• 0

Als ZZP-er uren of inkomsten doorgeven aan UWV?

Ruim 6 maanden voor de ingang van de WW heb ik mij ingeschreven bij de KVK als ZZP-er. Sindsdien heb ik uren gemaakt ter voorbereiding op inkomstenverwerving als zelfstandige. Ik heb 13 vrijgestelde uren per week. Per 1 november is mijn WW ingegaan en moet ik aan UWV mijn inkomsten doorgeven. Tot nu toe zijn er nog geen inkomsten geweest, maar wel voorbereidende uren gemaakt.

UWV vraagt mij elke maand om inkomsten door te geven en niet om (in)directe uren door te geven. Als ik meer uren maak dan de 13 vrijgestelde uren dan wordt ik gekort op mijn WW (van 32 uur).

Mijn vraag is hoe zich de inkomsten uit opdrachten verhouden tot de daarvoor te maken uren? Hoeveel mag ik per week gaan verdienen zonder gekort te worden? Waar ligt de grens? In uren is dat wel helder maar niet in inkomsten.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij voorbeelden laten zien of suggesties doen?

Marnix Vietor

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Marnix,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk een erg interessante vraag, waar ik vanwege de verandering van de oude urenaftrekregeling naar de inkomstenverrekening het antwoord niet op weet, maar ook beroepsmatig heel erg benieuwd naar ben.

 

Vandaar dat ik UWV Webcare heb ingeseind, en ze heb verzocht hier te reageren. Ga er vanuit dat UWV binnen 1 of 2 dagen reageert.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

zie: inkomsten als zelfstandige

 

"Als u werkt als zelfstandige of u heeft een eigen bedrijf, dan geeft u het aantal uren op dat u in de afgelopen maand als zelfstandige heeft gewerkt.

 

Ontvangt u een toeslag van UWV? Dan vult u ook uw inkomsten over die maand in. Dit kan ook een schatting van uw inkomsten zijn."

 

De ww-uitkering staat in principe los van de inkomsten uit onderneming die reeds voor het ontslag actief was. Wel hanteert het UWV een beperkte arbeidsweek van 36-38-40 uur? Ga je meer uren voor je bedrijf werken dan blijft er minder over voor de uren die betrekking hebben op je ww-uitkering en krijg je een lagere uitkering. Je bent immers voor minder uren beschikbaar voor de arbeidsmarkt (in loondienst).

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@Nedzhibe:

 

Het is me nog niet geheel duidelijk:

Je citeert volgens mij nu de regels voor iemand die werkloos is geworden vóór 1 juli 2015? of toch niet?

 

Voor vraagsteller zijn de nieuwe regels van na 1 juli 2015 van toepassing: die staan erboven :

U geeft maandelijks uw inkomsten aan ons door met het formulier Inkomstenopgave. Voor het berekenen van uw WW-uitkering kijken we naar de inkomsten die u verdient naast uw WW-uitkering. Op basis van uw inkomsten berekenen wij de hoogte van uw uitkering.

 

Hoe e.e.a. zich verhoudt tot de vrijstellingsuren is TS en mij niet duidelijk in ieder geval.

Jou al wel?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@Nedzhibe: Het is me nog niet geheel duidelijk: Je citeert volgens mij nu de regels voor iemand die werkloos is geworden vóór 1 juli 2015? of toch niet?

Simpele ziel als ik ben ...

 

Even verder zoeken levert het volgende op:

 

"Het aantal uren dat ik werk als zelfstandige bepaalt de hoogte van mijn WW-uitkering. Hoe berekent UWV dat?

 

Werkloos vanaf 1 juli 2015: Het aantal uren dat u werkt als zelfstandige geeft u door aan UWV. Gebruik daarvoor het wijzigings- of inkomstenformulier op uwv.nl. Let op: uw urenopgaven aan UWV en aan de Belastingdienst worden met elkaar vergeleken. Ze mogen niet van elkaar verschillen! Voor de uren die u als zelfstandige werkt, berekent UWV een fictief inkomen. Dat doet UWV door uw dagloon om te rekenen naar een bedrag per uur. De uitkomst daarvan vermenigvuldigt UWV met het aantal uren dat u per maand als zelfstandige werkt. Uw fictieve inkomen trekt UWV af van uw WW-uitkering. De hoogte van uw WW-uitkering is blijvend. Als u (tijdelijk) minder uren werkt als zelfstandige, gaat uw WW-uitkering dus niet omhoog."

 

en verder:

 

"Dagloon: Uw dagloon is het loon dat u gemiddeld per dag verdiende in het jaar voordat u een uitkering aanvroeg. Voor de berekening van uw dagloon gaat UWV uit van het loon waarover de Belastingdienst sociale verzekeringspremies heft (het SV-loon)."

