• 0

Waarom is 1225 urencriterium dom ?

Ik begrijp niet waarom de belastingdienst zo een dom criterium heeft gekozen voor de labeling van ondernemerschap. Er zijn beroepen waar je binnen 3 maanden een 100.000 kunt verdien, en 9 maanden op de bank zit. Wat moet je dan aangeven? Is het dan toch beter om een bv op te starten.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik begrijp niet waarom de belastingdienst zo een dom criterium heeft gekozen voor de labeling van ondernemerschap.

Dat heeft de belastingdienst ook helemaal niet. Je kunt met veel minder uren ondernemer zijn.

 

Het urencriterium is dan ook helemaal geen "label voor ondernemerschap", maar een drempel voor bepaalde extra fiscale voorzieningen

 

Er zijn beroepen waar je binnen 3 maanden een 100.000 kunt verdien, en 9 maanden op de bank zit. Wat moet je dan aangeven? Is het dan toch beter om een bv op te starten.

Als je het je kunt permitteren om 9 maanden op de bank te gaan zitten, moet je wat mij betreft ook niet zo zeuren om een paar duizend euro fiscaal voordeel ;)

 

Zit je niet op de bank en verdien je 4 ton per jaar, dan is een BV zeker zinniger (fiscaal gezien grofweg al vanaf winsten boven de € 100.000,-)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Er bestaat helemaal geen urennorm om te bepalen of je ondernemer bent. Die norm is er alleen om te bepalen of je recht hebt op bepaalde ondernemersfaciliteiten zoals de zelfstandigeaftrek. Maar bii Bijvoorbeeld de mkb-winstvrijstelling is het aantal uren niet van belang.

Je kan die winst dus gewoon als ondernemer voor de IB aangeven als je aan de voorwaarden voor ondernemer voldoet. Deze voorwaarden zijn terug te vinden op de site van de belastingdienst.

 

Wel zal je dan zonder de zelfstandigeaftrek even de berekening moeten maken of een BV fiscaal niet aantrekkelijker wordt.

 

EDIT. Norbert was me al voor met het antwoord.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, verkeerde geformuleerd: ik bedoel inderdaad fiscale aftrekposten.

 

@Norbert, het is niet zo dat ik het me kan permitteren: het kan gewoon voorkomen dat je 9 maanden zonder opdracht zit, buiten je eigen wil. Waarom zou dan iemand die 12 maanden dezelfde omzet maakt wel van de fiscale voordelen snoepen, en de ander buiten zijn schuld, niet. Vreemd criterium.

Link naar reactie
  • 0

@Norbert, het is niet zo dat ik het me kan permitteren: het kan gewoon voorkomen dat je 9 maanden zonder opdracht zit, buiten je eigen wil. Waarom zou dan iemand die 12 maanden dezelfde omzet maakt wel van de fiscale voordelen snoepen, en de ander buiten zijn schuld, niet. Vreemd criterium.

 

Daar heb je wel een klein puntje. Een pro rata toepassing van het urencriterium en een daaraan gekoppeld pro rata ZA/SA zou op het eerste gezicht veel eerlijker zijn. Dat is al vaker geopperd...net als afschaffen of winstafhankelijk maken overigens...

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

[...] het kan gewoon voorkomen dat je 9 maanden zonder opdracht zit, buiten je eigen wil.

Ondernemers die dat onverhoopt overkomt, zijn meestal zo druk met acquireren, netwerken, hun website oppoetsen, vakkennis bijspijkeren, enzovoort dat ze het urencriterium alsnog halen. Als je negen maanden niets onderneemt, ben je ook negen maanden geen ondernemer.

 

 

Link naar reactie
  • 0

[...] het kan gewoon voorkomen dat je 9 maanden zonder opdracht zit, buiten je eigen wil.

Ondernemers die dat onverhoopt overkomt, zijn meestal zo druk met acquireren, netwerken, hun website oppoetsen, vakkennis bijspijkeren, enzovoort dat ze het urencriterium alsnog halen. Als je negen maanden niets onderneemt, ben je ook negen maanden geen ondernemer.

 

 

 

Absoluut! Kun je deze uren gewoon in je papieren agenda bijhouden, en opgegeven als uren? Dat is interessant.

Link naar reactie
  • 0

Kun je deze uren gewoon in je papieren agenda bijhouden, en opgegeven als uren? Dat is interessant.

Ja, ook niet-declarabele uren, of hoe je ze ook mag noemen, die je aan de onderneming besteedt, tellen mee voor het urencriterium, zolang je die uren maar daadwerkelijk werkt (en bijvoorbeeld niet slechts stand-by op een telefoontje zit te wachten).

Welke uren tellen mee?

Alle uren die u besteedt aan uw onderneming tellen mee voor het urencriterium. Dit zijn dus niet alleen de uren die u in rekening brengt aan uw klanten. Tijd die u bijvoorbeeld besteedt aan het maken van offertes, het bijhouden van uw administratie of het maken van uw zakelijke website, telt u mee voor het uren criterium. U moet de hoeveelheid tijd die u aan uw onderneming besteedt wel kunnen aantonen.

 

Link naar reactie
  • 0

zelfs al die uren die je op HL besteed om uit te zoeken wat nu de beste rechtsvorm voor jou is kun je als zakelijke uren rekenen..

 

daar staat tegenover dat op HL uitzoeken en in een week tijd 3x van gedachte veranderen over de gewenste rechtsvorm en dan straks opeens met zowel een (nutteloze) bv, als eenmanszaak en een (mogelijk nutteloze) vof met je vrouw te zitten is dan weer zeer onverstandig en een fiscaal wespennest..

maar gelukkig stelt de belastingdienst dan weer geen eisen aan het nuttigheid van die bestede uren ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 296 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.