervoerder gebruikt, hij factureert het transport aan mij met 0% btw omdat zoals hij aangeeft dat diensten van buiten de EU zonder BTW belast worden. Ik raak in de war van die 0% NL-BTW

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Want moet ik deze factuur wel of niet meenemen (voor 21%)in rubriek 4a van de btw-aangifte?

 

En van de NL-douaneservice die voor mij de invoer doet, ontving ik een factuur betreffende opmaak documenten, afmeldkosten etc. Met 0% btw art 144/146.

Zelfde vraag, moet ik deze kosten wel of niet meenemen in de btw-aangifte of valt het hier helemaal buiten omdat ze vrijgesteld zijn?

 

Ik hoop dat jullie mij meer duidelijkheid kunnen verschaffen.

Link naar reactie
  • 0

Hmmm...ik vind het nog steeds lastige materie.

 

Want wat als ik bij het importeren gebruik zou maken van een vervoerder die voor de btw geregistreerd is in een EU land? De vervoerskosten zouden dan ook in de douanewaarde zitten bij invoer en vanwege de art.23 verlegging naar mijn btw aangifte onder rubriek 4a leveringen uit landen buiten de EU (invoer) vallen maar het betreft tegelijkertijd ook een dienst binnen de EU die onder 4b zou moeten valle. Hoe zit dat dan?

Link naar reactie
  • 0

Je neemt de waarde welke op de UTB(belasting overzicht van de douane aangifte). Hierop staat de maatstaf voor de BTW. Deze geef je op in 4a en vervolgens vraag je het weer terug in 5b

 

Zie hier nog een extra link

 

Verder zoals al gezegd betaal je de vervoerder voor alle transport buiten de EU -GEEN- BTW.

Wel maken de transport kosten onderdeel uit van de douane waarde. Douane waarde wordt makkelijk gezegd berekend als de CIF waarde.

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.