 

... ik voel het spanningsveld al toenemen ...

 

... de keuze maken tussen (1) de WW-uitkering behouden, (2) zo snel als mogelijk een 40-urige werkweek in loondienst vinden of (3) zo snel als mogelijk als zelfstandige het inkomen opkrikken met een 60-urige werkweek.

 

Mij lijkt dit het grijze werken te bevorderen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Werkloos vanaf 1 juli 2015: Het aantal uren dat u werkt als zelfstandige geeft u door aan UWV. Gebruik daarvoor het wijzigings- of inkomstenformulier op uwv.nl. Let op: uw urenopgaven aan UWV en aan de Belastingdienst worden met elkaar vergeleken. Ze mogen niet van elkaar verschillen!

 

Want je geeft als zelfstandige het aantal uren door aan de belastingdienst??

 

 

Link naar reactie
  • 0

Werkloos vanaf 1 juli 2015: Het aantal uren dat u werkt als zelfstandige geeft u door aan UWV. Gebruik daarvoor het wijzigings- of inkomstenformulier op uwv.nl. Let op: uw urenopgaven aan UWV en aan de Belastingdienst worden met elkaar vergeleken. Ze mogen niet van elkaar verschillen!

Want je geeft als zelfstandige het aantal uren door aan de belastingdienst??

Ik denk dat er waarschijnlijk gekeken wordt of je bij je belastingaangifte aangeeft dat je 1225 of meer onderneemt. Als je dus je uren niet aan het UWV doorgeeft, maar vervolgens wel zelfstandigenaftrek claimt bij de Belastingdienst, dan zal er misschien een belletje gaan rinkelen. Dus óf uren opgeven en zelfstandigenaftrek genieten óf onvoldoende uren opgeven maar geen zelfstandigenaftrek. Zoiets.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er waarschijnlijk gekeken wordt of je bij je belastingaangifte aangeeft dat je 1225 of meer onderneemt. Als je dus je uren niet aan het UWV doorgeeft, maar vervolgens wel zelfstandigenaftrek claimt bij de Belastingdienst, dan zal er misschien een belletje gaan rinkelen. Dus óf uren opgeven en zelfstandigenaftrek genieten óf onvoldoende uren opgeven maar geen zelfstandigenaftrek. Zoiets.

Yep.

 

De herkomst /reden van deze waarschuwing is de problematiek rondom de urenverrekening van de oude WW startersregeling: in 2008, 2009 en 2010 liepen meer dan 3.000 ZZP-ers tegen de lamp die aan het UWV weinig uren (ter korting) hadden doorgegeven, maar bij de BD wél ZA en SA claimden op basis minimaal 1225 uur. Deze ZZP-er kregen forse naheffingen én een boete.

 

E.e.a zou - volgend die ZZP-ers - mede te wijten zijn geweest aan slechte voorlichting over welke uren meetelden (namelijk net als voor ZA/SA niet alleen de betaalde uren, maar alle uren... naar mijn voor de verandering niet onbescheiden mening kreeg menig ZZP-er op dat moment een hele lange neus... )

 

Ter voorkoming van enige toekomstige "verwarring" en ter bevestiging dat DB en UWV het hebben over exact dezelfde uren, is deze opmerking erbij gezet.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Er is flink gereageerd op mijn onderwerp 'Als ZZP er uren doorgeven of inkomsten aan UWV'. Mijn hartelijke dank voor ieders bijdrage. Ik heb nu scherper in beeld hoe eea in elkaar steekt. UWV is in zijn correspondentie tot nu toe (in mijn beleving) niet helder geweest. Ze berekenen mijn vrijgestelde uren en vragen mij op hun maandelijks formulier om mijn inkomsten door te geven (en niet de uren).

 

Als ik het goed begrijp (van Cosara Europhile - Karma 16) gaat UWV op basis van de uren die ik als zelfstandige werk een fictief inkomen berekenen door het dagloon om te rekenen naar een bedrag per uur en de uitkomst daarvan te vermenigvuldigen met het aantal uren dat ik per maand als zelfstandige werk. En dat vervolgens aftrekken van mijn WW uitkering. Even flink puzzelen.....

 

Ook de overige reacties zijn interessant (van Norbert Bakker en Prinsrachid Legend). Die lijken mij een plausibele verklaring te geven voor de keuzes en werkwijze van UWV / Belastingdienst.

Nogmaals dank aan ieder!

