• 0

BTW terug vragen voor verkrijgen BTW nummer

Hallo,

 

Sinds 1 januari jongstleden zijn mijn compagnon en ik een VOF gestart.

Nou was de onderneming al bezig in 2015 met het aanschaffen van materiaal, kan dit nog verhaald worden na het verkrijgen van het BTW nummer die we dit jaar pas krijgen?

 

(anders geformuleerd; kan ik BTW terug vragen van aankopen voordat ik een BTW nummer had?)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

ja hoor, dat kan

 

de belastingdienst erkent zowel kosten als btw die zijn gemaakt in de aanloopfase

 

Maar het moet wel gaan om echt zakelijke kosten en bij sommige goederen is men kritischer dan bij anderen (bij een controle).

 

voorbeeldje: ALs jij 3 maanden voor de start een nieuwe laptop koopt (bovenop wat je prive in gebruik hebt) en daar allerlei zakelijke software ook op zet dan kun je de btw over de laptop ook alsnog aftrekken. (eventueel met een correctie voor privégebruik)

ALs jij echter een jaar voor je start prive een laptop koopt en volop gebruikt en 9 maanden later begin je met de voorbereidingen voor je onderneming en besluit die prive laptop zakelijk te gaan gebruiken dan kun je voor die laptop niet alsnog de btw terugvragen.

 

Dat is even een illustratie hoe sommige posten soms wel kunnen en soms niet. maar je mag in principe alle kosten en btw die je maakt in de aanloopfase aftrekken.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.