• 0

Hoe bescherm ik mijn productidee zonder producenten af te schrikken?

Beste forumleden,

 

Ik lees al een hele tijd mee op het forum, maar kom toch niet helemaal uit onderstaande. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

Ik heb een idee voor een product van textiel dat ik graag wil laten produceren. Nu wil ik graag met een producent mijn tekeningen en idee bespreken. Deze partij wil geen NDA tekenen. Nu begrijp ik dat wel en lees hier ook dat meer bedrijven dit niet doen. Toch zit het mij niet lekker. Hoe kan ik voorkomen dat de producent het product zelf gaat produceren en verkopen?

 

Helpt het om het idee eerst bij BBIE vast te leggen? En moet ik het dan als model, idee of beiden vastleggen?

Als ik ook mijn merknaam nog wil beschermen gaat dat best wat kosten in totaal, is dat de investering waard?

 

En nog een andere vraag op dit gebied: ik heb heel wat research gedaan, maar kan nergens hetzelfde idee vinden. Omdat het relatief simpel en logisch is, kan ik mij voorstellen dat iets soortgelijks ergens op de wereld wel bestaat, maar dat ik het nu niet kan vinden. Hoe kan ik voorkomen dat ik ik wordt beschuldigd van plagiaat?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste forumleden,

 

Hoe kan ik voorkomen dat de producent het product zelf gaat produceren en verkopen?

 

Helpt het om het idee eerst bij BBIE vast te leggen? En moet ik het dan als model, idee of beiden vastleggen?

 

Als ik ook mijn merknaam nog wil beschermen gaat dat best wat kosten in totaal, is dat de investering waard?

 

Hoe kan ik voorkomen dat ik ik wordt beschuldigd van plagiaat?

 

 

 

 

 

Heel wat vragen in 1 bericht. De antwoorden zijn

 

Je kunt jezelf alleen beschermen door een wettelijke beschemring aan te vragen, in dit geval een octrooi of een model. Welke, dat hangt ervan af wat voor product het is, wat zeg maar het bijzondere is aan het product. Is dat een bepaalde vormgeving, dan is een model aangewezen, is het iets wat jouw product beter doet dan reeds bestaande producten, dan is een octrooi de juiste weg.

 

Een idee vastleggen gaat niet, je moet de uitwerking van het idee beschermen. Voor een model is dat inderdaad bij het BBIE, voor een octrooi bij Octrooicentrum Nederland, of het Europees Octrooibureau.

 

Merknaam kan later. Is dat de kosten waard.... Tja, dat ligt aan je eigen verwachtingen mbt tot waarde, businessmodel, omzet etc. Als je puur wilt verkopen aan een grote speler, dan zal die er wel zijn eigen merk op plakken.

 

Ik neem aan dat je met plagiaat namaak bedoelt. Daar kun je nooit 100% zekerheid over hebben. Hoe harder en beter je zoekt, en niets vindt, hoe kleiner het restrisico, maar een zeker risico zal er altijd blijven. Er zal niemand zijn (althans toch geen verstandig iemand) die je zal garanderen dat je geen inbreuk maakt op andermans rechten, al betaal je die een miljoen. Dat risico moet je als ondernemer zelf accepteren.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Je kunt jezelf alleen beschermen door een wettelijke beschemring aan te vragen, in dit geval een octrooi of een model. Welke, dat hangt ervan af wat voor product het is, wat zeg maar het bijzondere is aan het product. Is dat een bepaalde vormgeving, dan is een model aangewezen, is het iets wat jouw product beter doet dan reeds bestaande producten, dan is een octrooi de juiste weg.

 

Grotendeels eens met Kuifje maar als het gaat om een product in textiel dan denk ik al snel aan mode en/of design. Als het origineel genoeg is dan is een ontwerp beschermd onder het auteursrecht. Daar hoef je niets voor te doen anders dan het openbaar maken. Anderen kunnen dan wel iets soortgelijks maken maar niet zo maar 1:1 kopiëren of namaken, ook je producent niet. Die zal dat overigens zelden doen omdat hij dan heel snel zijn reputatie en klanten verliest. Daar bang voor zijn lijkt mij niet nodig.

