• 0

Starten onderneming

Hallo allemaal. Ik heb plannen om een eigen bedrijfje te starten i.v.m. verwachte verdiensten uit bepaalde zaken. Ik besteed een zekere 25+ uur per week om mijn product (LEGO) in te kopen, te sorteren, te wassen, te fotograferen, te verkopen, in te pakken en te verzenden via o.a. Marktplaats, BrickLink en vergelijkbare websites. Op basis van ervaring in het afgelopen jaar, schat ik dat de omzet op circa 7.500-10.000 euro gaat uitvallen, waarvan de winst een 5.000 euro zal zijn.

 

Nu lees ik dat bij 1.225 uur per jaar je recht hebt op een zelfstandigenaftrek van 7.280 euro.

 

Mijn vraag met betrekking tot dit is eigenlijk vrij simpel: stel ik maak 5.000 euro winst en ik mag die 5.000 euro dan middels de zelfstandigenaftrek terugbrengen naar 0 euro (mocht ik in de (9?) jaren erna meer winst maken dan kan ik die overige 2.280 euro nog eenmalig inzetten toch?)..

 

Betekent bovenstaande dat er onder de streep feitelijk 0 euro belasting betaalt moet worden?

 

PS. Ik ben me nu over allerlei zaken aan het inlezen en heb steeds een beter idee wat er allemaal bij komt kijken, maar bovenstaande is mogelijk wel een belangrijk punt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste PeetersD, Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Maar eh.. begrijp ik het goed: Je besteed meer dan 25 uur per week aan iets dat minder dan 100 Euro per week oplevert? :P ::)

 

Lijkt me niet echt een hoofdinkomen. Werk je daarnaast nog in loondienst?; Dan zul je na 3 jaar ook aan het aanvullende urencriterium moeten voldoen (minstens evenveel tijd besteden aan bedrijf dan aan loondienst)

 

maar bovenstaande is mogelijk wel een belangrijk punt.

Als dat een doorslaggevend punt is: niet doen . Reken er maar op dat vooral voor dit soort omzetten / winsten de zelfstandigenaftrek gaat veranderen (winstafhankelijk bijvoorbeeld): als je hele bedrijfsconcept daar vanaf hangt, kun je er beter direct vanaf zien.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste PeetersD, Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Maar eh.. begrijp ik het goed: Je besteed meer dan 25 uur per week aan iets dat minder dan 100 Euro per week oplevert? :P ::)

 

Lijkt me niet echt een hoofdinkomen. Werk je daarnaast nog in loondienst?; Dan zul je na 3 jaar ook aan het aanvullende urencriterium moeten voldoen (minstens evenveel tijd besteden aan bedrijf dan aan loondienst)

 

maar bovenstaande is mogelijk wel een belangrijk punt.

Als dat een doorslaggevend punt is: niet doen . Reken er maar op dat vooral voor dit soort omzetten / winsten de zelfstandigenaftrek gaat veranderen (winstafhankelijk bijvoorbeeld): als je hele bedrijfsconcept daar vanaf hangt, kun je er beter direct vanaf zien.

 

 

 

Dank voor het antwoord. Ik werd inderdaad momenteel ook nog parttime. Verder is het zeker niet doorslaggevend, maar ik vind het wel een belangrijk punt dat ik tegenkwam. Ik had inderdaad al vernomen dat er heel wat te doen is omtrent de zelfstandigenaftrek. Maar heb ik het - in de basis - wel goed begrepen?

 

Dat het inkomen niet geweldig is, dat weet ik ook. Het is naast 'ondernemen' ook veelal een hobby. Maar gezien de winst die ik behaal uit deze hobby acht ik het verstandig om een bedrijfje te starten. Wellicht dat het uitgroeit tot iets moois, maar misschien dat het over een jaar of vijf ook gedaan is. Dat kan en durf ik nu niet te zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Maar heb ik het - in de basis - wel goed begrepen?

Ja. Zelfs nog mooier: door combinatie van Zelfstandigenaftrek (ZA) en startersaftrek (SA)krijg je een negatieve winst (circa 5000-9000 = -4.000) en die negatieve winst wordt eerst verrekend met je (belasting over) je loondienst inkomen van dit jaar en - indien nodig - ook over de voorafgaande jaren. Je krijgt dan dus belasting terug, en mogelijk verhoog je zo ook nog je zorg- en huurtoeslagen ... geen wonder dat de ZA en SA zo razend populair zijn dus...

 

...en stiekem ook geen wonder dat het daarom maatschappelijk onhaalbaar is om ZA en SA ongewijzigd voor te zetten. de ZA en SA zijn ook nooit voor dit soort (part time) activiteiten en winsten bedoeld geweest

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar heb ik het - in de basis - wel goed begrepen?

