• 0

Btw-nummers controleren - alternatief voor VIES

Voor het controleren van btw-nummers gebruiken wij normaal gesproken het Europese Systeem voor de uitwisseling van BTW-informatie (VIES), zoals wordt aanbevolen door de Belastingdienst en Antwoord voor bedrijven. Voor Nederlandse btw-nummers is VIES nu echter al dagen offline en krijg je slechts een foutmelding:

Dienst lidstaat niet beschikbaar. Gelieve uw aanvraag later opnieuw in te dienen.

Op internet vind ik verschillende sites waar je btw-nummers kunt controleren, maar ik kan de betrouwbaarheid en actualiteit daarvan niet goed beoordelen. Enkele daarvan zijn, net zoals VIES, tijdelijk niet beschikbaar.

 

Kan iemand me een betrouwbaar en werkend alternatief voor VIES aanbevelen?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is geen alternatief, vroeger kon je nog wel eens bellen maar op de pagina van de belastingdienst die je zelf al gevonden had staat het volgende:

 

Als het (tijdelijk) niet mogelijk is om voor een lidstaat een controle uit te voeren, dan heeft het geen zin contact op te nemen met de Belastingdienst. De EU-internetsite adviseert u wat te doen.

 

De oplossing zou dus blijkbaar op VIES te vinden moeten zijn.

 

Probleem lijkt me trouwens minder urgent voor Nederlandse BTW-nummers.

Link naar reactie
  • 0

Ik had net iets opgezocht [...]

;D Had dat nou niet gedaan, want nu krijg ik deze foutmelding:

Your Request for VAT validation has not been processed; the maximum number of concurrent requests for this Member State has been reached. Please re-submit your request later or contact TAXUD-VIESWEB@ec.europa.eu for further information.

 

Probleem lijkt me trouwens minder urgent voor Nederlandse BTW-nummers.

Dat is waar, maar toch doe ik dat soms óók voor Nederlandse btw-nummers om twee minder fraaie redenen: flessentrekkers geven wel eens uitgeschreven of van derden geleende btw-nummers op. Al een paar keer meegemaakt.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is waar, maar toch doe ik dat soms óók voor Nederlandse btw-nummers om twee minder fraaie redenen: flessentrekkers geven wel eens uitgeschreven of van derden geleende btw-nummers op. Al een paar keer meegemaakt.

Da's dan toch alleen maar bij verlegde BTW? Als het tenminste gaat om facturen die je zelf opmaakt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Da's dan toch alleen maar bij verlegde BTW? Als het tenminste gaat om facturen die je zelf opmaakt.

De controle van het btw-nummer is onderdeel van een uitgebreidere controle van de bedrijfsgegevens. Een btw-factuur uitreiken aan een Nederlandse onderneming die niet (meer) blijkt te bestaan, is namelijk ook niet zo handig.
Link naar reactie
  • 0

De controle van het btw-nummer is onderdeel van een uitgebreidere controle van de bedrijfsgegevens. Een btw-factuur uitreiken aan een Nederlandse onderneming die niet (meer) blijkt te bestaan, is namelijk ook niet zo handig.

Nee want dan je krijg je ook je geld niet......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.