• 0

Opdrachtgever eist VAR 2016, Belastingdienst zegt dat VAR 2015 nog geldig is

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

heb je al geprobeerd een nieuwe var aan te vragen?

 

want op zich mag je de 2014 (of 2015) var gebruiken als je onder dezelfde omstandigheden werkt. maar als je voor deze opdrachtgever net andere werkzaamheden doet kun je proberen op basis van gewijzigde omstandigheden toch een nieuwe var te krijgen, ik heb ook wel eens een nieuwe var aangevraagd omdat de opdrachtgever vond dat mijn var omschrijving niet voldoende dekkend was voor de activiteiten die ik bij hen ging uitvoeren. Ik heb die var toen alleen op basis van een gewijzigde activiteiten omschrijving er gewoon bij gekregen.

 

maar het meest praktisch is toch je opdrachtgever te overtuigen. dat als jou huidige var qua omschrijving de werkzaamheden goed beschrijft dat de var (zelfs die uit 2014) gewoon geldig is.

 

Geldigheid Verklaring arbeidsrelatie

 

Informatie over nieuwe wetgeving en de overgangsregeling die "oude var's" geldig verklaart

 

 

Link naar reactie
  • 0

De wet schrijft voor dat de VAR niet meer dan een jaar vanaf de verstrekking geldig is.

 

Dit is de relevante tekst uit de Wet Inkomstenbelasting 2001:

 

Artikel 3.156. Vragen van een beschikking

 

1. De belastingplichtige die zekerheid wenst omtrent de vraag of de voordelen die hij in een kalenderjaar geniet of zal gaan genieten uit een arbeidsrelatie of uit arbeidsrelaties waarin sprake is van hetzelfde soort van werkzaamheden die onder overeenkomstige condities worden verricht, worden aangemerkt als winst uit een onderneming, als loon of als resultaat uit overige werkzaamheden, kan een verzoek indienen bij de inspecteur. De inspecteur beslist op het verzoek bij voor bezwaar vatbare beschikking.

 

[...]

 

4. De beschikking geldt voor een termijn van ten hoogste één kalenderjaar.

In eerste instantie heeft je opdrachtgever dus gelijk.

 

De vorm van de beschikking staat echter niet vast; de brief die je vorig jaar hebt ontvangen waarin de belastingdienst aangeeft dat de VAR 2015 ook dit jaar geldig is, is volgens mij een nieuwe beschikking. Netter was het geweest als ze gewoon iedereen een nieuwe VAR hadden gegeven, maar ja: de brief neemt slechts één pagina in beslag, dus bespaart het ze papier? Mijn advies zou zijn die oude VAR te laten zien in combinatie met die brief. IANAL. TINLA.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.