Ja. Zelfs nog mooier: door combinatie van Zelfstandigenaftrek (ZA) en startersaftrek (SA)krijg je een negatieve winst (circa 5000-9000 = -4.000) en die negatieve winst wordt eerst verrekend met je (belasting over) je loondienst inkomen van dit jaar en - indien nodig - ook over de voorafgaande jaren. Je krijgt dan dus belasting terug, en mogelijk verhoog je zo ook nog je zorg- en huurtoeslagen ... geen wonder dat de ZA en SA zo razend populair zijn dus...

 

...en stiekem ook geen wonder dat het daarom maatschappelijk onhaalbaar is om ZA en SA ongewijzigd voor te zetten. de ZA en SA zijn ook nooit voor dit soort (part time) activiteiten en winsten bedoeld geweest

 

 

 

Ahh.. nee dat lijkt me niet vol te houden op de langere termijn. Dank voor het antwoord, ik zal het meenemen in mijn beslissing om een bedrijfje te starten of niet (en zo ja wanneer!). Als ik nog vragen heb, dan kom ik zeker terug hier :)

Link naar reactie
  • 0

Maar heb ik het - in de basis - wel goed begrepen?

Ja. Zelfs nog mooier: door combinatie van Zelfstandigenaftrek (ZA) en startersaftrek (SA)krijg je een negatieve winst (circa 5000-9000 = -4.000) en die negatieve winst wordt eerst verrekend met je (belasting over) je loondienst inkomen van dit jaar en - indien nodig - ook over de voorafgaande jaren. Je krijgt dan dus belasting terug, en mogelijk verhoog je zo ook nog je zorg- en huurtoeslagen ... geen wonder dat de ZA en SA zo razend populair zijn dus...

 

...en stiekem ook geen wonder dat het daarom maatschappelijk onhaalbaar is om ZA en SA ongewijzigd voor te zetten. de ZA en SA zijn ook nooit voor dit soort (part time) activiteiten en winsten bedoeld geweest

 

 

 

Je ondernemersaftrek kan tegenwoordig niet meer bedragen dan je winst. Het restant kan nog wel meegenomen worden naar volgende jaren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan dat de werkzaamheden ook veelal een hobby zijn. Let er op dat als de belastingdienst dat ook zo ziet de kans bestaat dat ze je niet als ondernemer zien en je de winst als resultaat uit overige werkzaamheden aan moet geven. Daarbij vervalt dan ook de zelfstandige aftrek, startersaftrek en MKB-winstvrijstelling. je zal dus wel een goede onderbouwing moeten hebben waarom jij als ondernemer gezien zou moeten worden.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het antwoord allen. Ik ben nog bezig met informatie inwinnen en hoop toch spoedig een beslissing te maken of ik een bedrijfje begin of niet.

 

Met hobby bedoel ik trouwens dat ik het gewoon echt leuk vind om te doen (en hier en daar nog een leuk steentje of poppetje aan mijn eigen collectie kan toevoegen). Echter doe ik de inkoop van Lego puur met het doel om er winst op te maken. In dat geval ben ik puur ondernemend bezig toch?

 

Nog een aantal vragen van mijn kant:

 

- Kan de KOR en zelfstandigenaftrek samen worden 'gebruikt' (in theorie?). Ik verwacht de winst nog niet enorm hoog komend jaar, maar mogelijk dat ik wel aan het aantal uren kan komen.

 

- Bij aankopen op Marktplaats - veelal van particulieren - heb ik geen recht om BTW terug te vorderen, correct?

 

- Bij verkopen op Marktplaats - veelal aan particulieren - moet ik BTW afdragen, correct? Dus feitelijk om tien euro te verdienen, moet ik voor 10 euro + 21% verkopen?

 

- Als ik Lego (tweedehands) inkoop op Marktplaats en dit uitsluitend doe met het doel winst te maken op de genoemde producten middels verkopen via Marktplaats en andersoortige sites, valt dit dan onder de margeregeling toch?

 

- Als vervolg op de voorgaande vraag: stel ik koop 10 kilo ongesorteerde Lego in voor 100 euro. Ik sorteer alles netjes en verkoop het in delen (bijvoorbeeld poppetjes apart, setjes apart) voor 400 euro, valt het dan nog steeds onder de margeregeling? Of moet ik de ongesorteerde hoop dan ook als ongesorteerde hoop verkopen? Dus maw, moet ik BTW afdragen over 400 of 300 euro?

 

Ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen.

 

Link naar reactie
  • 0

Bij aankopen op Marktplaats - veelal van particulieren - heb ik geen recht om BTW terug te vorderen, correct?

Ja, particulieren kunnen/mogen dan geen btw in rekening brengen, dus er is niets aan voorbelasting af te trekken.