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Marnix,

 

Je wilt weten hoe we de inkomsten uit je zelfstandige arbeid berekenen. Dat doen we als volgt:

 

Voor de uren die je besteedt aan werk als zelfstandige berekenen wij een fictief inkomen. Dat doen wij door het dagloon om te rekenen naar een bedrag per uur. De uitkomst daarvan vermenigvuldigen wij met het aantal uren dat je per maand werkt als zelfstandige. Het fictieve inkomen trekken wij af van je WW-uitkering.

 

Dit berekenen we met deze formule: A x (B / (C / 5)) = fictief inkomen.

A= aantal gewerkte uren niet verzekeringsplichtige arbeid;

B= dagloon;

C= gemiddeld aantal arbeidsuur (per week);

5 = aantal werkdagen per week.

 

In jouw geval geldt dit natuurlijk alleen voor de uren boven de dertien vrijgestelde uren.

 

Met vriendelijke groet,

 

Robert

UWV Webcare Team

 

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Ruim 6 maanden voor de ingang van de WW heb ik mij ingeschreven bij de KVK als ZZP-er. Sindsdien heb ik uren gemaakt ter voorbereiding op inkomstenverwerving als zelfstandige. Ik heb 13 vrijgestelde uren per week. Per 1 november is mijn WW ingegaan en moet ik aan UWV mijn inkomsten doorgeven. Tot nu toe zijn er nog geen inkomsten geweest, maar wel voorbereidende uren gemaakt.

UWV vraagt mij elke maand om inkomsten door te geven en niet om (in)directe uren door te geven. Als ik meer uren maak dan de 13 vrijgestelde uren dan wordt ik gekort op mijn WW (van 32 uur).

Mijn vraag is hoe zich de inkomsten uit opdrachten verhouden tot de daarvoor te maken uren? Hoeveel mag ik per week gaan verdienen zonder gekort te worden? Waar ligt de grens? In uren is dat wel helder maar niet in inkomsten.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij voorbeelden laten zien of suggesties doen?

Marnix Vietor

 

 

Link naar reactie
  • 0

UWV_webcare:

Even een vraag over de gebruikte formule A x (B / (C/5)) = fictief inkomen.

Wat is de uiteindelijk A die gebruikt wordt?

Ik heb maximaal dagloon voor 40 uur en kom dus voor (B/(C/5)) op 25 uit.

Moet voor A dan gerekend worden met 16 als ik 2 dagen per week als ZZPer aan de slag wil?

Of ben ik abuis, wie kan mij helpen?

Link naar reactie
  • 0

Ruim 6 maanden voor de ingang van de WW heb ik mij ingeschreven bij de KVK als ZZP-er. Sindsdien heb ik uren gemaakt ter voorbereiding op inkomstenverwerving als zelfstandige. Ik heb 13 vrijgestelde uren per week. Per 1 november is mijn WW ingegaan en moet ik aan UWV mijn inkomsten doorgeven. Tot nu toe zijn er nog geen inkomsten geweest, maar wel voorbereidende uren gemaakt.

UWV vraagt mij elke maand om inkomsten door te geven en niet om (in)directe uren door te geven. Als ik meer uren maak dan de 13 vrijgestelde uren dan wordt ik gekort op mijn WW (van 32 uur).

Mijn vraag is hoe zich de inkomsten uit opdrachten verhouden tot de daarvoor te maken uren? Hoeveel mag ik per week gaan verdienen zonder gekort te worden? Waar ligt de grens? In uren is dat wel helder maar niet in inkomsten.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij voorbeelden laten zien of suggesties doen?

Marnix Vietor

 

 

 

Maakt het uit hoeveel je verdiend in die 13 vrijgestelde uren?

Link naar reactie
  • 0

Het ene jaar 2000 euro met 13 vrijgestelde uren en het volgende jaar 20000 euro met die 13 vrijgestelde uren zou dus geen probleem moeten zijn?

Dat zeg ik niet. Het is een ""frappante"" vertienvoudiging van de winst die vast de aandacht van de inspectie SZW kan trekken, maar als jij de uren kunt verantwoorden is het prima.

 

Meestal is het ook andersom: gedurende de WW rechten wordt - bijvoorbeeld - een winst van 30.000 gemaakt met 13 uur per week, en zodra de WW rechten ophouden wordt die zelfde winst opeens gemaakt met een veel groter aantal uren, namelijk altijd boven de 25 of 30 uur per week zodat - hé, dat is toevallig! - van de zelfstandigenaftrek gebruik kan worden gemaakt.

 

Altijd typisch, die vrij drastische daling van de efficiency en omzet/winst per uur zodra de WW rechten ophouden ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 301 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.