 

Het kan nuttig zijn om schetsen en het uitgewerkte idee vast te leggen. Dat kan bijvoorbeeld voordelig met een i-depot maar ik zag op een site van een advocatenkantoor dat het nog voordeliger kan bij bewijsstempel.nl

 

Wilt u bewijzen dat u een bepaalde tekst, document of ontwerp op een bepaald moment al had bedacht? Bent u auteursrechthebbende? Laat dan nu een BewijsStempel zetten.

Een gerechtsdeurwaarder legt de datum voor u vast. Snel en makkelijk betaalbaar bewijs voor slechts € 25 (incl. btw).

 

Als het gaat om een bepaalde toepassing zoals handschoenen met led verlichting of verband (ook textiel) met een chip die aangeeft of het verband verwisseld moet worden heb je met een technische toepassing te maken die een octrooi op kan leveren. Maar je spreekt over logisch en simpel en dan denk ik niet snel aan een technische vinding.

 

Wat je zeker niet moet doen is je laten verlammen door de angst dat anderen er met je idee vandoor gaan. Het is honderd keer beter dat je succes krijgt en dat anderen je na apen dan dat je niets doet en wacht tot iemand anders het zelfde licht ziet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dankjulliewel voor de bruikbare info, daar kan ik wat mee!

Ik denk dat octrooi aanvragen inderdaad misschien een stap te ver is. De aanpassing op het bestaande product is vergelijkbaar met bijv een vakje in een bh voor geld/pasjes, het is iets heel anders, maar wel van dezelfde orde.

 

Ik ga het idee vastleggen bij i-depot of misschien via bewijsstempel.nl, maar daar had ik nog nooit van gehoord.

 

Als het inderdaad echt zo succesvol wordt dat anderen het na willen maken, dan ben ik al een eind op weg inderdaad. Ik denk dat bij de grootste 'angst' zit in dat ik niet onbedoelt een ander product wil kopiëren.

 

Bedankt voor jullie raad, ik ga er weer mee aan de slag!

Link naar reactie
  • 0

Dankjulliewel voor de bruikbare info, daar kan ik wat mee!

Ik denk dat octrooi aanvragen inderdaad misschien een stap te ver is. De aanpassing op het bestaande product is vergelijkbaar met bijv een vakje in een bh voor geld/pasjes, het is iets heel anders, maar wel van dezelfde orde.

 

Ik ga het idee vastleggen bij i-depot of misschien via bewijsstempel.nl, maar daar had ik nog nooit van gehoord.

 

Als het inderdaad echt zo succesvol wordt dat anderen het na willen maken, dan ben ik al een eind op weg inderdaad. Ik denk dat bij de grootste 'angst' zit in dat ik niet onbedoelt een ander product wil kopiëren.

 

Bedankt voor jullie raad, ik ga er weer mee aan de slag!

 

Voor dat je de verkeerde kant op gaat: een i-depot of een bewijsstempel geeft GEEN bescherming. Het toont alleen aan dat je bepaalde kennis al had op een bepaald moment.

 

Het is ZEKER niet zo dat anderen het dan niet mogen namaken (muv auteursrecht). Dus het is eigenlijk schijnbescherming. Doe het gerust als je wilt, het kost niet veel; maar houd jezelf niet voor de gek door te denken dat je beschermd bent, dat ben je namelijk NIET.

 

Een verwarring hierbij is mogelijk dat je zowel voor een model als ook voor een i-depot bij het BBIE terecht kan. Een i-depot is echter geen model, ook geen beperktere versie van een model.

 

Afgaande op hoe je je idee beschrijft lijkt het me toch eerder octrooimaterie dan een model. Daar zitten significante kosten aan, en ik begrijp dat je dat daarom dat niet wilt. BEdenkt echter wel: Je kunt dat dan ook later niet meer doen: Eens een idee openbaar is, kun je er geen geldig octrooi meer op krijgen.