 

Bij verkopen op Marktplaats - veelal aan particulieren - moet ik BTW afdragen, correct? Dus feitelijk om tien euro te verdienen, moet ik voor 10 euro + 21% verkopen?
Als je ondernemer voor de btw bent wel. Ben/wordt je echter niet btw-plichtig, dan ben jij op jouw beurt ook "maar" een particulier en kun je als hobbyist-verzamelaar geen btw rekenen.

 

Als ik Lego (tweedehands) inkoop op Marktplaats en dit uitsluitend doe met het doel winst te maken op de genoemde producten middels verkopen via Marktplaats en andersoortige sites, valt dit dan onder de margeregeling toch?
Ja, de margeregeling geldt zelfs alleen voor gebruikte goederen die je hebt ingekocht zonder btw. Ook ongebruikte goederen die je van particulieren koopt — zoals een MISB voor ingewijden ;) — worden daarbij aangemerkt als gebruikte goederen.

 

Als vervolg op de voorgaande vraag: stel ik koop 10 kilo ongesorteerde Lego in voor 100 euro. Ik sorteer alles netjes en verkoop het in delen (bijvoorbeeld poppetjes apart, setjes apart) voor 400 euro, valt het dan nog steeds onder de margeregeling? Of moet ik de ongesorteerde hoop dan ook als ongesorteerde hoop verkopen? Dus maw, moet ik BTW afdragen over 400 of 300 euro?
Je mag de partij inderdaad in delen en zelfs los per stuk verkopen.

 

De btw bereken je bij de margeregeling over de marge, dus in dit geval 21% over € 400 verkoop - € 100 inkoop = 21% over € 300 marge voor de gehele partij.

 

Verkoop je echter in delen, dan is het bijna onmogelijk of in elk geval onwerkbaar om de inkoopwaarde van elke individuele bouwsteen of minifiguur te bepalen. In dat geval kun je de margeregeling met globalisatiemethode toepassen.

 

Ik denk wel dat het in jouw specifieke geval verstandig is uit te laten zoeken of ondernemerschap inclusief btw-plicht wel van toepassing of wenselijk is voor een "uit de hand gelopen hobby". Beroepshalve ken ik veel handelaars en verzamelaars in LEGO, maar die doen dat meestal slechts als hobby, niet als ondernemer. Wat zij daaraan overhouden, gaat bovendien meestal op aan de eigen verzameling, wat de "winst uit onderneming" praktisch nihil maakt.

Link naar reactie
  • 0

Wederom dank voor de antwoorden.

 

Bij aankopen op Marktplaats - veelal van particulieren - heb ik geen recht om BTW terug te vorderen, correct?

Ja, particulieren kunnen/mogen dan geen btw in rekening brengen, dus er is niets aan voorbelasting af te trekken.

 

Duidelijk.

 

Bij verkopen op Marktplaats - veelal aan particulieren - moet ik BTW afdragen, correct? Dus feitelijk om tien euro te verdienen, moet ik voor 10 euro + 21% verkopen?
Als je ondernemer voor de btw bent wel. Ben/wordt je echter niet btw-plichtig, dan ben jij op jouw beurt ook "maar" een particulier en kun je als hobbyist-verzamelaar geen btw rekenen.

 

Ik ga er in dit geval vanuit dat ik dan ondernemer voor de BTW wordt, gezien het feit dat ik inkoop puur met het idee om winst te maken.

 

Als ik Lego (tweedehands) inkoop op Marktplaats en dit uitsluitend doe met het doel winst te maken op de genoemde producten middels verkopen via Marktplaats en andersoortige sites, valt dit dan onder de margeregeling toch?
Ja, de margeregeling geldt zelfs alleen voor gebruikte goederen die je hebt ingekocht zonder btw. Ook ongebruikte goederen die je van particulieren koopt — zoals een MISB voor ingewijden ;) — worden daarbij aangemerkt als gebruikte goederen.

 

Duidelijk, dus al het spul wat ik aanschaf van particulieren valt onder de margeregeling.

 

Als vervolg op de voorgaande vraag: stel ik koop 10 kilo ongesorteerde Lego in voor 100 euro. Ik sorteer alles netjes en verkoop het in delen (bijvoorbeeld poppetjes apart, setjes apart) voor 400 euro, valt het dan nog steeds onder de margeregeling? Of moet ik de ongesorteerde hoop dan ook als ongesorteerde hoop verkopen? Dus maw, moet ik BTW afdragen over 400 of 300 euro?

 

Je mag de partij inderdaad in delen en zelfs los per stuk verkopen.

 

De btw bereken je bij de margeregeling over de marge, dus in dit geval 21% over € 400 verkoop - € 100 inkoop = 21% over € 300 marge voor de gehele partij.