 

Ik wil je zeker niet een bepaalde kant op sturen, maar wel voorkomen dat fouten maakt door onvoldoende begrip van de consequenties van je acties.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Wij krijgen ook regelmatig het verzoek van klanten om een NDA te tekenen voor we het over hun productidee gaan hebben, en helaas moeten we daar 'nee' op zeggen.

 

De reden waarom we 'nee' zeggen op NDA's; we hebben geen idee waar we het over gaan hebben, maar als we tekenen betekent het dat wij er een X aantal jaar niet over gaan praten/het alleen voor jou mogen produceren/niks mee gaan doen enzovoorts.

 

Op zich is dat geen probleem, we doen zelf sowieso niks met de ideeën of ontwerpen van onze klanten (dat zou commerciële zelfmoord zijn voor een bedrijf als het onze), maar wat als jouw idee minder uniek is dan je denkt, en er komt over 2 maanden een klant met 'ongeveer' hetzelfde idee?

 

Wat als jouw idee ongepatenteerd op de markt komt, het binnen onze branche (textiel en relatiegeschenken), DE hit van volgend jaar wordt, en we er tientallen aanvragen voor krijgen?

 

Dat risico kunnen (en willen) we simpelweg niet lopen.

 

Onze visie is dan ook: als je er niet voldoende vertrouwen in hebt dat wij een discreet en eerlijk bedrijf zijn die niet zomaar met jouw idee aan de haal gaan, dan passen we voor het gesprek.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Als het gaat om een afbeelding die jij hebt gemaakt als foto, tekening of computer artiest, dan valt dat onder het auteursrecht. Dit recht krijg je automatisch als maken van de beeltenis en daar hoef je niets voor te doen en het kost ook niets. Dat betekend dat je met de afbeelding in gesprek kunt gaan met de andere partij.

 

Een ander bedrijf mag je beeltenis niet re-produceren, het is dan in strijd met het auteursrecht. Het bedrijf kan wel een andere beeltenis (van hunzelf of gekocht) gebruiken op hun product te plaatsen en daarmee eigenlijk je idee realiseren zonder inbreuk te maken op jou idee.

 

Er is hier regelmatig wat van in het nieuws van modeketens die foto's gebruiken van internet op hun producten zonder contact op te nemen met de eigenaar en een vergoeding te betalen. http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/marketing/wat_doe_je_wanneer_je_fotos_ongeautoriseerd_worden_gebruikt.asp

 

Octrooi heeft alleen zin als het voldoet aan de volgende drie eisen;

- Het is een technische ontwikkeling die nieuw is (nooit eerder beschreven of gemaakt op de wereld)

- Het mag niet voor de hand liggend zijn (moet innovatief zijn)

- Het moet maakbaar zijn op dit moment ( je kunt geen toekomstige technologie claimen vanuit science fiction ideeen)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat bij de grootste 'angst' zit in dat ik niet onbedoelt een ander product wil kopiëren.

 

Als je onderzoek hebt gedaan op Google en ik zou Alibaba en Ebay en marktplaats ook zeker meenemen op relevante zoektermen hoef je jezelf weinig zorgen te maken.

 

Vooral als het om een triviale (simpele) aanpassing gaat van een bestaand stuk textiel zoals je omschrijft hoef je jezelf geen zorgen te maken over inbreuk op andermans octrooirechten of het model- of auteursrecht.

 

Ik dacht bijvoorbeeld aan een deken die je op de bank kan gebruiken met een warme onderkant voor je voeten. Google gaf de Nuddle en met de zoektermen "couch blanket warm feet" kom je al heel snel op talloze varianten. Conclusie: minder uniek dan zou kunnen maar amper kans op inbreuk op andermans IE rechten.

 

Met je verstand gebruiken kom je een heel eind. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Als het origineel genoeg is dan is een ontwerp beschermd onder het auteursrecht. Daar hoef je niets voor te doen anders dan het openbaar maken.

Voor zover ik weet, hoeft zelfs dat niet. Openbaarmaking heeft als voordeel dat daarmee (vaak) de auteur bekend is, maar als jij kunt bewijzen dat iemand anders een schets van je heeft gestolen, ben je nog steeds de auteur en ben je dus nog steeds beschermd.

 

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.