 

Verkoop je echter in delen, dan is het bijna onmogelijk of in elk geval onwerkbaar om de inkoopwaarde van elke individuele bouwsteen of minifiguur te bepalen. In dat geval kun je de margeregeling met globalisatiemethode toepassen.

 

Oke, daar ga ik me nog even verder in verdiepen. Het is veruit het meest aantrekkelijk om partijen te sorteren en gesorteerd in delen door te verkopen.

 

Ik denk wel dat het in jouw specifieke geval verstandig is uit te laten zoeken of ondernemerschap inclusief btw-plicht wel van toepassing of wenselijk is voor een "uit de hand gelopen hobby". Beroepshalve ken ik veel handelaars en verzamelaars in LEGO, maar die doen dat meestal slechts als hobby, niet als ondernemer. Wat zij daaraan overhouden, gaat bovendien meestal op aan de eigen verzameling, wat de "winst uit onderneming" praktisch nihil maakt.

 

 

Hoe kan ik dat laten uitzoeken? Zoals ik zeg is de insteek bij mij puur en alleen winst maken met iets dat ik zie als hobby. Ik hou misschien maar 1% (waarschijnlijk nog minder) van de ingekochte Lego zelf als uitbreiding op de eigen collectie. Afgelopen jaar (vanaf mei tot en met december eigenlijk) was de winst ruim 3000 euro. En vooral de laatste maanden is het steeds actiever geworden + slimmere verkopen toegepast. Ik verwacht/hoop dit jaar - als alles normaal gaat - een winst van ca. 5.000 euro te genereren. Dat lijkt mij meer dan een uit de hand gelopen hobby, zeker gezien het feit dat ik het om de winst doe en niet eeuwig mij zal kunnen verschuilen achter het 'uitbreiden van de collectie en de restpartij met winst doorverkopen', toch?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan ik dat laten uitzoeken? Zoals ik zeg is de insteek bij mij puur en alleen winst maken met iets dat ik zie als hobby. Ik hou misschien maar 1% (waarschijnlijk nog minder) van de ingekochte Lego zelf als uitbreiding op de eigen collectie. Afgelopen jaar (vanaf mei tot en met december eigenlijk) was de winst ruim 3000 euro. En vooral de laatste maanden is het steeds actiever geworden + slimmere verkopen toegepast. Ik verwacht/hoop dit jaar - als alles normaal gaat - een winst van ca. 5.000 euro te genereren. Dat lijkt mij meer dan een uit de hand gelopen hobby, zeker gezien het feit dat ik het om de winst doe en niet eeuwig mij zal kunnen verschuilen achter het 'uitbreiden van de collectie en de restpartij met winst doorverkopen', toch?

Uiteindelijk beoordeelt de Belastingdienst of je ondernemer voor de inkomstenbelasting en/of ondernemer voor de btw bent; dat zijn twee verschillende dingen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan ik dat laten uitzoeken? Zoals ik zeg is de insteek bij mij puur en alleen winst maken met iets dat ik zie als hobby. Ik hou misschien maar 1% (waarschijnlijk nog minder) van de ingekochte Lego zelf als uitbreiding op de eigen collectie. Afgelopen jaar (vanaf mei tot en met december eigenlijk) was de winst ruim 3000 euro. En vooral de laatste maanden is het steeds actiever geworden + slimmere verkopen toegepast. Ik verwacht/hoop dit jaar - als alles normaal gaat - een winst van ca. 5.000 euro te genereren. Dat lijkt mij meer dan een uit de hand gelopen hobby, zeker gezien het feit dat ik het om de winst doe en niet eeuwig mij zal kunnen verschuilen achter het 'uitbreiden van de collectie en de restpartij met winst doorverkopen', toch?

Uiteindelijk beoordeelt de Belastingdienst of je ondernemer voor de inkomstenbelasting en/of ondernemer voor de btw bent; dat zijn twee verschillende dingen.

 

 

Ja, dat had ik al gelezen. Maar is er een manier om met enige zekerheid te zeggen wat ik ga zijn? Is inschrijven bij de KvK verstandig om me bijvoorbeeld te beschermen tegen toekomstige belastingaanslagen / hoge(re) belastingen betalen? Een winst van 5.000 euro is dat genoeg om je in te schrijven? Verlies maak ik vrijwel niet tot nu toe.. heb tot op heden nog geen Lego ingekocht en met verlies doorverkocht.

Misschien loopt het jaar beter dan gepland.. ik kan het niet zeggen. Het aanbod voor mij als koper varieert, net als het aanbod dat ik geef als verkoper. Sluit ik een paar goede deals, dan stijgt de winst misschien wel enorm.. zoiets kan ik op voorhand niet zeggen.

 

De tijd die het kost qua administratie is niet heel relevant, dat vind ik leuk om te doen en te leren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.